امداد

سیل چه‌ها می‌کند

هفته گذشته بود که در مناطقی از کشورمان سیل آمد و تلفات جانی و مالی زیادی به جای گذاشت؛ خساراتی که قسمتی از آن مربوط به فروریختن سازه‌های غیراصولی و بی‌پایه و اساسی بود که در بستر و مسیر رودخانه قرار داشتند و بخش بیشتری از آن مربوط به خود مردم و ناشی از ساخت و سازهای غیرمجازی بود که در بستر کمی و کیفی رودخانه انجام داده بودند. البته پیش از این، مسئولان هشدار داده بودند که اگر ساخت و سازها از حریم مشخصی از رودخانه فاصله نداشته باشد یا رستوران‌ها و باغ‌های اطراف رودخانه‌ها بخواهند بساط تخت و... در بستر رودخانه بر پا کنند، بالاخره روزی دچار بحران و خسارت می‌شوند.
کد خبر: ۸۱۹۹۱۸

اما نکته مهم دیگر آن است که متاسفانه اغلب افرادی که در سیل اخیر دچار بحران شده و عزیزانشان را از دست داده بودند، نمی‌دانستند وقتی بادهای تند و شدید به پا می‌شود و هوا تغییر رنگ می‌دهد و خاک‌آلود می‌شود و ابرهای سیاه بر فراز آسمان خودنمایی می‌کنند، باید هر چه سریع‌تر خود را از مناطق پست و پایین دست به ارتفاعات برسانند. شاید هم تقصیر مدیرانی باشد که از قبل، هشدارهای لازم را نداده بودند و از آنجا که این سیل در چهل سال اخیر بی‌سابقه بود، مردم گمان نمی‌کردند چنین واقعه‌ای رخ دهد.

در هر حال، اگر بار دیگر این بلای طبیعی نازل شود، باید بدانید که باران سنگین و تخریب سدهای سست از دلایل مهم وقوع سیل است. سیل هنگامی اتفاق می‌افتد که کانال رودخانه یا مسیر طبیعی جریان آب نتواند ظرفیت طغیان را تحمل کند. شدت این طغیان زمانی بیشتر می‌شود که سدی در مسیر رودخانه در بافت سست خاک و بدون پی‌ریزی اصولی ساخته شود که فرو ریختن و شکسته شدن این سدها منجر به طغیان دوچندان آب رودخانه می‌شود که می‌تواند نه‌تنها چند فیل بلکه ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی را هم تا کیلومترها به جلوتر ببرد.

 

اقدامات حین وقوع سیل

ـ وقتی متوجه شدید، امکان وقوع سیل وجود دارد، از کانال فاضلاب، جویبارها، رودخانه‌ها و دریا فاصله بگیرید.

ـ اگر در محل مرتفعی قرار دارید، خطر آب گرفتگی شما را تهدید نمی‌کند، اما اگر در مناطق کم‌ارتفاع و پایین دست قرار دارید، بسرعت خود را به ارتفاعات برسانید.

ـ اگر آب در حال حرکت به 15 سانتی‌متر برسد، برهم زننده تعادل شما خواهد بود.

ـ در منطقه سیل‌زده رانندگی نکنید. ارتفاع آب در حد 30 تا 60 سانتی‌متر، اغلب خودروها را شناور می‌کند.

ـ هنگام سیل از پل و سدهای موقت فاصله بگیرید.

ـ چون سیل باعث خروج جانوران موذی همچون مار از لانه‌های خود می‌شود و چون آب‌رسانای برق و احتمال برق گرفتگی زیاد است، در جریان آب راه نروید.

فاخره بهبهانی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها