همیشه جلوگیری بد نیست. گاهی عقل و مصلحت حکم می‌کند که آدم از بعضی چیزها جلو جلو پیشگیری کند. زلزله را اگر نمی‌توانیم پیشگیری کنیم، به خاطر این است که قبلش نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم. سیل و توفان هم که به سازمان هواشناسی برمی‌گردد و اخیرا عزیزان خیلی شفاف اعلام کردند که چون مجهز به دستگاه‌های پیشرفته امروزی نیستند، گاهی نمی‌توانند وقوع توفان را پیش‌بینی کنند. قدرت دستگاه‌های فعلی گویا فقط در این حد است که لحظاتی پس از وقوع توفان، خبرش را اعلام کنند. البته نباید ناشکری کرد و همین مقدارش هم باز خوب است.
کد خبر: ۸۲۲۹۳۳

از مطلب دور نشویم. صحبت جلوگیری که شد، رشته سخن از دست در رفت. می‌خواستم عرض کنم که از وقتی صحبت از احتمال توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 شد و اعلام شد که تحریم‌ها برداشته خواهد شد؛ بعضی از مسئولان دلسوز داخلی، دلواپس افزایش توقعات اقتصادی و آسایشی مردم عزیز شدند. حداقل از لطیفه‌هایی که بین ملت دست به دست می‌شد، می‌فهمیدند که ظاهرا بعضی‌ها همچین خیال کردند که اگر توافقی حاصل شود، همه چی ارزان‌تر از گذشته خواهد شد. فلذا بلافاصله وزیر محترم صنایع، معدن و تجارت اعلام کرد که توافق هسته‌ای ایران و اروپا یک اتفاق در سطح سیاست خارجی است و نمی‌تواند قیمت خودروهای داخل را که به زحمت و با خون دل چند برابر شده‌اند؛ پایین بیاورد.

سخنان وزیرراه و شهرسازی: «جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای نمی‌تواند تأثیر مستقیمی بر بازار مسکن بگذارد. بازار مسکن، داخلی است و توافق هسته‌ای خیلی نمی‌تواند تأثیر مستقیمی بر این بازار داشته باشد.»/ به نقل از جراید

بسته پیشنهادی: ضمن تشکر از وزرای عزیز فوق‌الذکر که جمع زیادی از مردم را از نگرانی درآوردند؛ به سایر وزرای محترم هم که تا به حال ساکت بوده‌اند، پیشنهاد می‌شود که در این ارتباط اعلام نظر بفرمایند تا مردم الکی در حوزه‌های اقتصادی مربوط به آنها حساب جاری باز نکنند. در همین راستا چند اعلام نظر فرضی، ردیف می‌شود که مسئولان اگر خواستند، به همین روال و منوال عمل کنند:

1 ـ وزیر نیرو: قبوض آب و برق، مربوط به داخل هستند و ربطی به جریان برق وین یا ژنو ندارند. هر کس باید کار خودش را بکند. اگر برق مذاکرات وین می‌رفت، به ما مربوط بود؟

2 ـ وزیر نفت: هرچند که مذاکرات هسته‌ای این اواخر خیلی پرشتاب و تخت‌گاز جلو رفت، اما گاز ما یک مسأله علیحده است. توافقات نمی‌توانند گازش را بیشتر یا نرخش را کمتر کنند. همین‌طوری‌اش ما هر ساله کلی گاز گرفتگی داریم.

3ـ وزیر کشاورزی: جای بسی مسرت است که درخت مذاکرات بالاخره ثمر داد و از آفات احتمالی به دور ماند. چرا که هم بذر را از همان اول خوب کاشتند و هم در ادامه خوب آبیاری‌اش کردند. با این که بحران آب هم هست و الان بخش زیادی از آب در بخش کشاورزی هدر می‌رود. به هر حال گل کاشتند، اما این که خیال کنیم با این توافق، قیمت گوجه و خیار و بادمجون کاهش پیدا می‌کند، یک چیز دور از ذهن است. هر چیزی سرجای خودش.

4 ـ وزیر ارشاد: توافق هسته‌ای در سایه ارشادهای درست به سمتی هدایت شد که تنش‌زا نباشد. هرچند که ممکن است برخی سازها در مذاکرات طوری کوک شده باشند که بعدا صدایشان در بیاید. در عین حال، حصول توافق هسته‌ای و باز شدن فضای اقتصادی کشور، دلیل کافی و کاملی برای حل شدن کامل بیمه هنرمندان یا مسکن آنان (به استثنای قطعه هنرمندان البته دو سه طبقه‌ای که در خدمتشان هستیم) یا گسترش سالن‌های تئاتر کشور یا صدور مجوز برای انواع کنسرت‌های پاپ، جاز و... از این قبیل باشد. ولی خب در کل مذاکرات خوبی بود و نفعش به همه می‌رسد.

5 ـ سایر وزرا: همینجا از دیگر وزیران محترم که به دلیل ضیق وقت و تنگی جا نتوانستم در مقام فرض و تصور از قول ایشان عرایضی مطرح کنم، عذر می‌خواهم. ان‌شاءالله در فرصت‌های بعدی جبران کنیم.

رضا رفیع

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها