مهربانی با قاچاق سرگرانی با یار مهربان!

یار مهربان را همه به یاد داریم، همو که دانا و خوش‌بیان بود، پندمان می‌داد فراوان،با آن که بی‌زبان بود!
کد خبر: ۸۱۹۳۰۵
مهربانی با قاچاق سرگرانی با یار مهربان!

اقدام غیراخلاقی گزینش و تدوین بخش‌هایی از یک مسابقه تلویزیونی و پخش گسترده آن در فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی اجتماعی با هر هدفی خواه زیرسوال بردن صدا و سیما خواه طنز و...عملی ناپسند و غیرقابل قبول است و انتشار آن نیز یقینا خالی از اشکال نیست! بویژه آن که این موضوع موجب تمسخر ملت با فرهنگ ایران توسط رسانه‌های بیگانه و معاند قرار گرفته است، اما صرف‌نظر از جنبه اخلاقی موضوع که به‌جای خود بسیار مهم است از کنار این واقعیت نمی‌توان بسادگی گذشت که ما با یار مهربان بی‌مهری کرده‌ایم! گرچه در ارائه آمار مثل هر چیز دیگری نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد اما آمار‌های تقریبی از سرانه مطالعه در کشور نگران‌کننده است آن هم در کشوری با قدمتی چند هزارساله و سابقه درخشان فرهنگی! طبق آمارهای جهانی، آمریکایی‌ها ۲۰ دقیقه، انگلیسی‌ها ۵۵ دقیقه و ژاپنی‌ها ۹۰ دقیقه از وقت خود را در شبانه‌روز به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهند. بر این اساس آماری که از سرانه مطالعه کتاب در ایران در کنار تمام نوسانات عددی (از ۲ دقیقه به ۱۵ دقیقه و آخرش ۱۸ دقیقه رسید) تا حالا ارائه شده است، نشان می‌دهد که ایرانیان رتبه خوبی در کتابخوانی ندارند! شاید برخی کار زیاد و چند شغله بودن را دلیل بی‌رغبتی به مطالعه بدانند، اما جالب است بدانید که بر اساس تحقیقات یکی از مراکز پژوهشی، در خوشبینانه‌ترین حالت ساعات کار مفید در ایران در هر روز حداکثر دو ساعت است که میزان هفتگی آن به بیشتر از 11 ساعت نمی‌رسد البته برخی آمارهای دیگر نیز این میزان را شش تا هفت ساعت در هفته برآورد کرده است.

با این حال میزان کار مفید هفتگی در ژاپن 40 تا 60 ساعت برآورد می‌شود. برخی تصاویر نشان از صف طولانی ژاپنی‌ها برای تهیه کتاب دارد! کاش مردم ما هم برای رفتن به کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه به صف می‌شدند نه خرید فست‌فود! برخی از منابع وجود قریب به 6000 واحد صنفی عرضه محصولات آرایشی در تهران را تائید کرده‌اند؛ این در حالی است که مراکز عرضه کتاب بسیار کمتر از واحد‌های عرضه محصولات آرایشی است! البته نا گفته پیداست که رقم 6000 واحد صنفی عرضه لوازم آرایشی مربوط به آن دسته فروشندگانی است که داری مجوز و پروانه فعالیت هستند که دستفروش‌ها، دوره‌گردها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زیرزمینی و... نیز باید به آن اضافه کرد.

از طرفی، بررسی‌ها نشان می‌د‌هد‌ که مواد‌ آرایشی تقلبی به د‌لیل رونق بازار مصرف د‌ر ایران، سود‌ زیاد‌ی برای وارد‌کنند‌گان آن به همراه د‌ارد‌.

مصرف نابجا و بی‌رویه لوازم آرایشی و بهد‌اشتی د‌ر میان برخی از افراد‌ جامعه بویژه نسل جوان و حتی نوجوان، باعث شد‌ه که برخی به د‌نبال وارد‌ات محصولات و فرآورد‌ه‌های قاچاق و بی‌کیفیت به کشور باشند؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون عمده فرآورد‌ه‌های آرایشی و بهد‌اشتی د‌ر بازار مصرفی کشور قاچاق است.

و سخن پایانی این که کتاب غذای روح انسان است ! در دین مبین اسلام بر مسأله کتاب و کتابخوانی بسیار تاکید شده است‌، همان‌طور که بدن آدمی به طعام نیاز دارد، فکر و روح و روان انسان هم به خوراک نیاز دارد و بی‌شک، کتاب یکی از بهترین غذاهای روح برای انسان است.

امام حسن علیه السلام فرمودند:

«عَجَبٌ لِمَنْ یتَفَکرُ فِی مَأْکولِهِ کیفَ لَا یتَفَکرُ فِی مَعْقُولِهِ » (بحارالانوار، ج 1، ص 218)

من در شگفتم از کسی که درباره غذایی که می‌خواهد بخورد فکر می‌کند که چه بخورم که مفید باشد و مضر نباشد، ولی «لَا یتَفَکرُ فِی مَعْقُولِهِ»؛ اما برای روحش فکر نمی‌کند !

کاش به اندازه تهیه قورمه‌سبزی، ست کردن لوازم خانه، انتخاب رنگ....! به تعالی روح می‌اندیشیدیم! زیرا آدمی به اندیشه است و مابقی استخوان و ریشه!

محسن قائمی‌نسب - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها