‌ 20 سال از قهرمانی جادویی ترین آژاکس تاریخ در اروپا می گذرد

آژاکس جادویی، 20 سال بعد

24 می‌‌‌ 1995، چهلمین فینال اروپایی. میلان، قدرت یکه‌تاز آن روزهای فوتبال اروپا برابر آژاکس ایستاده است. لوئیس فن‌خال، سرمربی آژاکسی‌هاست و تیمی پر از ستاره‌های جهان و شگفت‌انگیز در اختیار دارد. این هیجانی‌ترین آژاکس تاریخ است؟ از ترکیبی که فن‌خال مقابل میلان قدرتمند به میدان فرستاد چهار بازیکن برخاسته از آکادمی خود آژاکس بودند.
کد خبر: ۸۲۳۵۴۵
آژاکس جادویی، 20 سال بعد

همه پیش‌بینی می‌کنند میلان قدرتمند فینال را ببرد، اما تک‌گل دقیقه 85 پاتریک کلایورت، طلایی‌ترین آژاکس دوران را قهرمان اروپا کرد. ادوین فن‌درسار، مایکل رویزیگر، دنی بلیند، فرانک رایکارد، فرانک دی‌بوئر، کلارنس سیدروف، ادگار داویدز، جاری لیتمنن، فینیدی جورج، مارک اورمارس، رونالد دی‌بوئر، فرد گریم، وینستون بوگارد، نوانکو کانو، پاتریک کلایورت و پیتر فن‌وسن بازیکنان همان آژاکس جادویی بودند. نگاهی دوباره به این اسامی نشان می‌دهد آژاکس بازیکنانی داشته که بعدها در مربیگری یا در میدان مسابقه به اسطوره‌هایی بزرگ تبدیل شدند. اسطوره‌ای‌ترین آژاکس تاریخ چه شد؟ نگاهی به سرنوشت برخی بازیکنان حاضر در این ترکیب طلایی پس از فینال تاریخی وین 1995 می‌اندازیم.

ادوین فن‌درسار

او اکنون 44 ساله است. فن‌درسار که به عنوان برترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال هلند شناخته می‌شود آن زمان یک جوان 22 ساله بی‌تجربه بود. جادویی‌ترین لحظه فن‌درسار در فینال تاریخی وین وقتی بود که او در نیمه نخست ضربه سهمگین مارکو سیمونه را دفع کرد. فن‌درسار به رشد خود در سال‌های بعدی ادامه داد. او بعدها از آژاکس جدا شد و به ترتیب در یوونتوس، فولام و در نهایت منچستریونایتد بازی کرد و سال 2011 نیز برای همیشه دستکش‌ها را آویخت. ادوین سال 1990 وقتی فقط 17 سال داشت به آژاکس پیوست. او پس از آن فینال رویایی، پیشرفت خیره‌کننده‌ای داشت. شاید اگر آن فینال نبود فن‌درسار شهرت و موفقیت کنونی را نداشت. فینال 20 سال پیش لیگ قهرمانان اروپا برای فن‌درسار جوان و ماجراجو نقطه آغاز یک دوره بسیار درخشان و پربار بود.

فرانک رایکارد

رایکارد در فینال وین مکمل دنی بلیند در خط دفاعی آژاکس بود. در واقع تیم هلندی در آن فینال مدیون خط دفاعی فوق‌العاده‌اش بود. البته بزرگ‌ترین سهم رایکارد از قهرمانی آژاکس در وین، پاس گلی بود که در دقیقه 85 به پاتریک کلایورت داد. رایکارد در سال‌های بعد به مربی شاخصی در فوتبال دنیا تبدیل شد؛ هر چند اکنون تمام فعالیت او در این زمینه به هدایت آکادمی فوتبال مونته ورده در فلوریدای آمریکا خلاصه می‌شود. او سابقه مربیگری در تیم‌های ملی فوتبال عربستان، هلند و همچنین باشگاه‌های بارسلونا و گالاتاسرای را در ترکیه دارد.

فرانک دی‌بوئر

اگرچه دی‌بوئر در اصل یک مدافع وسط بود، اما در فصل 1995 ـ 1994 نقش یک دفاع چپ را گرفت و این نقش را در فینال وین هم تکرار کرد. او در فینال بخوبی وظیفه خود را در خط دفاع انجام داد تا با شایستگی جام قهرمانی را در دست بگیرد. دی بوئر پیش از آن که ‌ سال 2006 با پیراهن الشمال قطر از فوتبال بازنشسته شود 300 بازی برای آژاکس و 144 بازی برای بارسلونا انجام داد. این مربی هلندی هم‌اکنون سرمربی آژاکس است. آنها فصل گذشته برای چهارمین بار پیاپی قهرمان لیگ هلند شدند.

آژاکس بازیکنانی داشته که بعدها در مربیگری یا در میدان مسابقه به اسطوره‌هایی بزرگ تبدیل شدند. اسطوره‌ای‌ترین آژاکس تاریخ چه شد؟

کلارنس سیدروف

در میان بازیکنان آژاکس مدل 95، سیدروف نسبت به بقیه کم‌سن و سال‌تر بود. او در 19 سالگی به بازیکنی قابل اتکا برای تیمش تبدیل شده بود و اکنون در 39 سالگی از آن دوران به عنوان بهترین دوران فوتبالی‌اش یاد می‌کند. کلارنس پس از فینال 95 بلافاصله به سمپدوریا منتقل شد و در سال‌های بعد، سر از رئال‌مادرید و در نهایت آ.ث.میلان درآورد. او در این مدت سه بار دیگر لذت قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را چشید. او فصل گذشته به مدت چهار ماه هدایت تیم میلان بحران‌زده را به عهده گرفت، اما خیلی طول نکشید که از سمت خود برکنار شد.

ادگار داویدز

هافبک سابق بارنت در فینال 1995 وین در کنار سیدروف، زوج موفقی در خط هافبک آژاکس ساخته بودند. داویدز در سال‌های فوتبال خود در هلند موفقیت‌های زیادی به دست آورد؛ اما سال‌ها بعد وقتی به فوتبال ایتالیا رفت آن موفقیت‌ها را بهتر تکرار کرد، بخصوص با پیراهن باشگاه یوونتوس. او سال گذشته با مربیگری تیم بارنت، تجربه کوتاه‌مدتی به دست آورد. داویدز در 42 سالگی هنوز خودش را برای مربیگری آماده نمی‌داند.

رونالد دی‌بوئر

«تا به حال به این اندازه خوشحال نبودم.» این جمله‌ای بود که دی‌بوئر در وصف احساس خود پس از قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا به کار برد. پیروزی مقابل میلان و کسب عنوان قهرمانی او را بسیار هیجان‌زده کرده بود. اگرچه این رقیب همیشگی او در آژاکس یعنی کلایورت بود که گل قهرمانی را زد، اما او نیز نقش قابل توجهی در قهرمانی وین داشت. او پیش از این که ‌سال 1999 آژاکس را ترک کند تجربه پنج قهرمانی را با تیمش در لیگ هلند به دست آورد. او هم‌اکنون دستیار سرمربی آژاکس است و بر تیم جوانان هم نظارت دارد.

پاتریک کلایورت

دقیقه 70 بود که نوجوان 18 ساله به میدان آمد. پاتریک کلایورت با همان گل تاریخی که در فینال وین 1995 زد خود را به فوتبال دنیا معرفی کرد. فقط و فقط 13 سال طول کشید تا فوتبال درخشان کلایورت غروب کند. او در حالی برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد که 149 گل را در 343 بازی برای تیم‌هایی نظیر بارسلونا، میلان، آژاکس و نیوکاسل به ثمر رساند. او که در دوره مربیگری فن‌خال در تیم ملی فوتبال هلند دستیار او بود چندی پیش هدایت تیم ملی کوراسائو را به عهده گرفت. کوراسائو یکی از جزایر دریای کارائیب محسوب می‌شود. این کشور در شمال ونزوئلا قرار گرفته و تیم ملی فوتبال آن از سال ۲۰۱۰ شروع به فعالیت کرده است. این تصمیم کلایورت برای هدایت یک تیم کاملا گمنام تعجب بسیاری را به دنبال داشت.

منبع: : دیلی‌میل‌‌

‌هیلدا حسینی‌خواه

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها