تولید و ساخت آثار نمایشی کودک و نوجوان برای بسیاری از کارگردانان یک نقطه شروع و حتی فراتر از آن یک سکوی پرتاب بوده است. رضا عطاران هم یکی از این کارگردانان است که با تولید برنامه برای کودکان شروع کرد، اما بعد راه خودش را کاملا از این حوزه جدا کرد.
کد خبر: ۸۱۲۷۳۱
قطار ابدی عطاران

او که این روزها بازیگر پرکاری است و دو فیلم بلند سینمایی را هم در کارنامه کارگردانی‌اش دارد، برنامه‌سازی برای تلویزیون را سال 76 با «سیب خنده» آغاز کرد؛ برنامه‌ای با بخش‌های شاد و مفرح که بشدت تحت تاثیر سلف همه برنامه‌های اینچنینی یعنی «ساعت خوش» بود. دو سال بعد او کپی‌کاری کرد و عروسکی را با الگوبرداری از یکی از شخصیت‌های سیب خنده ساخت و به این ترتیب «مجید دلبندم» جان گرفت؛ مجموعه‌ای بر محور یک عروسک دست‌دراز که حروف واژگان را جا‌به‌جا ادا می‌کرد و در زمان خودش محبوبیتی داشت و تکیه کلام‌‌هایش بر سر زبان‌ها بود. عطاران مجموعه‌سازی برای کودکان را ادامه داد و سال بعد «قطار ابدی» را ساخت، البته با همراهی بهروز بقایی. عطاران و بقایی در قطار ابدی و در قالب بخش‌های یکسان‌ با قصه‌های عامیانه‌ای همچون حسن کچل، شهرزاد قصه‌گو، نرون و رابین هود شوخی‌هایی می‌کردند. قطار ابدی، اما آخرین سریال و اصولا کار نمایشی عطاران در زمینه کودک و نوجوان بود و او سراغ سریال‌سازی برای مخاطب بزرگسال رفت و به کوچه اقاقیا، خانه به دوش، ترش و شیرین، بزنگاه و متهم گریخت رسید؛ آثاری عمدتا طنز که بر پایه شوخی‌های کلامی و محاوره‌ای شکل گرفته بود. عطاران بعدها نه‌تنها از آثار نمایشی کودک که حتی از تلویزیون فاصله گرفت و به سینما رفت و بازیگر شد. سپس به کارگردانی پرداخت و نامور شد و اسم و رسمی به هم زد و شد رضا عطاران این روزها که اگر در سال کمتر از سه چهار فیلم بازی کند، جای تعجب دارد.

درباره دوری‌گزینی عطاران از ساخت آثاری برای کودکان و با حضور آنها به طور قطع نمی‌توان اظهارنظر کرد. درخصوص این که او کار برای کودکان را به عنوان یک تمرین و دستگرمی و فرصتی برای آزمون و خطا دانسته را هم نباید قضاوت کرد. صدور رای و نظر قطعی در این باره مشکل و پیچیده به نظر می‌رسد. هر چه هست در همان کارهای اولیه عطاران هم می‌توان رگه‌هایی از ذوق و سلیقه منحصر به فردش را رصد کرد. هر چه هست عطاران از فرصت به دست آمده در آن مقطع زمانی نهایت استفاده را برد و قدم‌های اول را محکم برداشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ق
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
۰
۰
چرا تلویزیون الان از عطاران و مدیری استفاده نكنه؟ وقتی پیر بشن دیگه انرژی برای كار ندارناااااااااا
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها