اگر گذرتان به میدان مشق افتاد، حتما به موزه ایران باستان (ملی) سر بزنید. موزه‌ای که در بردارنده تاریخ غنی ایران زمین است. بخشی از این موزه به مفرغین لرستان اختصاص دارد. دست‌افزارهایی که کارشناسان قدمت آن را به دوره عصر طلایی مفرغ‌ مرتبط می‌دانند.
کد خبر: ۸۱۷۹۸۰

پژوهشگران معتقد هستند، کاسی‌ها که قبایلی کوهستانی بودند و در آن زمان در میان آشور و عیلام که لرستان کنونی است زندگی می‌کردند، سازنده این مصنوعات مفرغی هستند. درواقع این اشیای مفرغی که درموزه ایران باستان نگهداری می‌شوند شامل ابزار و ادوات جنگی هستند که برخی با توجه به نیاز روز و برخی با توجه به باورهای مردمان آن زمان ساخته شده است. این ادوات از شمشیر و سرگرز تا آویزها و دهنه اسب و زیورآلات حتی اسباب بازی‌های مختلف را شامل می‌شود.

در این میان مجسمه‌های کوچک انسان و حیوانات، انواع طلسم یا بت‌ها نیز دیده می‌شود. عناصری که با توجه به شکل ظاهری‌شان بیشتر برای باروری و نیکو دانستن این امر ساخته شده‌اند. سایت موزه ملی مجسمه مفرغی معروف به جنگجوی لرستان با کتیبه‌ای میخی بابلی جدید از پشت‌کوه لرستان (500 ـ 900 پیش از ‌میلاد)، پیاله کوچک مفرغی با نقش دژ و انسان بالدار از ورکبود ایلام ( 1000 پیش از میلاد) را به عنوان اشیای مفرغی ارزشمند این بخش معرفی می‌کند، اما زیبایی و ظرافت این مصنوعات که نشان از چیره‌دستی هنرمندان این دوره دارد و البته نمادی از باورهایشان است چشم مخاطبان را خیره می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها