هفتم تیر ماه سال ۶۶ چهار نقطه شهر بی دفاع سر دشت در استان آذربایجان غربی از سوی رژیم صدام مورد حملات گاز های سمی خردل قرار گرفت. ۱۱۹ شهید و ۸ هزارانسان بیگناه شیمیایی شدند. شهر سردشت اولین قربانی جنگ افراز های شیمیایی در دوران معاصر است.
کد خبر: ۸۱۲۶۵۳
سالگردحمله شیمیایی رژیم بعثی صدام به سردشت + فیلم

قاضی احمد اوصانلو قاضی ویژه دعاوی بین الملل که پیگیری پرونده حملات ناجوانمردانه سر دشت را بر عهده دارد، در خصوص چگونگی رسیدگی به این پرونده مهم می گوید: با توجه به اینکه تنها سلاحی که استفاده از آن در مجامع بین المللی ممنوع شده و به تصویب کشور های دیگر نیز رسیده، سلاح شیمیایی بوده است. اما متاسفانه و با توجه به اینکه در جنگ جهانی دوم هم از هیچگونه سلاح شیمیایی استفاده نشد، اما بیشترین آماری که بعد از جنگ جهانی اول در آن از سلاحهای شیمیایی استفاده شد آنهم در سطح وسیع، در جنگ تحمیلی عراق علیه ما بود.

این اقدامات وحشیانه رژیم بعثی عراق که با سکوت بی سابقه جامعه بین المللی همراه بود صدام را وقیح تر می کرد.

با وجود اینکه گزارشات متعددی از سوی جمهوری اسلامی با وجود اعزام کمیته های حقیقت یاب وبازدید از مصدومین شیمیایی، به سازمان بین الملل ارسال شد، اما در این مورد اقدامات چندانی صورت نگرفت.

تنها قطعنامه 620 شهریورسال 67 بود که آن هم بعد از اتمام جنگ صادر شد و در آن سازمان ملل متحد برای نخستین بار رژیم بعثی عراق را متهم جنگی معرفی و اذعان کرد که جمهوری اسلامی قربانی شیمیایی شده است.

قاضی اوصانلو در مورد اینکه ایران پس از اینکه رژیم جنایتکار صدام جنایتکار معرفی شد چه اقداماتی انجام داد. افزود: متاسفانه قعطنامه تنها در خصوص این بود که رژیم بعثی جنایتکار است و جمهوری اسلامی قربانی است.

منبع: شبکه خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها