کارشناسان معتقدند دولت باید مبلغ حق پخش را در اختیار صدا و سیما قرار دهد

حق پخش در گرو ردیف بودجه

حق پخش؛ آری یا نه؟

راه نجات فوتبال ما از وضعیت کنونی چیست؛ کاهش هزینه یا افزایش درآمدها؟ طرح این سوال باعث شد موضوع حق پخش به عنوان بحث مورد اختلاف میان عباس ترابیان و امیررضا واعظ آشتیانی داغ شود.
کد خبر: ۸۱۴۴۹۷

عباس ترابیان: مشکل ما اینها نیست. مشکل ما این است که بدانیم حق واقعی فوتبال را کجاها می‌خورند. ما فرض را بر این می‌گذاریم که مشکلات مدیریتی ما حل شده است، اما آیا آن ابزارهای لازم برای آن‌که یک مدیر در کارش موفق باشد وجود دارد؟ فوتبال ما سرمایه‌های زیادی دارد که از آنها بخوبی استفاده نمی‌شود. یکی از این سرمایه‌ها حق پخش تلویزیونی است. اگر ما استناد کنیم به گفته‌های فیفا، می‌گوید 65 درصد درآمد فیفا از پخش تلویزیونی است. این را در عمل هم شاهد بودیم وقتی از 6/4 میلیارد یورو درآمد برگزاری جام جهانی برزیل، 65 درصد آن ناشی از فروش حق پخش تلویزیونی بود.

امیررضا واعظ آشتیانی: البته من در این موضوع بحث دارم. اگر فیفا این اعداد و ارقام را می‌دهد با توجه به مقتضیات هر کشور شرایط متفاوت است. این‌طور نیست که همه کشورها به دنبال درآمد 65 درصدی از حق پخش باشند. ما باید این واقعیت را بپذیریم در کشور جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم و قانون اساسی هم می‌گوید صداوسیما ملی است. مدیران ورزشی ما باید بدانند در ارتباط با حق پخش تلویزیونی فوتبال، چنین محدودیتی وجود دارد. در نتیجه باید به دنبال تقویت دیگر منابع درآمدی خود باشند.

عباس ترابیان: با این حال از نظر من فوتبال همه‌جوره مظلوم است. وقتی بودجه می‌خواهیم می‌گویند شما NGO هستید و باید درآمدزایی کنید، اما وقتی به دنبال ابزارهای درآمدزایی می‌رویم، متوجه می‌شویم در بهره‌مندی از این ابزارها هم محدودیت‌های بسیاری وجود دارد. ما خودمان قانون را بخوبی می‌دانیم.

امیررضا واعظ آشتیانی: مگر نه این‌که سازمان لیگ بابت آگهی کنار زمین قراردادی به ارزش 160 میلیارد تومان امضا کرد؟ این پول چه زمانی محقق می‌شود؟ وقتی بازی‌ها از صداوسیما پخش شود. این همان کمکی است که صداوسیما می‌تواند به فدراسیون فوتبال بکند. همان روزی که کفاشیان گفت دوربین‌های تلویزیونی را به ورزشگاه راه ندهید، از نظر من بزرگ‌ترین اشتباه را کرد. هرچند من کفاشیان را یک مدیر کاربلد نمی‌دانم، اما همان موقع با آن تصمیم بار دیگر ثابت کرد که از مدیریت چیزی نمی‌داند. از نظر من صدا و سیما حتی می‌تواند ادعا کند سازمان لیگ باید بخشی از پولی را که بابت آگهی‌های کنار زمین دریافت می‌کند به آنها بدهد.

بحث درباره حق پخش در حالی است که به نظر می‌رسد گردانندگان این فوتبال از دیگر منابع درآمدی غافل هستند. ازجمله این منابع هم فضای مجازی است. آقای ترابیان آیا قبول دارید که می‌توان این منابع را تقویت کرد؟

عباس ترابیان: بله! درآمدزایی در فضای مجازی به مراتب از تبلیغات محیطی بیشتر است. بارزترین محل درآمد در فوتبال الان بحث پیامک است. یک مثال ساده برای شما می‌زنم. روز اولی که بحث امضای قرارداد با شرکت‌های پیامکی پیش آمد، ما در فدراسیون فوتبال یک حداقل 7 میلیارد تومانی را برای تیم‌های ملی در نظر گرفتیم. جالب است بدانید در کمتر از چند ماه این رقم به 14 میلیارد رسیده بود. مشارکت بالای مردمی و مبالغ پایین پرداختی باعث می‌شود ما شاهد یک درآمدزایی کلان در چنین حوزه‌هایی باشیم. کاری که الان در فدراسیون والیبال هم انجام می‌شود و من به شما قول می‌دهم والیبال هم دیگر محتاج والیبال نخواهد بود.

امیررضا واعظ آشتیانی: من هم معتقدم فضای مجازی یک فرمول جدید درآمدزایی است. منتها برای ما فقط پیامک زدنش کشف شده است و جنبه‌های دیگر محلی از اعراب ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها