هشدار کری نسبت به تبعات رد توافق هسته‌ای درکنگره

کشورها بی‌ صبرانه مشتاق تجارت با ایران هستند

جان کری که همراه وزیران انرژی و خزانه‌داری آمریکا در جلسه پرسش و پاسخ کمیسیون روابط خارجی سنا درباره جزئیات جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای حاضر شده بود، خطاب به سناتورهای تندرو گفت: ایران در زمینه دانش هسته‌ای به هر چه خواسته رسیده و تسلیم شدن این کشور رویایی خام است.
کد خبر: ۸۱۹۵۶۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر خارجه آمریکا افزود: اعمال تحریم یا اقدام نظامی علیه ایران نمی‌تواند جلوی دانش هسته‌ای آنها را بگیرد و تنها گزینه عملی یک اقدام جامع دیپلماتیک است که در وین به آن رسیدیم.

کری گفت: درصورتی که توافق در کنگره رد شود، آمریکا در عرصه بین‌المللی تنها و منزوی خواهد شد. وی از سوی دیگر با طرح این ادعا که هدف از دستیابی به توافق هسته‌ای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای است، افزود: این توافق برای آمریکا و شرکای‌مان خوب است و شایستگی حمایت را دارد. وزیر انرژی آمریکا هم در این نشست گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تضمین‌های لازم را درباره برنامه هسته‌ای ایران به آمریکا داده است. ارنست مونیز اعلام کرد: درباره نحوه بررسی ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران در نشست محرمانه‌ای به کنگره گزارش خواهد داد. وزیر خزانه‌داری آمریکا هم در این جلسه گفت: گزینه تشدید تحریم‌ها دیگر معتبر نیست و اعمال مجدد آن فقط به از دست رفتن ائتلاف آمریکا با شرکایش منجر خواهد شد. جک لیو مدعی شد: دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از مرزهای این کشور صد میلیارد دلار است که تهران با توافق فعلی به 50 میلیارد دلار از آن دسترسی خواهد داشت.

اما سناتورهای آمریکایی در جلسه کمیته روابط خارجی سنا ضمن مخالفت با هرگونه توافق هسته‌ای با ایران، جان کری وزیر امور خارجه این کشور را به باد انتقاد گرفتند. مارکو روبیو یکی از سناتورها گفت: توافق اخیر توافق دولت اوباما با ایران است و رئیس‌جمهور بعدی هیچ الزامی به رعایت آن ندارد. جیمز ریش یکی دیگر از سناتورها هم وزیر خارجه آمریکا را ساده‌لوح خواند.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: کری فریب ایران را خورده است. کورکر معتقد بود نتایج مذاکرات وین به ضرر آمریکا تمام خواهد شد.

همزمان باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به مخالفت‌های تندروها با جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای گفت: در مورد کنگره، اطمینان دارم که می‌توانیم این توافق‌نامه را به کرسی بنشانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها