فرزند سفارشی

هر انسانی در ناخودآگاه خود تمایل به تکامل و رشد دارد و برخی معتقدند مهم‌ترین قدم برای رسیدن به این تکامل، ازدواج است اما در کنار این نیاز، نیاز مهم دیگری وجود دارد که نیاز به بقا است. شاید زندگی ابدی و جاودانه‌ در این دنیا تعریف نشده و بی‌معنا باشد اما این نیاز برای انسان وجود دارد واصلی‌ترین تجلی این نیاز، داشتن فرزند است.
کد خبر: ۸۱۹۳۴۱

درحقیقت انسان‌ها زمینه ساز خلق یک موجود کوچک و نحیف می‌شوند و شاهد رشد و بزرگی او خواهند بود. رشدی که نیازمند قدم‌های سخت و تلاش‌های بی‌وقفه است. شما زمینه ساز خلق یک انسان شده‌اید، شرایط رشدش را مهیا کرده‌اید و در آخر قرار است شاهد پیشرفت و بقای او باشید. خیلی از ما فرزندانمان را تجلی آرزوهای خودمان می‌دانیم و تلاش می‌کنیم آنها آن چیزی باشند که ما می‌خواهیم و به اهدافی برسند که ما در زندگی داشته‌ایم. فرزندانمان درحقیقت تجلی ما، آرزوهای ما و گوشه‌ای از جسم و جان ما می‌شوند.

اما مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای رشد و پیشرفت فرزندمان برداریم، پیش از آن‌که هدف و آرزوهایی را برایش تعیین کنیم، تربیت صحیح فرزندانمان است: «فرزند صالح، گلی از گل‌های بهشت است.» تربیت صحیح فرزند تنها با آموزش راه‌های درست زندگی و رفتار امکان‌پذیر نیست. در کنار این راه‌ها، محیط مناسب، آموزش‌های صحیح در مدارس و دوستان، تاثیرات زیادی بر رشد فرزندان خواهد داشت. تربیت درست فرزندان، مستلزم تلاش فراوان و به وجود آوردن شرایط و محیط مناسب رشد است. کاری که بسیار سخت و حتی نشدنی به نظر می‌رسد. درواقع تولد فرزندان بار مسئولیت سنگینی را بر دوش پدر و مادر قرار می‌دهد. کاری سخت، دشوار اما شیرین.

امروز مزاحم تلفنی یک فرصت استثنایی را در اختیار مخاطبانش قرار داده است. او به آنها فرصت داد تا یک فرزند با ویژگی‌های رفتاری مورد علاقه‌شان سفارش دهند: «اگر می‌توانستید مشخصات رفتاری فرزندانتان را از پیش تعیین کنید، چه مشخصاتی را برای فرزندانتان در نظر می‌گرفتید؟» همچنین از آنها پرسیدیم چقدر شبیه فرزندان ایده‌آلشان هستند؟

مردم شهر آمل پاسخگوی این سوال بودند. شهری زیبا و سرسبز در استان مازندران که از مراکز مهم جمعیتی، فرهنگی، گردشگری، صنعتی و تاریخی ایران به شمار می‌آید. این شهر از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و قدیمی‌ترین شهر استان مازندران است. همچنین این شهر شاهد حوادث تلخ تاریخی بسیاری بوده است. متاسفانه ماه رمضان و خستگی ناشی از روزه‌داری باعث شده بود که مردم این شهر تمایل چندانی به هم‌صحبتی با مزاحم تلفنی نداشته باشند. پاسخ‌های کوتاهشان دلیلی بر این ادعاست.

430---39

یک فرزند دارد که ازدواج کرده است: «دوست دارم فرزندم پیشرفت کند و به درد جامعه بخورد. مهم‌ترین ویژگی هم از نظر من داشتن صداقت است.» می‌پرسم آیا خودش برای پدر و مادرش فرزندی ایده‌آل، با این ویژگی‌ها بوده است؟ «تقریبا اینطور رفتار کرده‌ام و راضی بوده‌اند.» از ویژگی‌های فرزند خودش می‌پرسم: «بچه‌ها امروزی هستند و مثل قدیمی‌ها نیستند. الان وابستگی‌ها کمتر شده است و بچه‌ها به بزرگترها کمتر احترام می‌گذارند و درکل نمی‌توان آنها را با بچه‌های گذشته مقایسه کرد.»

 430---91

خانمی است که تنها دو سال است صاحب فرزند شده است: «دوست دارم به خانواده‌اش اهمیت بدهد. در انتخاب دوست دقت کند و برایش مهم باشد که دوستش چه کسی است. درس خواندن هم برایش در اولویت باشد.» خودش هم اینگونه بوده است: «چون این ویژگی‌ها را داشته‌ام، از فرزندم انتظار چنین رفتاری را دارم در غیر این‌صورت نمی‌شود از فرزندت چنین چیزی را انتظار داشته باشی.»

442---22

«بچه‌های امروز دیگر حرف کسی را گوش نمی‌کنند و نمی‌شود رفتارشان مطابق میلت باشد.» خانمی 32 ساله است و دو فرزند دارد: «دلم می‌خواهد فرزندم گوش به حرف و با ادب باشد و روی مخ آدم راه نرود.» این جمله را رو به فرزند 8 ساله‌اش می‌گوید که تقلا می‌کند صحبت‌های من و مادرش را بشنود: «صداقت و احترام به بزرگتر برای آینده‌اش خوب است.» خودش را فرزند ایده‌آلی می‌داند: «من لیسانس حسابداری هستم و تا قبل از به دنیا آمدن فرزندم سر کار می‌رفتم. آرام و صبور بودم اما بچه‌هایم برعکس من هستند و خیلی اذیتم می‌کنند.»

442---28

«رفتار درست و سالم در کنار صداقت. من خودم فرزندی ندارم اما همیشه دوست دارم فرزندان دیگران این ویژگی‌ها را داشته باشند.» خودش تا حدودی اینگونه رفتار کرده است: «البته چون آنها را از دست داده‌ام، فکر می‌کنم باید خیلی کارها برایشان انجام می‌دادم که نشده است و از این ناراحتم.» معتقد است رفتار بچه‌ها ناشی از رفتار والدینشان است: «خیلی به خانواده‌شان بستگی دارد. دوستی میان پدر و مادر، محیط پاک و غذای خوب. این‌که در میان اطرافیان دروغگویی، بداخلاقی و بددهنی نباشد، بسیار موثر است. من فکر می‌کنم هرچه پدر و مادر باادب‌تر و مهربان‌تر باشند، به همان میزان روی بچه‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد.»

442---34

«در همه چیز خوب باشد.» منظورش را از خوب بودن متوجه نمی‌شوم آخر از نظر هرکس خوب بودن معنای متفاوتی دارد: «احترام، صداقت، با حجاب، متدین و درس‌خوان باشد.» می‌پرسم خودش این ویژگی‌ها را دارد: «به نظر خودم این ویژگی‌ها را داشته‌ام، تحصیل کرده‌ام. بچه‌هایم هم خدا را شکر این ویژگی‌ها را دارند.»

 442---85

خانمی است که به طور موقت ساکن آمل شده است: «انسان واقعی باشند. درستکاری و صداقت را پیشه کنند. من تمام تلاشم را کرده‌ام تا فرزندانم تمام صفات خوب را بیاموزند و خوشبختانه توانستم تاثیر زیادی بر آنها بگذارم.» می‌پرسم آیا خودش چنین فرزندی بوده است: «من هم در ابتدای جوانی تلاش کرده‌ام همانطور که پدر و مادرم از من انتظار دارند، رفتار کنم و فکر می‌کنم راضی بوده‌اند.»

442---52

«خوب بودن، احترام به بزرگتر، صداقت و عزت.» می‌خواهم بدانم آیا از نظر او داشتن این ویژگی‌ها کافیست؟ «برای من کافیست و من در این صورت از فرزندم راضی خواهم بود.» خودش هم این ویژگی‌ها را داشته است. از فرزندانش هم راضی است: «بچه‌هایم خیلی خوب هستند و از آنچه من می‌خواستم هم بهتر شده‌اند.»

442---62

«درست و کامل. نمازخوان، با خدا و اهل دین. صداقت و درستی هم بسیار مهم است.» صداقت و دین از نظر شما کافیست؟ «این دو مهم‌ترین ویژگی هر انسانی هستند و هرکس این دو را داشته باشد، همه ویژگی‌های خوب دیگر را هم دارد.» سه بچه دارد که از نظرش این ویژگی‌ها را دارند. خودش هم برای والدینش چنین فرزندی بوده است.

442---80

«با اخلاق، متدین و درس‌خوان باشد. همین ویژگی‌ها فکر می‌کنم کافی باشد. البته مهم است که به حرف والدینش گوش بدهد و به بزرگترهایش احترام بگذارد. چون آنها مطمئنا بهترین‌ها را برایش می‌خواهند.» خودش دو فرزند دارد که از اخلاقشان راضی است. می‌پرسم آیا خودش فرزند ایده‌آلی بوده است: «من هم تا حدودی این ویژگی‌ها را داشته‌ام. من فکر می‌کنم رفتار خوب پدر و مادر بر فرزندان هم تاثیر می‌گذارد چون فرزندان از والدینشان الگوبرداری می‌کنند. من دوست دارم همواره برای فرزندانم شرایط رفاه و راحتی فراهم باشد و محیط گرم خانواده باعث پیشرفتشان شود.»

422---98

بی تامل پاسخم را می‌دهد: «با شخصیت باشد و روابط عمومی قوی داشته باشد. داشتن تحصیلات خوب هم مهم است. هرچه تحصیلات فرد بالاتر باشد، شخصیت فرد هم بالاتر می‌رود. همچنین توکل داشته باشد و تا اندازه‌ای مذهبی باشد. این‌که تا حدودی به دین عمل کند، کافیست. دوست ندارم فرزندم به اصطلاح لات و لمپن باشد. این فرزندان امروز بویی از انقلاب نبرده‌اند و 99درصد نسل جدید رفتارشان صفر است. اگر این نسل آموزش ببیند مثل مردم ژاپن می‌شویم. ویژگی دیگری که دوست دارم فرزندم داشته باشد، زندگی با محیط است. این‌که لباس پوشیدن و رفتارش مثل دیگران باشد.» خودش 2 فرزند دارد، 34 و 25 ساله. می‌پرسم آیا چنین ویژگی‌هایی دارند: «می‌شود گفت 50درصد این ویژگی‌ها را دارند. با وجود آن‌که تحصیل کرده هستند اما محیط رویشان تاثیر بد گذاشته است. محیط جامعه ما آلوده است. اعتیاد غوغا می‌کند و با وجود ماهواره‌ها جامعه غربی شده‌است. من فکر می‌کنم 90درصد بچه‌ها یاغی هستند.» آیا خودتان شبیه به فرزند ایده‌آلتان هستید؟ من تحصیلکرده دانشگاه دولتی هستم. ما بیشتر از 70درصد تابع پدر و مادرمان بودیم و اصلا دنبال تجملات نبودیم. امیدوارم رسانه‌ها بتوانند قدم مثبتی برای حل مشکلات تربیتی برخی بچه‌ها بردارند.»

442---30

دو پسر دارد که فرزندان ایده‌آل از نظر او هستند: «اهل ایمان، با خدا و نمازخوان. دوست دارم در این زمینه‌ها فعال باشند. احترام به بزرگتر و رعایت شئونات هم مهم است. دوست ندارم مثل جامعه امروز ما باشند. کسی که به خدا و قرآن و قیامت اعتقاد دارد، مطمئن باشید در راه درست قدم برمی‌دارد و موفق می‌شود. هرچند برای پیشرفت در جامعه امروز باید در کنار این ویژگی‌ها درس‌خوان هم باشند.» می‌گوید خودش چنین فرزندی بوده است.

430---24

«اخلاق حسنه و خوب. مردم‌دار باشد و رفتارش با دیگران خوب باشد. هر پدر و مادری چنین آرزویی دارد. ما برای سلامتی و زندگی خوب فرزندانمان دعا می‌کنیم. آخر همه چیز داشتن سرمایه نیست. اخلاق و کردار خوب مهم‌تر است. انسان دارای عقل و شعور است و باید از روی عقل با مردم رفتار کند.» درمورد خودش می‌پرسم: «خودم هم فکر می‌کنم فرزند خوبی برای والدینم بوده‌ام. مهم‌ترین ویژگی انسان با اخلاق بودن است.»

430---20

«با ایمان، ملایم و با اخلاق. داشتن روابط اجتماعی خوب هم مهم است و باعث پیشرفت می‌شود.» فرزندانش چنین ویژگی‌هایی دارند. درمورد خودش می‌پرسم: «من کمی عصبی بودم اما خداراشکر فرزندانم اینطور نیستند و همه جا از آنها تعریف می‌کنند. زود تصمیم نمی‌گیرند و با فکر عمل می‌کنند.»

آزاده هاشمی منفرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها