گزارشی از پشت صحنه یک برنامه رادیویی

سلامتی در پشت پلک صبح

«پشت پلک صبح»، برنامه‌ای است پرمخاطب که از شبکه رادیویی سلامت به عنوان یک جُنگ هدفمند و موضوع محور در دل شب پخش می‌شود. این برنامه همزمان با برنامه‌های راه شب و دیگر برنامه‌های شبکه‌های دیگر روی آنتن می‌رود و توانسته در مدتی کوتاه، مخاطبان بسیاری را جذب کند.
کد خبر: ۸۲۴۰۷۹

اینجا کسی نمی‌خوابد

حدود 30 دقیقه مانده به شروع برنامه، یعنی درست راس ساعت 12 نیمه شب دوشنبه عوامل برنامه پشت پلک صبح از راه می‌رسند. پیمان پناهی، نویسنده و مشاور برنامه در حالی که تکس‌ها و مطالب ویرایش شده را در دست دارد، به جمع عوامل برنامه می‌پیوندد. مصطفی مصطفوی که از گویندگان جوان شبکه رادیویی سلامت است، با دقت مطالب برنامه را صفحه به صفحه مرور می‌کند و در چند مورد سوالاتی را از مشاور محتوایی برنامه می‌پرسد.

مشاور و تهیه‌کننده این برنامه هم که حسین فنایی است، درباره ترانه‌های انتخابی کمی صحبت می‌کند. چند دقیقه مانده به برنامه پناهی و مصطفوی درباره نحوه طرح موضوع برنامه و سوالی که باید برای شنوندگان به‌عنوان سوژه برنامه مدنظر باشد به گفت‌و‌گو می‌نشینند و سرانجام مصطفوی پشت میکروفن قرار می‌گیرد.

سعید صادقی صدابردار برنامه هم کیفیت صدا را چک می‌کند. همه چیز برای شروع یک برنامه شبانگاهی آماده است تا این که راس ساعت 30 دقیقه بامداد آرم برنامه پخش می‌شود. آرمی که در قالب ترانه‌ای با صدای محمد کثیری ضبط شده و به نوعی شناسنامه برنامه پشت پلک صبح است. گوینده پس از سلام و احوالپرسی، می‌گوید: «قرار است در بررسی تعاملات اجتماعی به نقش بخشش و گذشت در سلامت فرد و جامعه پرداخته شود.»

سوال مطرح شده برای شنوندگان نیز به‌نوبه خود جالب است، گوینده از آنها می‌خواهد تا جای خالی در جمله «من می‌بخشم، چون...» را کامل کنند.

وقتی علت این سبک از طراحی سوال را از مشاور برنامه می‌پرسم، پناهی می‌گوید: ما در برنامه پشت پلک صبح دست مخاطب را باز می‌گذاریم تا درباره موضوع آزادانه نظر بدهد.

مخاطبان سحرخیز

وی می‌افزاید: در این حالت هر کدام از شنوندگان از زاویه‌ای خاص به موضوع نگاه می‌کنند و برای ما سخن می‌گویند و در نهایت در انتهای برنامه با کمک کارشناس مساله به نوعی جمع‌بندی می‌رسند.

از پناهی درباره شیوه‌های ارتباط مخاطبان با برنامه می‌پرسم، او توضیح می‌دهد: آنها از طریق سامانه پیامکی با این برنامه در ارتباط هستند و خوشبختانه تعداد پیام‌ها آن‌قدر زیاد و قابل توجه است که به دلیل کمبود وقت بسیاری از نظرها خوانده و پخش نمی‌شوند.

پس از طرح سوال جملاتی از بزرگان و اندیشمندان جهان درباره موضوع کینه و بخشش پخش می‌شود. سپس یک داستان کوتاه درباره گذشت و بخشش خوانده می‌شود. ترانه‌ای جنوبی هم زینت‌بخش برنامه است و پس از آن، گزارشی که توسط مصطفی داعی گزارشگر برنامه تهیه شده است روی موج می‌رود.

از مصطفوی، گوینده برنامه درباره حال و هوای متفاوت برنامه‌های نیمه شب با فضای روز و برنامه‌های صبحگاهی می‌پرسم؛ او می‌گوید: خوشبختانه برنامه به گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند طیف وسیعی از مخاطبان را در بر بگیرد. ما، در پشت پلک صبح از نوجوانان و جوانان تا میانسالان و سالمندان را داریم که حضوری فعال در برنامه دارند.

میزان بالای پیامک‌ها و تلفن‌ها، نشان‌دهنده این مساله است که برنامه در ارتباط با مخاطبان موفق عمل کرده ‌است. البته نکته مهم در اینجاست که عوامل برنامه به راستی مثل یک تیم کامل و واحد عمل می‌کنند و شاید این مهم‌ترین دلیل موفقیت برنامه پشت پلک صبح است؛ زمان انگار در این برنامه معنا و مفهوم دیگری دارد. اعضای گروه هر یک وظایف خود را به‌درستی می‌دانند و مراحل اجرای برنامه گام‌به‌گام باهماهنگی و نظم از پیش طراحی‌شده‌ای جلو می‌رود. بخش بعدی برنامه گفت‌و‌گوی کارشناسی است.

تنوع محتوایی

حسین فنایی می‌گوید: در فضای پشت پلک صبح، برنامه در کنار فرازو‌نشیب‌هایی که دارد، باید فضای متناسب با ساعات نیمه‌شب را نیز در نظر داشته باشید؛ به همین دلیل با استفاده از موسیقی‌های ملایم، در کنار متن‌هایی مثل حکایت و داستان و دلنوشته و شعر، دقایق خاصی را رقم می‌زنیم و به کمک ترانه‌های احساسی با ریتم ملایم این فضا ادامه پیدا می‌کند؛ ضمن این‌که با توجه به این مساله که از اقصی نقاط ایران پیامک و تلفن داریم، به هنگام خواندن پیامک‌ها و پخش تلفن‌ها از موسیقی نواحی مختلف نیز بهره می‌بریم که بیشتر موسیقی‌های مربوط به نواحی شمالی، جنوبی، آذری و خراسانی را شامل می‌شود.

نقطه قوت پشت پلک صبح را بیشتر می‌توان در محتوایش دید. با وجود این که این برنامه در قالب جنگی و شبانه ارائه می‌شود از عمق معنایی کافی نیز برخوردار است و از زوایای گوناگون به موضوع بخشش و گذشت می‌پردازد.

کاریکلماتور، حکایت، جملات پر مفهوم، گفتم- گفت، نمایش و دلنوشته‌ها از جمله آیتم‌های این برنامه هستند که هر کدام از زاویه‌ای خاص موضوع برنامه را هدف قرار می‌دهند.

بخش پایانی برنامه هم به صحبت‌های کارشناس اختصاص دارد. گوینده هم بعد از آن به جمع‌بندی این قسمت با اشاره به سهم و تاثیر بخشش و گذشت در تحقق سلامت‌ فرد و جامعه می‌پردازد و یک شعر حسن ختام این قسمت از برنامه می‌شود. اگرچه پخش پشت پلک صبح به مدت 120 دقیقه، هر شب و از ساعت 30 دقیقه تا 2 و 30 دقیقه بامداد ادامه دارد.

بعد از همراهی سه ساعته با عوامل و دست‌اندرکاران پشت پلک صبح از استودیو خارج می‌شوم. درست زمانی که پشت پلک صبح است و زمان زیادی به طلوع و باز شدن پلک‌های خورشید نمانده است.

اکرم امامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها