مواد لازم: میگو پاک شده: 300 گرم، سیر: دو تا سه حبه، پیاز: یک عدد متوسط، رب گوجه: دو قاشق غذاخوری گشنیز ریز خرد شده: دو قاشق غذاخوری، برنج: 3 پیمانه، نمک، زعفران، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
کد خبر: ۸۱۶۵۹۶

طرز تهیه: ابتدا پیاز و سیر را رنده کنید و همزمان در مقداری روغن تفت دهید. میگوهای پاک شده و خشک شده را به پیاز و سیر اضافه کنید و با حرارت بالا تفت دهید. دقت داشته باشید که گوشت میگو بسیار لطیف است و به زمان زیادی برای پخت احتیاج ندارد. رب را همراه نصف لیوان آب و نمک و زعفران به میگو اضافه کنید. مدت پخت باید تا تبخیر شدن آب ادامه پیدا کند. چند دقیقه مانده تا پایان طبخ غذا گشنیز خرد شده را به آن اضافه کنید.

برنج را از قبل آبکش کنید. کف یک قابلمه ته دیگ قرار دهید و برنج و مواد میگو را لایه لایه در قابلمه بریزید. در آخر مقداری روغن داغ یا کره روی برنج بریزید و صبر کنید تا دم بکشد. بعد آن را در دیس کشیده و همراه زیتون و سبزی خوردن میل کنید.

نان فطیر

مواد لازم: آرد: 5 فنجان، زرده تخم‌مرغ: 2 عدد، مایع خمیر: 2 قاشق چایخوری، نمک: یک قاشق چایخوری، روغن: دو سوم فنجان، کنجد: 2 قاشق غذاخوری، شیر: یک فنجان، شکر: نصف فنجان، آب: یک فنجان

طرز تهیه: ابتدا شیر ولرم را با مایع خمیر و یک قاشق چایخوری شکر مخلوط و صبر کنید تا عمل بیاید. روغن و زرده تخم‌مرغ را در یک ظرف گود خوب مخلوط کنید و شکر را به همراه آب به آن اضافه کنید. بعد از آن که مواد کاملا ترکیب شد آرد را به همراه مایع خمیر اندک اندک به مواد بیفزایید.

بعد از تشکیل خمیر آن را با دست ورز دهید تا خمیر کاملا لطیف و یکدست شود. خمیر را به گلوله‌های کوچک تقسیم کنید و روی آنها را به مدت دو ساعت بپوشانید تا دو برابر شود. کف سینی فر را چرب کنید و هر گلوله خمیر را به قطر یک سانتی‌متر باز کنید و روی آن کمی زرده تخم‌مرغ بزنید. در نهایت با پاشیدن مقداری کنجد روی نان را تزئین کنید و در حرارت 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. پخت نان تا زمان طلایی شدن روی آنها طول خواهد کشید.

نان بربری خانگی

مواد لازم: آرد: 3 لیوان ، پودر خمیر مایه: 2 قاشق غذاخوری، نمک: کمی ، آب: یک لیوان ، روغن مایع: 2 قاشق غذاخوری ، کنجد: به میزان لازم

طرز تهیه : ابتدا پودر خمیر مایه را با دو قاشق آب گرم و کمی شکر مخلوط کنید و 10 دقیقه در آن را بگذارید و در جای گرم به آن استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود. بعد در یک ظرف گود آرد الک شده و نمک و روغن مایع را بریزید و آب و مایه خمیر آماده شده را با هم مخلوط کنید و با دست ورز دهید تا به دست نچسبد. اگر خمیر چسبندگی داشت می‌توانید کمی آرد به آن اضافه کنید. به این خمیر سه ساعت استراحت دهید تا ور آمده و حجم آن دو برابر شود. روی خمیر را بپوشانید و در دمای محیط بگذارید.

بعد از سپری شدن مدت استراحت خمیر، آن را به چند قسمت تقسیم کرده و از آن گلوله‌هایی به اندازه یک پرتقال جدا کنید و روی یک سطح صاف، آن را باز کرده و با دست کشیده و به شکل نان بربری فرم دهید و با یک چاقو روی آن چند شیار ایجاد کنید. برای خوش رنگ شدن نان کمی آب روی آن بپاشید یا از زرده تخم‌مرغ هم زده شده روی نان بمالید و در سینی فر قرار داده و در دمای 170 درجه بگذارید تا کمی روی نان طلایی شود.

رشته خشکار

مواد لازم: آرد برنج خیلی نرم یا آرد گندم: یک لیوان ، آب: یک لیوان ، گلاب: یک قاشق غذاخوری

مواد میانی شیرینی

پودر گردو یا بادام، دارچین، پودر هل، پودر جوز هندی و شکر: به میزان لازم

ابزار کار در اصل قیف مخصوص شانه‌دار که در صورت نداشتن آن می‌توان از جای مایع ظرفشویی استفاده کنید.

شربت یا شهد آماده برای روی شیرینی: نصف لیوان

طرز تهیه: مواد میانی را با هم مخلوط کنید. بهتر است از پودر گردو و دارچین و شکر به یک نسبت، تهیه کنید و نصف قاشق چایخوری پودر هل افزوده و آماده نگه دارید. شربت را هم با یک لیوان شکر و نصف لیوان آب و گلاب بجوشانید تا قوام آمده و بگذارید خنک شود.

آرد برنج خیلی نرم یا آرد گندم یا مخلوطی از هر دو را به آب افزوده و خوب به هم بزنید و سه تا چهار ساعت به آن استراحت دهید. بعد تابه نسبتا بزرگ و تفلون‌داری را آماده و کف آن را فقط چرب کنید و روی حرارت ملایم بگذارید. می‌توان از سینی مسی هم استفاده کرد. در این مرحله مایه آرد و آب را دوباره به هم زده و در قیف مخصوص بریزید و مواد را طوری در تابه داغ بریزید که به صورت رشته‌های در هم و شطرنجی، با حرکت دست به صورت رفت و برگشت از مواد بریزید، طوری که مانند پارچه توری در ابعاد مشخص ریخته شود و خودش را بگیرد. این مواد زود بسته می‌شود و نیاز به زمان زیاد ندارد. با یک کاردک آن را از سینی یا تابه جدا کنید و دولایه روی هم تا کنید و از مواد میانی روی آن بریزید و مانند بقچه بپیچید و در روغن داغ سرخ کنید. بعد از شربت روی آن بریزید و نوش جان کنید. تهیه این شیرینی بیشتر در گیلان متداول است. شما هم می‌توانید با تکرار و کسب تجربه، این شیرینی سنتی گیلان را در منزل تهیه کنید.

کوفته برنجی

مواد لازم: گوشت چرخ‌کرده: 200 گرم ، کره یا روغن زیتون: 2 تا 3 قاشق غذاخوری، پیاز: یک عدد ، دارچین، زعفران، نمک و فلفل: به میزان لازم ، کشمش پلویی و خلال بادام و پسته: از هر کدام 2 قاشق غذاخوری، برنج پخته و له شده: 2 لیوان، تخم‌مرغ: یک عدد، آرد سوخاری و کنجد: برای روی کوفته برنجی

طرز تهیه: ابتدا پیاز را خرد کرده و سرخ کنید. گوشت را به آن اضافه کرده و تفت دهید و بقیه مواد را هم افزوده و با نصف لیوان آب، بگذارید تقریبا پخته و آب آن تبخیر شود. دو لیوان برنج را بپزید. سپس با پشت قاشق، برنج را له کنید و به آن نمک بزنید. بعد از خنک شدن، از برنج له شده به اندازه یک نارنگی بردارید و کف دست آن را صاف کنید و از مواد گوشتی یک قاشق میان آن بریزید و با مهارت، آن را ببندید و به شکل گلوله درآورید. تخم‌مرغ را در ظرفی بشکنید و با چنگال هم بزنید و بعد کوفته‌ها را در آن بریزید. سپس در آرد سوخاری و کنجد بغلتانید و در روغن داغ سرخ کنید و در دیس مناسب گذاشته و با سس کچاب و خیار شور و سبزی خوردن تزیین کرده و میل کنید

کرپ سبزیجات

مواد لازم: پیازچه با ساقه و برگ: 4 شاخه ، فلفل دلمه ریز خرد شده: یک عدد کوچک ، گوجه سفت و ریز خرد شده: یک عدد ، آرد: 4 قاشق غذاخوری ، شیر: نصف لیوان ، تخم‌مرغ: 4 عدد ، نمک، فلفل و آویشن: به مقدار لازم ، روغن: به میزان لازم

طرز تهیه: همه مواد را با هم مخلوط کنید. کف تابه‌ای را چرب کنید و روی حرارت قرار دهید. بعد با ملاقه از مواد کف تابه بریزید و با حرکت دادن تابه، مواد را به همه جای تابه هدایت کنید و به این ترتیب نان کرپ آماده می‌شود. همه مواد را به همین ترتیب سرخ کنید و برگردانید طرف دیگر را هم سرخ کنید و داخل آنها را پنیر پیتزا بریزید و کرپ را رول کرده و به مدت 10 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی‌گراد بگذارید تا پنیر آب شود سپس از فر بیرون آورده و در ظرف مناسبی بچینید و با هویج بخارپز، فلفل و زیتون تزئین کرده و میل کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها