آماری از سرانه مطالعه ایرانی‌ها وجود ندارد

بودجه هفته کتاب در حد گفتن نیست

دبیر بیست و دومین دوره هفته کتاب از کاهش قابل توجه هزینه‌های برگزاری این مناسبت خبر داد و بدون اعلام رقم دقیق بودجه هفته کتاب امسال، گفت: هزینه‌های هفته کتاب امسال آنقدر ناچیز است که قابل ذکر نیست.
کد خبر: ۷۳۶۷۸۳
بودجه هفته کتاب در حد گفتن نیست

برزین ضرغامی، دبیر بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (دوشنبه نوزدهم آبان) در نشست خبری این برنامه که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد، اعلام کرد که این دوره از هفته کتاب با شعار «ترویج کتاب، ترویج امید» از 24 آبان تا اول آذر در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: در برگزاری برنامه‌های این دوره از هفته کتاب بیش از 40 نهاد، سازمان و وزارتخانه مشارکت دارند که با احتساب مجموعه‌های آنها و همچنین بخش‌های غیردولتی، تعداد سازمان‌ها، مراکز و وزارتخانه‌های مشارکت‌کننده در هفته کتاب به بیش از 200 واحد خواهد رسید.

ضرغامی با اشاره به نقش اصلی وزارت ارشاد در ایجاد هماهنگی برای اجرای برنامه‌های هفته کتاب، افزود: قرار نیست وزارت ارشاد در هفته کتاب، هم سیاست‌گذار باشد و هم مجری آن و بر همین اساس امسال تصمیم گرفته شد که وزارت ارشاد از تصدی‌گری خود در این امور کم و اختیار این امور را به استان‌ها تفویض کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به شعار سال 93 و تاکید آن بر اقتصاد مقاومتی از کاهش قابل توجه هزینه‌های برگزاری هفته کتاب خبر داد و گفت: ما هزینه‌های هفته کتاب را جمع و جورتر کرده‌ایم و یکسری از فعالیت‌ها را به سازمان‌هایی که گرچه لزوما فرهنگی نیستند اما اعتبارات و امکاناتی که بشود از آنها برای پیشبرد امور فرهنگی استفاده کرد، در اختیار دارند، واگذار کرده‌ایم.

وی همچنین از سیاست مشارکت دادن استان‌ها در اجرای برنامه‌های این مناسبت در دوره بیست و دوم هفته کتاب سخن گفت و افزود: به پیشنهاد بنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور هم به عنوان دبیران استانی هفته کتاب منصوب شدند و در این رابطه تاکید شده است که مشارکت‌های استانی تا جایی که امکانش وجود دارد که جذب شود.

ضرغامی از بهره‌گیری از بیش از 400 دفتر و نمایندگی وزارت ارشاد در شهرستان‌های سراسر کشور برای اجرای برنامه‌های بیست و دومین دوره هفته کتاب خبر داد و با اشاره به تقارن این ایام با ماه محرم، گفت: در این رابطه به استان‌ها ابلاغیه‌ای صورت گرفته است که اقدامات خاص و مناسبی در هفته کتاب و مرتبط با قیام عاشورا انجام شود و در همین هفته جایزه هنر و ادبیات محتشم نیز برگزار و از برگزیدگان آنها تجلیل خواهد شد.

برگزاری اولین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، از دیگر برنامه‌های هفته کتاب بود که ضرغامی به آن اشاره کرد و افزود: بر اساس این طرح تعداد 10 روستا در این ساز و کار مشخص و با معیارهایی دقیق مانند تعداد افراد باسواد، تعداد زنان و کودکان کتابخوان و فعالیت‌های مرتبط با کتابخوانی در آن روستاها، انتخاب و این استان‌ها به ارگان‌های مربوطه معرفی خواهند شد.

به گفته وی، وزارتخانه‌های کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتبارات مشخصی را در قالب حمایت از این روستاهای دوستدار کتاب، به آنها اختصاص خواهند داد؛ علاوه بر این ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هم در تجهیز کتابخانه‌های این روستاها مشارکت خواهد کرد.

ضرغامی از برنامه وزارت ارشاد برای انتخاب پایتخت کتاب و ایجاد رقابت بین شهرهای مختلف کشور با کلانشهرهایی مانند تهران، شیراز و اصفهان برای کسب این عنوان در هفته کتاب امسال خبر داد و افزود: شهری که این عنوان را که کسب آن نیازمند برخی معیارهای مشخص و دقیق است، به خود اختصاص دهد، از طرف کمیسیون ملی یونسکو به سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی یونسکو معرفی خواهد شد تا در چرخه رقابت برای انتخاب پایتخت جهانی کتاب که یکی از طرح‌های هر ساله یونسکو است، قرار گیرد.

بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ارتباطی و استفاده از ظرفیت گروه‌های مرجع برای ترویج کتابخوانی در کشور هم از جمله سیاست‌های این دوره از هفته کتاب اعلام شد.

دبیر بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در ادامه از نامگذاری روزهای هفته کتاب خبر داد و اسامی آنها را به شرح ذیل اعلام کرد:

روز اول: کتاب، مسجد و محرم.
روز دوم: کتاب، آگاهی و سبک زندگی.
روز سوم: کتاب، فرهنگ و صنعت.
روز چهارم: کتاب، مدرسه و دانشگاه.
روز پنجم: کتاب، پدیدآورندگان، خادمان و پیشکسوتان حوزه نشر.
روز ششم: کتاب، مدیریت جهادی و توسعه کشاورزی.
روز هفتم: کتاب و شهروند.
روز هشتم: کتاب، رسانه و فناوری‌های نوین.

وی در ادامه از برگزاری جوایز کتاب سال محیط زیست، کتاب سال دانشجویی و کتاب سال کشاورزی و همچنین تقدیر از کتابخوانان برتر، افتتاح 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه، هم‌اندیشی ناشران، برگزاری نشست‌های علمی مرتبط با نشر الکترونیک، تقدیر از صاحبان کتابخانه‌ها و تجلیل از اصحاب رسانه در هفته کتاب خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران همچنین در مورد ضمانت‌های اجرایی راهیابی شهری که به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود، به نامزدهای پایتخت جهانی کتاب، گفت: مسلما یونسکو در این خصوص چارچوب‌ها و معیارهای دقیق و مشخصی دارد البته در سنوات قبل هم یکی دو بار تهران نامزد این عنوان شده است و امتیازاتش هم در حوزه زیرساخت‌های مرتبط با کتاب کم نبوده است. اما امسال فکر می‌کنم باید تلاشمان را بیشتر کنیم تا فعالیت‌های شهرهای مختلف در رابطه با کتاب افزایش پیدا کند. به هر حال این برنامه اقدام مشترکی است بین شهرداری‌های کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

ضرغامی در خصوص هزینه‌های هفته کتاب، با تاکید بر اینکه امسال نسبت به سنوات قبل کمترین اعتبارات برای هفته کتاب هزینه شده است، بدون اعلام رقم این اعتبارات، گفت: این هزینه‌ها آنقدر ناچیز است که قابل ذکر نیست.

وی همچنین در مورد جشنواره کتاب و رسانه برتر که گفته شده امسال برگزار نمی‌شود، ضمن رد این موضوع، گفت: مقرر شد که فراخوان این جشنواره، هفته کتاب منتشر و اعلام شود و به احتمال زیاد زمان برگزاری آن هم، یک ماه بعد از هفته کتاب خواهد بود.

در این جلسه همچنین محسن رضایی، مشاور عالی دبیر هفته کتاب هم در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت کتابخوانی در کشور و تاکید برنامه‌های هفته کتاب در ارتقای این وضعیت، گفت: باید اذعان کنیم که هنوز آمار دقیق و جامعی از سرانه مطالعه در کشور وجود ندارد و تمام آمارهایی که منتقل شده، منتج از مطالعات بخشی و قابلیت تعمیم به کل جامعه را ندارد و ما عمیقا متاسفیم که هنوز نتوانسته‌ایم برآورد دقیقی از میزان مطالعه ایرانی‌ها داشته باشیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها