گفت‌وگو با مدیرکل صدا و سیمای خراسان‌رضوی

ارتقای کیفیت به شرط حمایت‌های مادی و معنوی

حجت‌الاسلام علی نهاوندی با بیش از 14 سال تدریس در حوزه علمیه قم و مشهد و آشنایی با علوم روان‌شناسی، مدیریت فرهنگی، علوم ارتباطات و رسانه‌ای ، مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشهد است. وی در حال حاضر مدیرکلی صدا و سیمای خراسان رضوی را به عهده دارد. با نهاوندی درخصوص فعالیت‌های رسانه‌ای و مخاطبان ملی و بین‌المللی شبکه استانی خراسان‌رضوی گفت‌وگو کردیم.
کد خبر: ۸۲۳۵۱۱
ارتقای کیفیت به شرط حمایت‌های مادی و معنوی

خراسان‌رضوی به دلیل اهمیت در جهان اسلام و تشیع از جایگاه بین‌المللی برخوردار است. تولید و پخش 24 ساعته برنامه رادیویی و تلویزیونی از شبکه استانی نیازهای چه گروهی از مخاطبان را تامین می‌کند؟

با توجه به شرایط خاص مشهد و تنوع قومی و جمعیتی خراسان‌رضوی و حضور زائران و گردشگران زیادی که در طول سال به مشهد و استان خراسان سفر می‌کنند، این شبکه در مقایسه با دیگر شبکه‌های استانی از حیث مخاطب تفاوت‌هایی دارد؛ یعنی در عین این که باید نیازهای مخاطبان استانی را پاسخ بدهیم و برای آنها برنامه‌سازی کنیم، نگاهی نیز به زائران و گردشگران داشته باشیم. با این تعریف می‌توان گفت جامعه هدف مرکز خراسان‌رضوی عموم مردمی هستندکه در این استان زندگی می‌کنند یا به‌عنوان زائر به خراسان رضوی و مشهد می‌آیند.

شما با شعار تحول در تولید و شکوفایی در محتوا، مسئولیت صدا و سیمای مرکز خراسان‌رضوی را به عهده گرفتید. آیا برای تحقق عینی این شعار برنامه‌های عملی هم تدوین شده است؟

قطعا در هر رسانه و بخصوص رسانه‌های شنیداری و دیداری توجه به تولید یعنی توجه به مخاطب؛ به همین دلیل از ابتدا توجه به واحدها و نیروهای تولیدی در مرکز خراسان‌رضوی نسبت به گذشته بیشتر شد و با حضور نیروهای بومی و توانمند مرکز سعی کردیم با دادن اعتماد به نفس واقعی به نیروها، آنها برای کارهای بزرگ در حوزه تولید آماده شوند. به همین دلیل با برگزاری جلسات متعدد با عوامل گروه‌های مختلف، به صورت تعاملی نظرات را ارزیابی و تولیدات گذشته را آسیب‌شناسی کردیم و در نتیجه به راهکارهایی دست یافتیم. از حیث مسائل اجرایی نیز برای اولین بار جلسات ستاد تحول تولید را در حضور مدیرکل مرکز برگزار کردیم و مدیران حوزه‌های تولیدی به صورت رودررو مشکلات و مسائل خود را در ارتباط با حوزه‌های پشتیبانی مطرح کردند. البته در همان جلسه تقویم زمانی حل مشکلات و مسائل مختلف تعیین شد و برای مسائل موردنظر به حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار نیز چاره‌اندیشی شد تا نیروهای تولیدی در حین اجرای پروژه با مشکل کمتری مواجه شوند. از سوی دیگر در تولید کارها از درجه ج و د به تولیدات درجه الف و ب مثل انیمیشن، فیلم و سریال، مستند، عروسکی و نماآهنگ تمرکز کردیم. در عین حال برنامه‌های ج و د پایش و در جلسات متعدد آسیب‌شناسی شد و برای ارتقای کیفیت آن اقدامات زیادی انجام گرفت که نتیجه همه این تمهیدات تولیداتی در قالب فیلم سینمایی، سریال، انیمیشن و... و افزایش کیفیت برنامه‌ها بود که در جشنواره مراکز مطرح شد.

بسیاری از چهره‌های ممتاز رسانه ملی پیش از این در صدا و سیمای مرکز خراسان‌رضوی فعالیت می‌کردند. دلایل مهاجرت آنها به تهران چه بود؟

هر کس در حیطه کاری خود وقتی بخواهد فعالیتش را حرفه‌ای پیش ببرد باید پله‌های ترقی را در آن رشته و حوزه طی کند و گاهی اوقات احساس می‌کند به سطحی رسیده که از لحاظ کیفی یا کمی کارها برابر با توانمندی او نیست. مثلا توانایی حضور در کارهای فاخر را دارد، اما زمینه این کارها در استان و شهر او مهیا نیست، بناچار به پایتخت مهاجرت می‌کند. گاهی اوقات هم افراد به دلیل کسب تجارب بیشتر و همچنین مسائل آموزشی از شهر خود به پایتخت می‌روند. اگر بتوان در مشهد این مسائل را به حداقل رساند و این شهر را به‌عنوان قطب شرق کشور در زمینه تولیدات آثار فاخر نمایشی و مستند تعریف و پشتیبانی کرد، قطعا این افراد حاضرند به کار خود در این شهر ادامه بدهند. ما در صدا و سیمای مرکز خراسان‌رضوی در سال‌های اخیر در زمینه کیفیت و کمیت حرکت‌‌های رو به جلو و خوبی داشتیم که همین کارها باعث شد برخی هنرمندانی که برای کار به تهران مهاجرت کرده بودند، به مشهد برگشتند.

مهم‌ترین رویکرد شما در شبکه استانی خراسان‌رضوی چیست؟

مهم‌ترین رویکرد ما افزایش مخاطبان شبکه با تاکید بر افزایش کمیت و کیفیت تولیدات در ساختارهای مختلف است. البته تمام سیاست‌های مرکز بر این محور متمرکز بوده و با وجود افزایش شبکه‌های دیجیتال در این چند سال، این که توانسته‌ایم میزان مخاطبان‌مان را حفظ کنیم، خود موفقیتی ارزشمند است.

مرکز خراسان‌رضوی تا چه اندازه علاوه بر معرفی فرهنگ بومی توانسته در ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی موفق باشد؟

بحث توجه به ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز هست، امری نیست که در قالب یک برنامه بتوان آن را توصیه یا ترویج کرد؛ بلکه در تمام برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و در ساختارهای مختلف باید به سمع و نظر مخاطب برسد تا او با این فرهنگ و سبک زندگی آشنا شود. این موضوع را در دو حوزه اجرایی کرده‌ایم؛ اول این که اصل اهمیت بحث در جلسات و کارگروه‌های مختلف با استفاده از کارشناسان زبده حوزه و دانشگاه برای همکاران برنامه‌ساز تبیین شده و این جلسات همچنان ادامه دارد و دوم این که برنامه‌سازان این آموزش‌ها را در برنامه‌های خود بازگو می‌کنند. مثلا در کارهای نمایشی، مستند و انیمیشن این موارد باید عینی از سوی مخاطب دیده شده یا مصادیق در برنامه‌های ترکیبی و گفت‌وگو محور توضیح داده شود.

مهم‌ترین نیازهای شما در مرکز خراسان‌رضوی چیست؟

نیازهای یک دستگاه فرهنگی که در زمینه تولید، پخش و فرهنگسازی به صورت تخصصی کار می‌کند مشخص است. باید نیازهای مادی و معنوی هر سازمان با این حجم و سطح فعالیت تامین شود. در حوزه نیازهای معنوی حمایت‌های دستگاه‌های فرهنگی، اجرایی و همچنین علمی می‌تواند کمک شایانی به ارتقای کارهای تولیدی کند. از طرفی تأمین منابع مالی کمک قابل توجهی به چرخه تولید می‌کند؛ در صورتی که این دو نیاز تامین شود قطعا نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و ابزار کار هم رفع خواهد شد.

فرشید شکیبا

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها