یادداشت

زودتر آموختن؛ یک واکنش، یک چالش، یک کاسبی

بازگشایی مدارس در تابستان و شدت گرفتن فعالیت‌های آموزشی آنها را می‌توان از چند زاویه بررسی کرد.
کد خبر: ۸۲۲۱۵۷

تعدادی از مدارس بخصوص دبیرستان‌ها با دو نیت در تابستان‌ها کار می‌کنند؛ یکی رفع اشکال و تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان و یکی کسب درآمد.

هدف اول را مدارس دولتی و غیردولتی هر دو دنبال می‌کنند، مخصوصا دولتی‌ها که معمولا تعداد دانش‌آموزانشان زیاد است و با حجم زیاد کتاب‌های درسی و زمان محدود آموزشی جور نیست. اما در مدارس غیردولتی باید اذعان داشت که نیت غالب، کسب درآمد است چون چرخ این مدارس به هر حال باید بچرخد و به صرفه نیست که در تابستان تعطیل باشند.

اما در این میان با مدارسی مواجهیم که از فرصت تابستان برای تدریس کتاب‌های سال آینده استفاده می‌کنند که البته این رغبت در مدارس دولتی به ندرت و در مدارس غیردولتی به‌وفور دیده می‌شود، مخصوصا برای دانش‌آموزانی که سال آینده باید در کنکور شرکت کنند.

در واقع استدلال این است که با مرور درس‌های سال آینده، در سال تحصیلی فرصتی برای تمرکز بر تست‌زنی و مرور نکات کنکوری ایجاد ‌شده که از این رهگذر درآمدی نیز عاید مدارس می‌شود.

البته برخلاف کلاس‌های رفع اشکال تابستانی که واکنشی است به فرصت محدود آموزشی و جا نیفتادن برخی نکات درسی در طول سال (و می‌تواند فوایدی برای دانش‌آموزان داشته باشد)، تدریس زودهنگام کتاب‌های سال آینده یک چالش محسوب می‌شود.

علت این‌که دانش‌آموزی که مطالب درسی را زودتر آموخته یا با آنها آشنا شده در طول سال رغبتی برای آموزش و اشتیاقی برای یادگیری ندارد، مشکلی است که در دانش‌آموزان کلاس اولی که در دوره پیش‌دبستانی الفبا و اصل ریاضی را آموخته‌اند نیز دیده شده است.

اما مشکل اصلی وقتی بروز پیدا می‌کند که معلم تابستانی دانش‌آموزان با معلم آنها در طول سال تحصیلی متفاوت باشد و تفاوت در روش‌های تدریس، دانش‌آموزان را دچار سردرگمی کند.

محمد الهی

کارشناس آموزشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها