یکی از دلایل خرید داروهای تقلبی، تبلیغات ماهواره‌ای است

نگذار‌در‌دام‌داروی‌تقلبی‌بیفتی

چند روز پیش در سمینار یکروزه مبارزه با داروهای قاچاق و تقلبی ـ که در هتل اوین برگزار شد ـ مشاور رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد مسیر ورود داروی چشمی تقلبی اوستین به ایران ـ که در اسفند سال گذشته باعث نابینا شدن تعدادی از بیماران در کشور شد ـ از ترکیه بوده است.
کد خبر: ۸۲۲۸۵۳

به گفته دکتر علیرضا فخرآبادی، بزرگ‌ترین تجارت‌های مجرمانه در دنیا مربوط به داروهای تقلبی است و سه کشور سوریه، امارات و ترکیه بیشترین سهم از داروهای تقلبی را دارند؛ در حالی که بر اساس بررسی‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد داروهای هندی و ۴۰ تا ۵۰‌درصد داروهای پاکستانی تقلبی هستند. البته به گفته مشاور رئیس سازمان غذا و دارو، میزان اطلاع مردم از داروهای تقلبی بسیار کم است و در حال حاضر همه داروها اعم از هورمون‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و... مشابه تقلبی دارند و داروهای گران‌قیمت هم از این قاعده مستثنا نیستند. همچنین داروی تقلبی فقط در ناصرخسرو پیدا نمی‌شود طوری که متاسفانه اخیرا شاهد پلمب برخی داروخانه‌ها به دلیل عرضه داروی تقلبی بودیم. اما داروهای تقلبی چه عوارضی دارند و چطور باید از آنها دوری کنیم؟

نظارت جدی و کنترل داروخانه‌ها از جمله اقدامات سازمان غذا و دارو در ایران است؛ اما به گفته مسئولان این سازمان در داروخانه‌ها سالانه بیش از چهار بار بازرسی انجام می‌شود و اگر یک داروی تقلبی بین هزاران کالا باشد، قابل شناسایی نیست. دکتر حامد ثقفی، داروساز در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: عوارض کبدی، کلیوی، قلبی ـ عروقی، پوستی، هورمونی، مشکلات عصبی، واکنش‌های حساسیتی و در مواردی مرگ از جمله مهم‌ترین عوارض مصرف داروهای تقلبی محسوب می‌شوند. حتی یکی از بیشترین موارد شکایت مردم در دادگاه‌های جرایم پزشکی مربوط به عوارض استفاده از داروهای تقلبی و البته ماهواره‌ای و اینترنتی است که متاسفانه در بیشتر موارد دست شاکی در این موارد به هیچ جا نمی‌رسد مگر این که مهر داروخانه روی نسخه بیمار باشد. حتی از آنجا که بسیاری از داروها مثل انواع و اقسام مسکن، آنتی‌بیوتیک، پمادهای موضعی، قطره‌های چشمی، مکمل‌های غذایی و حتی داروهای تخصصی قلب و اعصاب و پوست و... بدون نسخه هم به فروش می‌رسند در صورت تقلبی بودن هر‌کدام نمی‌توان براحتی مجرم اصلی را شناسایی کرد. در واقع اگر دارو فقط از داروخانه و با نسخه یا دفترچه بیمه خریده شود، در صورت بروز هر نوع مشکل برای دارو می‌توان به طور قانونی این موضوع را پیگیری کرد.

اصالت دارو را چک کنید

تشخیص داروهای تقلبی از داروهای اصل کار آسانی نیست و حتی بسیاری از داروسازها هم نمی‌توانند سلامت یک دارو را از ظاهر آن تائید کنند. در عین حال کم نیستند کالاهای تقلبی‌ای که تحت پوشش انواع تبلیغات و اعتبار مارک‌های معروف بوده، وارد بازار شده و به فروش می‌رسند. حالا تکلیف خریداران دارو چیست؟

به گفته دکتر ثقفی، اولین راهکار خرید دارو با نسخه از داروخانه‌های پرتردد است، اما روش دیگری هم برای کنترل سلامت داروها وجود دارد. به عبارتی وزارت بهداشت برای تامین ایمنی و سلامت مصرف‌کنندگان و تشخیص آسان و مطمئن کالاهای اصلی از تقلبی ابزاری کار آمد و قابل استفاده برای همه طراحی و در اختیار مصرف کنندگان قرار داده و آن برچسب اصالت و سلامت است؛ بنابراین هنگام خرید دارو باید کد اصالت قابل خراش روی بدنه دارو را از طریق پیامک یا مراجعه به سایت «ایران اصالت» بررسی کنید. اگر دارو تقلبی باشد براحتی از این طریق متوجه خواهید شد.

وقتی پای ماهواره در میان باشد

به گفته دکتر ثقفی، یکی از دلایل خرید داروهای تقلبی، تبلیغات ماهواره‌ای است. تبلیغ انواع ویتامین و مکمل، قرص‌های چاقی و لاغری، داروهای درمان مشکلات ریه، کلیه، آرتروز، دیابت، فشار خون و...، کرم‌های جادویی پوستی، محصولات خوراکی افزایش قد، داروهای ترک اعتیاد، محصولات تقویت قوای جنسی و... تنها نمونه‌ای از تبلیغات کاذب است؛ در حالی که تولیدکنندگان داروهای تقلبی معمولا با شماره تلفن‌های اعتباری اقدام به فروش کالا می‌کنند که این شماره تلفن‌ها نیز به خاطر غیرقانونی بودن فعالیت‌هایشان مدام در حال تغییر هستند. در عین حال، ارسال این محصولات با پست و پیک موتوری و تبلیغات نادرست و گسترده این نوع کالاها، نشانه بزرگ قلابی بودن آنهاست، اما متاسفانه بسیاری از افراد گول این تبلیغات فریبنده را می‌خورند و سلامت شان را به خطر می‌اندازند. از طرفی اما از آنجا که داروهای تقلبی و ماهواره‌ای هیچ نام و نشانی از محل تولید ندارند، از این رو مصرف‌کنندگان پس از بروز مشکل نمی‌توانند به هیچ‌وجه شکایت خود را پیگیری کنند.

لاغری شیشه‌ای با داروهای تقلبی

این روزها مصرف قرص‌های لاغری برای رسیدن به تناسب اندام یکی از توصیه‌های طلایی بسیاری از آرایشگران است، اما شاید برایتان جالب باشد بدانید قرص‌های لاغری که از سوی آرایشگاه‌های زنانه به مشتریان ارائه می‌شود معمولا حاوی ماده مخدر شیشه است که بشدت هم اعتیادآور هستند.

اصلا چطور امکان دارد یک داروی به اصطلاح خارجی بتواند هر ماه هفت تا ده کیلو از اضافه وزن شما را از میان ببرد، در حالی که همچنان تعداد زیادی از متخصصان و پژوهشگران در دانشگاه‌های معتبر جهان دنبال روش‌هایی برای کاهش وزن افراد و رسیدن به تناسب اندام می‌گردند؟! به گفته دکتر ثقفی، برخی باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌های زنانه پا را از عادت‌های مرسوم فراتر گذاشته‌اند و برای مشتریان خود نسخه‌های لاغری و تناسب اندام می‌پیچند؛ تجویز قرص‌های لاغری به اصطلاح خارجی که نه‌تنها تقلبی که حتی حاوی مخدر شیشه ‌است. بد نیست بدانید تقویت عضلات، آماده سازی بدن برای سوختن چربی‌ها، ایجاد انرژی و مقابله با چین و چروک پوست و... از جمله تبلیغات کاذب و فریبنده‌ای است که از سوی فروشندگان شیشه در آرایشگاه‌ها و سالن‌های بدنسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی سوداگران مرگ با مطرح کردن تبلیغات کاذب در سالن‌های بدنسازی و آرایشی دنبال طعمه می‌گردند که اغلب، خانم‌ها گرفتار این تبلیغات می‌شوند و در دام اعتیاد می‌افتند. فراموش نکنید شیشه، ماده محرکی بسیار قوی و بشدت اعتیادآور است و در کوتاه مدت باعث بی اشتهایی و کاهش وزن، سرخوشی، توهم، سرگیجه، بی خوابی‌های طولانی، افزایش دمای بدن، تهوع، افزایش ضربان قلب، گشاد شدن مردمک‌ها، تخریب حافظه کوتاه‌مدت و... می‌شود؛ اما در طولانی‌مدت این عوارض جای خود را به مشکلاتی جدی‌تر مثل افسردگی شدید، میل به خودکشی، آسیب‌های مغزی، مشکلات کبد و کلیه، سوءظن‌های بیمارگونه و... می‌دهد و در بیشتر موارد مرگ پایان ماجراست.

پریسا اصولی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها