لیگ برتر انگلیس شاهد جابه‌جایی دروازه‌بانان بزرگی می‌شود

تابستان داغ دروازه‌ها

همیشه در فوتبال دروازه‌بانی یکی از سخت‌ترین پست‌هاست. وقتی او روز خوبش را سپری کند می‌تواند به مدافعانش هم اعتبار دهد؛ اما وقتی روز بدش فرا برسد، تنها و گوشه‌گیر می‌شود، چون دیواری کوتاه‌تر از او پیدا نمی‌شود و اوست که باید همه ناکامی‌های درون زمین را یک تنه به دوش بکشد. به طور معمول دروازه‌بانان گرچه خاص‌ترین بازیکن درون میدان هستند، ولی بیش از هر بازیکن دیگری مورد انتقاد قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۸۱۶۳۶۰

یک دروازه‌بان با وجود واکنش‌های تیز و تند، چابکی عالی و یک جفت دست فوق‌العاده نیاز دارد تا آرامش و هوشیاری بی‌مانندی را نسبت به دیگر هم تیمی‌ها و بازیکنان درون زمین نشان دهد. همه اینها با مجموعه‌ای از مهارت‌های یک دروازه‌بان چفت و جفت می‌شود تا او از خط دفاعی تیمش حمایت کند و به یکی از خاص‌ترین پست‌های فوتبال دنیا بدل شود. چه این واقعیت را بپذیریم چه نه، در هر حال دروازه‌بان‌ها همیشه مورد توجه بوده‌ اند و این مساله با فرا رسیدن فصل نقل و انتقالات بیش از همیشه به چشم می‌آید. خیلی از آنها که روی نیمکت نشسته‌اند، راه تیم دیگری را در پیش می‌گیرند و آنها که ستاره شده‌اند، خواهان بیشتری پیدا کرده و می‌توانند بمب خبری نقل و انتقالات تابستانی باشند. ما اکنون دروازه‌بانانی پیدا کرده‌ایم که در انتظار جابه‌جایی هستند و برخی از آنها طول دوران فوتبالی خود را با رفتن به تیم‌های مختلف سپری کرده‌اند. در پنجره نقل و انتقالات کنونی، لیگ برتر انگلیس روزهای شلوغی را در خط دروازه‌ها در پیش دارد و بی‌شک دروازه‌های تیم‌های لیگ برتری شاهد تغییرات زیادی خواهد بود.

چرخ و فلک اسپانیایی

دروازه‌بانان گذشته و فعلی تیم ملی اسپانیا، وضع نامعلومی در فصل نقل و انتقالات تابستانی دارند. در حالی که پس از سال‌ها ایکر کاسیاس از رئال مادرید کنار گذاشته شد، او هنوز تکلیف تیم آینده خود را مشخص نکرده است. گفته می‌شود تاتنهام جدی‌ترین مشتری اوست. تاتنهام در حالی خواهان به خدمت گرفتن کاسیاس است که به نوشته ایندیپندنت قرار است در صورت انتقال دیوید دخیا به رئال مادرید، منچستریونایتد جای این دروازه‌بان جوان اسپانیایی را با هوگو لوریس، دروازه‌بان فرانسوی تاتنهام پر کند. از همین رو به این جابه‌جایی‌ها لقب چرخ و فلک اسپانیایی داده‌اند. کاسیاس ممکن است راه ترکیه را در پیش بگیرد؛ چراکه فنرباغچه به جذب این دروازه‌بان 34 ساله علاقه نشان داده است. اگرچه او در لیگ برتر آینده بهتری در پیش خواهد داشت. تاتنهام اعلام کرده است نمی‌خواهد لوریس را به یونایتد واگذار کند و از سوی دیگر روزنامه‌های هلندی نوشته‌اند یسپر سیلسن، دروازه‌بان تیم ملی هلند جانشین دخیا در اولدترافورد خواهد شد. این در حالی است که طی روزهای گذشته فن‌خال اعلام کرده دروازه‌بان هموطنش گزینه او برای دروازه‌بانی یونایتد نیست. فن خال در همان مصاحبه گفته بود در صورت جدایی دخیا، ویکتور والدس 33 ساله که ژانویه با قراردادی آزاد و 5/1 ساله به منچستر آمد، جای هموطن اسپانیایی‌اش را پر خواهد کرد. والدس تنها در آخرین بازی فصل اخیر لیگ برتر مقابل هال‌سیتی به میدان رفت. او اکنون با پیشنهاد باشگاه والنسیا برای بازگشت به اسپانیا مواجه شده، اما به نوشته ساندی تایمز فن خال این پیشنهاد را رد کرده است.

جابه‌جایی‌های بزرگ لندن

اولین انتقال بزرگ درون دروازه‌ها را پیتر چک رقم زد. شاید با بسته شدن پنجره نقل و انتقالات تابستانی بتوانیم نام دروازه‌بان سابق چلسی را در فهرست مهم‌ترین جابه‌جایی‌های فصل جدید فوتبال اروپا قرار دهیم. او با قراردادی 11 میلیون پوندی میان دو تیم مطرح لندن جابه‌جا شد تا پس از انتقال اشلی کول از آرسنال به چلسی، یکی از مهم‌ترین انتقالات میان دو تیم صورت بگیرد. به نظر می‌رسد حضور چک در آرسنال یکی از بهترین تاکتیک‌های آرسن ونگر در فصل نقل و انتقالات باشد؛ چراکه این دروازه‌بان کهنه کار طی 9 فصل حضور موفقیت‌آمیز میان آبی‌های لندن به قهرمانی‌های متعددی دست پیدا کرد. دیگر تیم لندنی یعنی فولام هم دروازه‌بان سرشناس و باتجربه‌اش، مارتین استکلنبرگ هلندی 32 ساله را از دست داد و او را به طور قرضی و یکساله به تیم ساوتهمپتون واگذار کرد. او که ده سال درخشان را در فوتبال هلند و تیم آژاکس پشت سرگذاشت، به عنوان دروازه‌بان تیم ملی هلند به تیم رم پیوست تا فوتبال خود را در ایتالیا دنبال کند. البته وی پس از خداحافظی از تیم ملی هرگز نتوانست در رم و در ادامه فولام، کیفیتی را که در فینال جام جهانی 2010 داشت از خود نشان دهد.

دروازه‌هایی که خالی می‌شوند

دیوید دخیا: قطعا مهم‌ترین خبری که می‌توانیم در مورد جابه‌جایی درون دروازه تیم‌های بزرگ اروپایی بشنویم، انتقال دیوید دخیا، دروازه‌بان 24 ساله اسپانیایی منچستریونایتد به رئال مادرید است؛انتقالی که مادریدی‌ها طی دو فصل گذشته بشدت خواهان وقوع آن بوده‌اند تا جایگزین مناسبی برای ایکر کاسیاس داشته باشند. دخیا به دلیل هوشیاری فوق‌العاده، چابکی و مهار توپ‌های بی‌عیب و نقص، خیلی زود میان بهترین دروازه‌بانان جهان قرار گرفت. او زیر نظر فن خال مهارت‌هایش را درون محوطه جریمه بهبود داد و حالا این پیشرفت از وی یک دروازه‌بان کامل ساخته است؛ چیزی که او را برای رئالی‌ها ارزشمند می‌کند.

هوگو لیوریس: این دروازه‌بان فرانسوی اکنون میان بهترین‌های جهان قرار دارد و با هوش خود در طول فصل، بارها به تاتنهام کمک کرد. او در این فصل لیگ برتر آن قدر توانایی‌های خوبی از خود نشان داد تا منچستریونایتد برای پر کردن جای خالی دخیا به لیوریس نیاز داشته باشد. ممکن است دروازه‌بان تیم ملی فرانسه بزودی لندن را به مقصد منچستر ترک کند.

آسمیر بگوویچ: او یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان این فصل استوک سیتی بود؛ چراکه با کلین شیت‌ها پرتعداد خود در طول فصل، بارها به کمک خط دفاعی تیمش آمد. در حقیقت او یکی از دروازه‌بان‌هایی است که گل‌زدن مقابل وی دشوار است و این موضوع توانست از بگوویچ یک قهرمان در استوک بسازد. اکنون خوزه مورینیو با فروش چک به دنبال جایگزین باکیفیتی برای او می‌گردد و یکی از گزینه‌هایش این دروازه‌بان 28 ساله بوسنیایی است. چلسی با پیشنهاد هفت میلیون یورویی به استقبال خرید این بازیکن رفته که به نظر می‌رسید پیشنهاد هوشمندانه‌ای بوده است.

آنتونی لوپز: اگرچه تاتنهام نسبت به از دست دادن دروازه‌بان فرانسوی خود بی‌میل است، اما بعید است دانیل لوی، مالک باشگاه بتواند در برابر قدرت مالی منچستریونایتد دوام بیاورد. این را هم باید در نظر داشت که او به سرمایه تیم‌های ثروتمندی چون یونایتد نیاز دارد و این باعث می‌شود احتمال جدایی لیوریس از باشگاه شمال لندن بیشتر شود. آنتونی لوپز یکی از بازیکنان جوان مستعد فوتبال اروپاست که این فصل را در فوتبال فرانسه پشت سرگذاشت و نشان داد چشم‌انداز خوبی دارد. عملکرد خوب او درون دروازه لیون باعث شد این تیم پس از چند فصل باردیگر میان تیم‌های بالای جدولی لیگ یک قرار بگیرد. اکنون لیون برای این دروازه‌بان پرتغالی قیمت 15 میلیون یورو را در نظر گرفته و بعید نیست لوی پیش از این که قیمت او بالا برود، برای خریدش اقدام کند.

مترجم

عرفان خماند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها