آشپزخانه

آش آبغوره

مواد لازم: بلغور پخته گندم: یک لیوان ، برنج: نصف لیوان ، بال و گردن مرغ: 200 گرم ، لوبیا سفید: نصف لیوان ، نخود: نصف لیوان ، عدس: یک‌سوم لیوان ، سبزی آش: شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید و اسفناج:500 گرم ، نعنا داغ و پیاز داغ: از هر کدام پنج قاشق غذاخوری ، آبغوره: یک لیوان ، نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
کد خبر: ۸۱۲۵۸۴

طرز تهیه: ابتدا حبوبات را از شب قبل خیس و آب آنها را چند بار عوض کنید و بعد بپزید. مرغ را هم پخته و از استخوان جدا کنید و همه مواد را درون قابلمه بریزید و با آب مرغ بپزید. نیمی از پیاز داغ را به همراه سبزی خرد شده و نمک و فلفل و زردچوبه به مواد آش اضافه کنید و بگذارید کاملا پخته شده و آش جا بیفتد و به غلظت کافی برسد. در انتها آبغوره را افزوده و بعد در ظرف مناسب بکشید و روی آش را با نعنا داغ و کمی پیاز داغ تزئین کنید.

آش دوغ شیرازی

مواد لازم: گوشت چرخ کرده: 150 گرم ، لپه باقلا: یک لیوان ، برنج: یک لیوان ، پیاز: یک عدد ، پیاز و نعنا و سیر داغ: به میزان لازم ، نمک و فلفل و روغن: به میزان لازم ، دوغ: 1.5 لیتر، شوید: 200 گرم

طرز تهیه: پیاز را خرد کرده و با مقداری روغن سرخ کنید. گوشت را اضافه کنید و تفت دهید. نمک و فلفل را هم افزوده و کنار بگذارید. برنج و باقلا را هم جدا بپزید و سعی کنید آب آنها کاملا تبخیر شود و بعد با گوشت سرخ شده مخلوط کرده و در این مرحله، شوید خرد شده را به همراه پیاز داغ و کمی نمک به آش اضافه کنید. بعد از چند دقیقه دوغ را هم در آش بریزید و مرتب به هم بزنید تا آش به غلظت کافی برسد و حسابی جاافتاده شود، بعد آن را در ظرف مناسبی ریخته و روی آن را با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کرده و نوش جان کنید .

آش رشته ‌کرمانی

مواد لازم: نخود: نصف لیوان ، لوبیا چیتی: نصف لیوان ، عدس: یک‌سوم لیوان ، سبزی آش: شامل تره، جعفری، گشنیز و اسفناج یک کیلو، پیاز داغ: چهار قاشق غذا‌خوری، کوفته قلقلی: به میزان لازم ، نمک و فلفل و زرد چوبه به میزان لازم ، کشک: یک لیوان ، رشته آش: 500 گرم

طرز تهیه: ابتدا حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آنها را عوض کرده و بپزید. عدس و سبزی آش را همزمان به حبوبات در حال پخت اضافه کنید. بعد از نرم شدن همه مواد، رشته آش را به همراه نیمی از قلقلی‌ها به آش اضافه کنید و بگذارید آش جا بیفتد و نمک و فلفل و زردچوبه را هم افزوده و از روی حرارت بردارید. آش را در ظرف مناسبی کشیده و با کشک و پیاز داغ و نعنا داغ و کوفته قلقلی تزئین کرده و میل بفرمایید.

باقلوای ‌گوشت

مواد لازم: آرد: سه پیمانه ، شیر: یک پیما نه ، شکر: یک قاشق غذاخوری ، نمک: یک قاشق چای‌خوری ، بکینگ‌پودر: دو قاشق چای‌خوری پر ، روغن مایع: دو قاشق غذاخوری ، پنیر پیتزا: 100 گرم

طرز تهیه خمیر باقلوای گوشت: تمام مواد خشک را دو بار الک کنید و بعد شیر و روغن را به آنها اضافه کنید و مخلوط کرده، روی آن را بپوشانید و در جای تاریک گذاشته و دو ساعت به آن استراحت دهید . لازم است بدانید که این خمیر برای تهیه انواع پیراشکی، قطاب، نان، و نان پیتزا و سمبوسه استفاده می‌شود .

مواد لازم میان باقلوا: گوشت چرخ کرده: 100 گرم ، فلفل دلمه ای: نصف فنجان، ذرت: یک فنجان

پیاز:دو قاشق غذاخوری، نمک و فلفل: به میزان لازم، رب گوجه: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه: ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و سپس با کمی روغن تفت دهید. گوشت چرخ‌کرده را به همراه ذرت، فلفل دلمه‌ای و رب گوجه‌فرنگی به پیاز اضافه کنید. در نهایت با افزودن نمک و فلفل این مواد را از روی حرارت بردارید.

در این مرحله خمیر را نصف و به ضخامت کمتر از نیم سانتی‌متر آن را باز کنید. کف ظرف نچسبی را چرب کرده و یک قسمت از خمیر باز شده را کف آن پهن کنید، به طوری که دیواره‌های ظرف با خمیر پوشیده شود. مایع گوشتی را روی خمیر بریزید و پنیر پیتزا را روی آن بپاشید. خمیر دوم را روی آن قرار دهید و کناره‌های آن را به لایه اول متصل کنید. در نهایت مقداری زرده تخم‌مرغ را روی خمیر بمالید و کمی کنجد روی آن بپاشید. این غذا را به مدت 30 تا 40 دقیقه در حرارت 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا روی آن طلایی شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیراشکی گوشت

ته‌چین بادمجان و مرغ

مواد لازم: بادمجان: پنج عدد، مرغ: 200 گرم، برنج: پنج پیمانه، زعفران: یک قاشق چایخوری، ماست: دو لیوان، زرده تخم‌مرغ: 4 عدد، پیاز داغ: دو قاشق غذاخوری، زرشک: دو قاشق غذاخوری، شکر: یک قاشق غذاخوری، نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و سپس به صورت حلقه‌ای خرد کنید و به مدت دو ساعت در آب و نمک قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا بادمجان‌ها هنگام سرخ شدن روغن کمتری را جذب کنند.

مرغ را بشویید و با کمی نمک آب‌پز کنید. در این مرحله آب را به جوش بیاورید و برنج شسته شده را داخل آن بریزید. همزمان با نیم‌پز شدن برنج، بادمجان‌ها را سرخ کنید. در یک ظرف جداگانه ماست را به همراه زرده تخم‌مرغ و زعفران خوب هم بزنید.برنج را آبکش کنید و با مخلوط ماست به هم بزنید. کف یک قابلمه نچسب روغن بریزید و یک‌سوم از مخلوط برنج را کف قابلمه بریزید. یک لایه مرغ روی برنج بریزید و یک لایه بادمجان روی آن بچینید. درنهایت مقداری زرشک که قبلا آن را با پیاز داغ و شکر تفت داده‌اید، روی مرغ و بادمجان بریزید.این کار را یک بار دیگر تکرار کنید و درنهایت آخرین بخش از برنج را ریخته و روی آن را صاف و فشرده کنید. دقت داشته باشید که ته‌چین باید با شعله کم و در مدت زمان طولانی طبخ شود تا ته‌‌دیگ بهتری داشته باشید. شما می‌توانید ته‌چین را در فر نیز درست کنید. برای این کار بعد از اتمام کار روی ظرف را یک لایه فویل بکشید و روی آن چند سوراخ ایجاد کنید تا خمیر نشود. برای پختن ته‌چین در فر آن را به مدت 50 دقیقه در درجه حرارت 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

کباب گوجه

مواد لازم: گوجه بزرگ: چهار الی پنج عدد، گوشت چرخ‌کرده: 200 گرم ، پیاز رنده شده: یک عدد متوسط ، فلفل و زردچوبه و نمک: به میزان لازم ،جعفری خردشده: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه: گوشت را با نمک و فلفل و زردچوبه و جعفری و پیاز رنده شده را مخلوط کنید. آنها را ورز داده تا چسبندگی پیدا کنند. از گوشت گلوله‌های کوچکی به اندازه یک گردو جدا کنید و آنها را با فشار دست کمی پهن کنید. روی گوجه‌ها سه تا چهار برش ایجاد کنید، به طوری که گوجه‌ها از انتها جدا نشوند و همچنان به یکدیگر متصل باشند. در این مرحله هر بخش از گوشت را بین یکی از فواصل گوجه قرار دهید و در ماهیتابه بچینید. کنار مواد کمی آب، روغن، نمک، فلفل و زردچوبه بریزید. این غذا را به مدت 40 دقیقه روی حرارت پایین قرار دهید تا آهسته پخته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها