در غرب صنعا، پایتخت یمن، مدرسه‌ای قدیمی وجود دارد که از اواخر ماه می‌ به محل زندگی سمیرا مصلح و 11 نفر از اعضای خانواده‌اش تبدیل شده است. اینها اثرات جنگی است که مقامات سعودی از حدود سه ماه پیش در این کشور راه انداخته‌اند و تاکنون 2800 نفر کشته‌ شده‌اند. کمبود غذا و محصولات بهداشتی، تنها بخشی از مشکلاتی است که این خانوده باید با آن دست و پنجه نرم کند. در کنار این سختی‌ها، سمیرا 38 ساله از درد دیگری به واسطه جنگ رنج می‌برد که چندان محسوس نیست؛ آسیب‌های روحی و روانی.
کد خبر: ۸۱۲۷۵۹

به گزارش الجزیره انگلیسی، در روز 20 آوریل، حملات جنگنده‌های سعودی به محل سکونت سمیرا در یکی از مناطق صنعا، باعث ویرانی خانه و کشته شدن همسرش شد. سمیرا با دیدن جنازه شورش و ویرانی خانه از هوش رفت. پنج ساعت بعد در حالی در بیمارستان به‌هوش آمد که فرزندانش در کنار او بودند. سمیرا حدود یک ماه در بیمارستان بستری بود و سپس برای سکونت به همراه خانواده‌اش به مدرسه قدیمی ادبان رفت. علاوه بر سمیرا و خانواده‌اش، هشت خانواده دیگر نیز در این مرکز زندگی می‌کنند که تعداد کل آنها حدود 80 نفر می‌شود.

گرچه سمیرا این روزها محلی برای زندگی کردن دارد، اما خاطرات آن روز هنوز او را آزار می‌دهد. از آن روز به بعد، خانواده سمیرا متوجه تغییر رفتار عجیب او شده‌اند، اما علت آن را نمی‌دانند. پس از مراجعه به پزشک مشخص شد او از اختلالات روانی ناشی از جنگ رنج می‌برد. دارو برای او تجویز شد، اما با توجه به اوضاع این روزهای یمن و کمبود دارو، مشکلات روحی او با گذشت زمان وخیم‌تر می‌شود.

این تنها سمیرا نیست که از این مشکلات رنج می‌برد. فواد هلال هشت ساله هم از دیگر افرادی است که پس از ترک خانه و آمدن به این مرکز، دچار ناراحتی شدید روحی شده است. فواد در طول شب کابوس می‌بیند و در حرف زدن دچار لکنت‌زبان شده است. محمد، پدر او برای درمان این مشکل در سطح شهر به دنبال خانه تازه‌ای می‌گردد. با این حال او امیدوار است با توجه به انعطاف‌پذیری دوران کودکی، فواد بتواند بزودی درمان شود. او می‌گوید درمان وضع روحی روانی فواد برای خانواده یک اولویت نیست، زیرا شش خواهر و برادر او نیازهای مهم‌تری همچون غذا و خانه دارند.

سامی الحریثی، مدیر این مرکز می‌گوید: نه سازمان‌های محلی و نه بین‌المللی، بهداشت روحی و روانی را در اولویت‌های خود در مورد یمن قرار نداده‌اند. در حالی‌که سازمان‌های مختلفی همچون «کمک‌رسانی اسلامی» مایحتاجی همچون برنج، گندم و روغن را در اختیار مردم یمن قرار می‌دهند. صدام الابدینی، مدیر برنامه‌های این سازمان در یمن می‌گوید: بهداشت روانی به هیچ وجه برای این‌گونه سازمان‌ها اولویت نیست. الحریثی هم می‌گوید: ما بیشتر دنبال تامین غذا و لباس برای مردم آواره مناطق مختلف یمن هستیم.

تنها یک مرکز دولتی برای درمان بیماران روحی وجود دارد که در دانشگاه صنعا مستقر است؛ این در حالی است که بیشتر مراکز در این زمینه خصوصی بوده و هزینه بالایی از بیماران می‌گیرند. چند کلینیک بیماری‌های روانی نیز که در تعدادی از بیمارستان‌های دولتی قرار دارد، میزان خدماتشان پایین‌تر از حد معمول است. صلاح‌الدین، رئیس دپارتمان روانشناسی دانشگاه صنعا می‌گوید: کمبود منابع مورد نیاز برای بیماران روانی، تاثیرات مخرب گسترده‌ای در آینده بخصوص برای کودکان خواهد داشت.

وی افزود: بسیاری از تاثیرات روانی این جنگ، هم‌اکنون قابل مشاهده نیست. تنها تعدادی از آنها توسط روانشناسان تشخیص داده می‌شود. به همین دلیل وجود یک مرکز تخصصی در این زمینه، یک اولویت فوری به حساب می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها