گروه سیاسی وزیران خارجه ایران و 1+5 در حالی آخرین رایزنی‌های خود را در هتل کوبورگ برای به نتیجه رساندن تلاش‌های چندماهه‌شان ادامه می‌دهند که هنوز مشخص نیست آیا تا پایان امشب که به عنوان ضرب‌الاجل این مذاکرات تعیین شده بود، گفت و گوها به نتیجه می‌رسد ؟
کد خبر: ۸۱۴۹۷۰

بر همین اساس شمارش معکوس تا رسیدن به ضرب‌الاجل آغاز شده است و مقامات غربی بویژه آمریکایی‌ها باید خود را برای گرفتن تصمیمات سیاسی آماده کنند؛ تصمیماتی که اگر تا ساعاتی دیگر گرفته نشود، می‌تواند جلسات پرشمار مذاکراتی را که تاکنون برگزار شده، بی‌نتیجه بگذارد. البته دیروز برخی اخبار غیررسمی، حکایت از این داشت که مهلت مذاکرات که قرار بود امشب به پایان برسد تا فردا شب یا بامداد روز پنجشنبه تمدید شده است.

بر همین اساس دیروز برخی منابع آگاه اعلام کردند پیشرفت در ضمیمه فنی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) 70 درصد و برخی ضمیمه‌های دیگر تا 90 درصد بوده است.

به گزارش ایرنا، این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، همچنین از رد و بدل شدن بحث‌های تندی میان ایران و طرف مقابل در جلسه دیروز درخصوص موضوعات باقیمانده خبر داد. این مقام آگاه گفت: ضمیمه فنی 22 تا 23 صفحه است که شامل مواردی همچون فردو، اراک، تحقیق و توسعه، نطنز و ماشین‌های تولید ایزوتوپ‌های پایدار است.

به گفته این منبع، تقریبا همه موارد بررسی و در مورد بخش عمده‌ای از آن نتیجه حاصل شده است. نسخه جدیدی از ضمیمه فنی نوشته شده که هنوز چند مورد برای رفع اختلاف در آن وجود دارد.

زمینه‌های مورد بحث

مسائلی درباره فردو، متالورژی سوخت، بازفرآوری، سانتریفیوژهایی که برای ایزوتوپ‌های پایدار استفاده می‌شود و سانتریفیوژهایی که اورانیوم به آنها تزریق نمی‌شود ولی تا حد تست مکانیکی قابل استفاده است، از جمله مواردی است که بحث در مورد آنها همچنان ادامه دارد.

این مقام ارشد ایرانی در مورد بحث انتقال سوخت گفت: سه امکان وجود دارد که روی هر سه آنها کار می‌کنیم؛ اول این که اورانیوم غنی شده را رقیق کنیم که غیرمنطقی است؛ دوم این که سوخت غنی شده را بفروشیم و به ازایش سوخت طبیعی بگیریم و سوم این‌که تولیداتمان را به مجتمع سوخت تبدیل کنیم.

این مقام ارشد ایرانی در مجموع نسبت به دستیابی به توافق در این زمینه‌ها «با احتیاط» ابراز خوشبینی کرد و گفت: بنیان مذاکرات را روی این اصل گذاشته‌ایم که هیچ فعالیت هسته‌ای ما متوقف نشود و نشاط هسته‌ای ما همچنان برقرار باشد.

بر همین اساس، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که یکشنبه‌شب همراه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مراسم شب احیا در مرکز اسلامی امام علی(ع) وین حضور یافته بود، پس از پایان این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: برخی اختلافات باقی است و از همه مردم درخواست داریم دعا کنند تا ان‌شاءالله هر چه صلاح کشور، اسلام و مسلمین و مردم خوب ماست در این شب مقدر شود. محمدجواد ظریف گفت: نتیجه کار هنوز معلوم نیست و همچنان در حال تلاش هستیم.

هیات ۵ نفره آژانس در تهران

با توجه به این‌که بخشی از اختلافات به آنچه ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران خوانده می‌شود، مربوط است اخیرا هماهنگی‌هایی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه در جریان است و بعد از آن‌که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در سفری یکروزه به ایران با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد، یکشنبه‌شب هم هیاتی پنج نفره از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران آمد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره این سفر به خبرگزاری صدا و سیما گفت: ورود این هیات به منظور مذاکره درخصوص جزئیات تفاهمات صورت گرفته در سفر اخیر آقای یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران انجام گرفت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: در این هیات دو نفر از دستیاران ویژه آقای آمانو به نام‌های ترو واریانتا و کلنل تروتا حضور دارند و این هیات پنج نفره در سفر یکروزه خود مذاکراتی با مسئولان سازمان انرژی اتمی کشورمان، نماینده دائمی ایران در آژانس و همچنین مسئولان شورای عالی امنیت ملی داشتند. بر اساس گزارش‌ها، هیات آژانس، بامداد امروز تهران را ترک کرده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم در گزارشی نوشت که در صورت حصول توافق جامع هسته‌ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد از ابزارهای جدید برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران استفاده کند.

این روزنامه درباره «ابزارهای جدید» نوشت: «این ابزارها سنسورهای لیزری، دوربینهای هوشمند و شبکه‌های رمزگذاری شده هستند که به بازرسان اجازه خواهد داد از نزدیک زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را از مقر فرماندهی‌شان در وین نظارت کنند.»

اشتاین مایر: یا همه با هم می‌بریم یا همه شکست می‌خوریم

همزمان با اخباری که از ادامه تلاش‌ها برای حل اختلافات باقیمانده منتشر می‌شود، برخی اظهارنظرها از سوی مذاکره‌کنندگان ارشد دو طرف حاکی است که تضمینی مبنی بر این‌که حتما این مذاکرات به نتیجه برسد، وجود ندارد. این مساله‌ای است که وزیر خارجه کشورمان هم در ویدئویی که چند روز قبل در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد نسبت به آن هشدار داد و از طرف مقابل خواست، دلبستگی خود را به ابزارهای فشار از جمله تحریم‌ها پایان دهند.

وزیر خارجه آلمان هم دیروز با بیان این‌که در این مرحله پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است، گفت: اما هنوز همه مسائل حل نشده و نرسیدن به توافق، شکستی برای همه ماست.

به گزارش فارس،‌ فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان که یکشنبه‌شب در بدو ورود به محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای، در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «ما تمام تلاش خود را به‌کار گرفتیم تا به توافق برسیم. یا به توافق می‌رسیم و در صلح و امنیت خواهیم بود یا این‌که شرایط بدتر از حال می‌شود.»

وزیر خارجه آلمان با بیان این‌که در این مرحله پیشرفت‌های زیادی حاصل شده، یادآور شد: «اما هنوز همه مسائل حل نشده است.»

اشتاین مایر با بیان این‌که «هدف ما این است که ایران هیچ گونه دسترسی به سلاح هسته‌ای نداشته باشد» گفت:‌ «ایران و 1+5 نمی‌خواهند به هر قیمتی توافق کنند،‌ نرسیدن به توافق، شکستی برای همه ماست. این خطر وجود دارد که همه طرفین مذاکره برای رسیدن به توافق، اراده سیاسی نداشته باشند.»

وی ادامه داد: «فرصت عالی در اختیار داریم تا بعد از 12 سال، مناقشه هسته‌ای ایران را حل کنیم که این مساله مستلزم شجاعت و آمادگی برای مصالحه بویژه از سوی ایران است.»

اشتاین‌مایر افزود: «دو گزینه پیش روی ما وجود دارد یا همه برنده می‌شویم یا شکست می‌خوریم و هیچ‌کس برنده نخواهد بود.»

وزیر خارجه آلمان گفت: ما موفق شدیم در برخی نکات پیشرفت‌هایی حاصل و فرمول‌های مشترکی پیدا کنیم اما این نباید ما را فریب دهد.

وی ادامه داد: ممکن است درخصوص نکات تعیین‌کننده، شجاعت و اراده لازم برای ساخت پل‌هایی برای رسیدن به توافق وجود نداشته باشد.

اشتاین مایر تاکید کرد: امیدوارم در روزهای پیش‌رو، همه افراد حاضر در مذاکره بدانند که در حال حاضر فرصت منحصر به‌فردی برای ما به‌وجو آمده است.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد فرصت بزرگی پیش آمده است تا نه‌تنها به درگیری‌ها درخصوص مناقشه هسته‌ای پایان دهیم بلکه الگویی برای کل منطقه خاورمیانه ارائه کنیم.

فابیوس: مذاکرات 12 ساله باید در ساعات آینده پایان یابد

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم گفت: همان‌طور که از قبل خودم را متعهد می‌دانستم برای مرحله‌ای از مذاکرات که باید آخرین باشد، به وین آمده‌ام. این مذاکرات 12 سال است شروع شده و باید در ساعات آینده پایان یابد.

وزیر خارجه فرانسه که همواره به کارشکنی در مذاکرات معروف بوده است گفت: از حالا به بعد سوال اصلی در میز مذاکره این است که آیا ایرانی‌ها قبول خواهند کرد یک قرارداد روشن در مورد مسائلی که هنوز راستی‌آزمایی نشده، ببندند؟

فابیوس گفت: امیدواریم به سمت یک توافق و در جهت امنیت و صلح پیش برویم ولی همه چیز باید راستی‌آزمایی شود. ما اکنون هم همان موضعی را داریم که از ابتدا داشتیم.

وزیر خارجه چین: آمریکا و ایران باید زودتر تصمیم خود را بگیرند

وانگ یی، وزیر خارجه چین هم که آخرین وزیر خارجه‌ای بود که به وین آمد، در جمع خبرنگاران در هتل کوبورگ گفت: هر چند در روزهای اخیر پیشرفت‌هایی صورت گرفته ولی هنوز چند مساله باقی مانده است.

وانگ یی پیش از ورود به کوبورگ به خبرنگاران گفت: ما در آستانه کسب توافق نهایی هستیم. آنچه امروز و فردا اهمیت دارد این است که طرفین بویژه آمریکا و ایران هرچه زودتر تصمیم نهایی خود را بگیرند.

وزیر خارجه چین اظهارکرد: در روزهای اخیر شاهد پیشرفت‌هایی در مذاکرات بودیم ولی هنوز چند مساله مانده که حل نشده است و امیدواریم در روزهای آینده برای آنها راه‌حلی پیدا کنیم که مورد قبول طرفین باشد. معتقدیم می‌توانیم برای این مسائل هم راه‌حل قابل قبول پیدا کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها