پس از بی‌اعتنایی بانک‌ها به درخواست‌های مکرر بانک مرکزی برای اعلام فهرست اموال غیرمنقول خود و شفاف‌سازی این امر، این بار دولت واردعمل شد و در مصوبه‌ای که حالت هشداری خشمگینانه دارد، راسا بانک‌ها را موظف کرد فهرست این اموال را به بانک مرکزی تسلیم کنند.
کد خبر: ۸۱۳۴۶۷

به این ترتیب دولت با حمایت از بانک مرکزی سیگنالی به بانک‌ها فرستاد که در اصلاح سیستم بانکی و نظارت برعملکرد آنان جدی است و دراین راه پشت بانک مرکزی ایستاده است.

براساس عرف جهانی، بانک ماهیتا یک بنگاه واسطه‌گر مالی است که وظیفه جذب سپرده و ارائه تسهیلات و دریافت کارمزد از این بین رابرعهده دارد. در همین حال بانک‌ها می‌توانند درصد کوچکی از سپرده‌های خودرا به خرید اموال غیرمنقول مانند زمین و املاک و سایر دارایی‌ها اختصاص دهند؛ درصدی که حداکثر از 20 درصد بیشتر نیست. با این حال کارسیستم بانکی در ایران برعکس است چراکه بانک‌ها به جای واسطه‌گری مالی با پول سپرده‌گذاران درصد بالایی از وجوه در اختیار خود را به خرید اموال منقول اختصاص داده و مثلا اکنون یکی از بزرگ‌ترین مالکان کشور محسوب می‌شوند؛ در نتیجه نقدینگی آنها دربخش املاک قفل شده وامکان انعطاف مالی زیادی ندارند. به دنبال بحران نقدینگی بانک‌ها پس از ماجرای تامین اعتبار مسکن مهر، بانک مرکزی درچند نوبت به بانک‌ها مهلت داد که اولا فهرست اموال غیرمنقول خود را اعلام و شفاف کنند و ثانیا املاک مازاد خودرا بفروشند و پول آن‌را به چرخه پولی تزریق کنند. اما بانک‌ها با بی‌اعتنایی و در حالت خوشبینانه،کم‌اعتنایی به این تصمیم فقط در چند نوبت املاک نه چندان مرغوب خودرا برای فروش آگهی کردند که از میزان موفقیت این فروش اطلاعی در دست نیست. با این حال بانک‌ها همچنان از تحویل فهرست شفاف اموال خود به بانک مرکزی خودداری کردند تا این‌که دیروز با هشدار خشمگینانه دولت مواجه شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، براساس مصوبه هیات وزیران بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند فهرست املاک غیرمنقول را به تفکیک مازاد و غیرمازاد با مشخصات ثبتی و نشانی کامل و ارزش دفتری و اطلاعات سهام تحت تملک خود به تفکیک فعالیت‌های بانکی و غیربانکی، حداکثر تا پایان سال 1394 و در سال‌های مالی بعد حداکثر یک ماه پس از انقضای سال مالی به بانک مرکزی اعلام کنند.

همچنین عایدی املاک غیرمنقول مازاد و سود سهام تحت مالکیت بانک‌ها و موسسات اعتباری در بنگاه‌هایی که فعالیت غیربانکی انجام می‌دهند، مستقل از درآمد عملکرد آنها بوده و عایدی و سود سهام مزبور قابل جمع با سود و زیان یا درآمد مشمول مالیات عملکرد سال مربوط نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها