با 2 دقیقه زمان برای خواندن این مطلب، به راحتی طرز تهیه پیراشکی گوشت را یاد بگیرید.
با 2 دقیقه زمان برای خواندن این مطلب، به راحتی طرز تهیه پیراشکی گوشت را یاد بگیرید.
کد خبر: ۸۱۵۸۷۷

 
در این مطلب طرز تهیه پیراشکی گوشت را با روشی بسیار ساده برای شما شرح می‌دهیم.

این روزها دسترسی به اینترنت برای اغلب خانم‌های خانه‌دار، به راحتی امکان‌پذیر است. هم‌چنین پیدا کردن دستور انواع غذاهای ایرانی و فرنگی، کاری بسیار آسان است.

تهیه مواد اولیه و طبخ غذا، بخش مهمی از وقت روزانه خانم‌ها را پر می‌کند. در این میان همه‌پسند بودن غذا نیز، چالشی برای انتخاب نوع آن است.

در کشور ما غذاهای گوشتی طرفداران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. این روز‌ها با توجه به بالا بودن قیمت گوشت، سعی می‌کنیم غذاهایی تهیه کنیم که ضمن لذیذ بودن، گوشت کمتری در مواد اولیه آن مورد  نیاز باشد.

توجه داشته باشید که دستور تهیه پیراشکی گوشت متفاوت از طرز تهیه پیراشکی بازاری است، برای آموزش آن می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

پیراشکی گوشت


اصولا به هر غذای خمیری که در قسمت میانی آن مواد مختلفی گذاشته شود، پیراشکی می‌گویند. پیراشکی گوشت یکی از غذاهای لذیذ روسی است. این غذای خوشمزه سالها پیش  وارد دنیای متنوع خوراکی‌های ایرانی شده است. یکی از مزایای مهم آن، دسترسی آسان به مواد اولیه و طبخ ساده آن می‌باشد. البته با گذشت زمان و تغییر سلیقه نسل جوان، موادی به دستور اولیه اضافه شده است.

در این مقاله به توضیح دستور اصلی و قدیمی آن پرداخته، سپس به مزایای آشپزی در منزل اشاره‌ای خواهیم کرد.

 با ما تا آخر این نوشتار همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه پیراشکی گوشت

 

مواد مورد نیاز برای خمیر پیراشکی

۱ـ آرد سفید ۲۵۰ گرم

۲ـ شکر یک قاشق غذا‌خوری

۳ـ روغن مایع ۵۰ گرم

۴ـ تخم مرغ دو عدد

۵ـ نمک نصف قاشق چای‌خوری

۶ـ مایه خمیر یک قاشق غذا‌خوری

دستور پخت خمیر پیراشکی گوشت

برای تهیه این خمیر ابتدا مایه خمیر و شکر را در نصف استکان آب نیم‌گرم ریخته، و به آن ده دقیقه زمان برای حل شدن و به عمل آمدن می‌دهیم. آرد را در ظرفی ریخته، و تخم‌ مرغ‌ها و مایه‌خمیر حل شده را به آن اضافه کرده، بهم می‌زنیم. سپس نمک و روغن را نیز به مایه بدست آمده اضافه ‌کرده و ورز می‌دهیم تا خمیری یکدست  شود.

بهتر است آن را حدود ده دقیقه ورز دهیم تا نتیجه کار بهتر شود. خمیر تهیه شده در عین لطافت و نرمی، نباید به دست بچسبد. اگر خمیر شل بود کمی آرد و در صورت سفتی، کمی آب به آن اضافه کنید. سپس روی آن را پوشانده و به آن نیم ساعت استراحت می‌دهیم.

 نکته:

 بهتر است جای خمیر در زمان استراحت کمی گرم باشد.

در فاصله زمانی به اصطلاح ورآمدن خمیر، مواد میانی پیراشکی گوشت را آماده می‌کنیم.

خمیر پیراشکی گوشت

 

مواد پیراشکی

 

۱ـ گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم

۲ـ جعفری خرد شده ۴ قاشق غذا‌خوری

۳ـ پیاز سرخ شده ۳ قاشق غذاخوری

۴ـ نمک، زردچوبه و فلفل  به میزان دلخواه

۵ـ رب گوجه‌فرنگی نصف قاشق غذاخوری

۶ـ روغن دو تا سه قاشق غذاخوری

۷ـ در صورت تمایل مقدار کمی قارچ و فلفل دلمه‌ای

 

نحوه پخت پیراشکی گوشت

 

برای شروع، روغن و پیاز سرخ شده و گوشت چرخی را در تابه ریخته و شعله زیر آن را روشن می‌کنیم. سپس  نمک و فلفل و زردچوبه را هم اضافه کرده و اجازه می‌دهیم آب گوشت کاملا کشیده شود. بعد از سرخ شدن گوشت، رب گوجه‌فرنگی را در نصف لیوان آب حل کرده و به مواد فوق اضافه می‌کنیم.

صبر می‌کنیم تا مجددا آب گوشت کشیده شود. سپس جعفری خرد شده را به مواد پیراشکی اضافه کرده و شعله را خاموش می‌کنیم. حالا مواد میانی پیراشکی گوشت، برای استفاده آماده است. 

در روش‌های جدید طبخ این غذا، به مواد میانی پیراشکی، به دلخواه قارچ و فلفل دلمه‌ای اضافه می‌کنند. برای اینکار قارچ خرد شده را با مقدار کمی آبلیمو و نمک و روغن تفت داده و به مواد میانی اضافه می‌کنند. 

اکنون طرز تهیه پیراشکی گوشت با خمیر و مایه میانی که از قبل آماده کرده‌اید، کاری بسیار ساده است.

ابتدا روی یک سطح صاف مانند میز را آرد می‌پاشیم. خمیر آماده شده را به دو یا سه قسمت تقسیم کرده و با وردنه روی سطح میز پهن می‌کنیم به حدی که ضخامت خمیر نیم سانتیمتر گردد. سپس با دهانه لیوان یا قالب گرد کوچک، دایره‌هایی از خمیر می‌بریم. از مایه‌ی گوشتی آماده شده وسط خمیر گذاشته و دو طرف خمیر را روی هم می‌آوریم. لبه خمیر را با فشار دست یا چنگال به هم چسبانده، به طوری که مواد میانی پیراشکی گوشت محفوظ بماند.

طرز تهیه پیراشکی گوشت


شما می‌توانید پیراشکی گوشت را در روغن فراوان سرخ کنید.  برای این‌کار بهتر است از یک ماهیتابه کوچک برای سرخ کردن پیراشکی گوشت استفاده شود تا سطح روغن در ظرف بالاتر باشد. این کار باعث سرخ شدن یک‌دست پیراشکی‌ها می‌شود. فراموش نکنید از روغن سرخ کردنی با حرارت ملایم برای تهیه پیراشکی استفاده کنید. مصرف روغن‌های دیگر که مخصوص سرخ کردن نیستند، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

بهتر است بعد از سرخ شدن، پیراشکی‌های آماده را روی دستمال کاغذی بگذارید. این کار باعث جذب روغن اضافه آن‌ها می‌شود.

 

اگر تمایل به مصرف روغن ندارید، بهتر است پیراشکی گوشت را در فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد، یا با استفاده از ماکروفر با دمای ۲۲۰ درجه طبخ کنید.

طرز تهیه پیراشکی گوشت در فر نسبت به تهیه آن در روغن بسیار راحت‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر است. در این روش سینی فر را چرب کرده و پیراشکی‌های آماده را با کمی فاصله در آن می‌چینیم.

یک عدد تخم مرغ را در ظرفی جداگانه خوب هم زده و به آن کمی کره آب کرده یا روغن اضافه کنید. سپس تخم مرغ و روغن هم‌زده را به وسیله برس مخصوص، روی پیراشکی گوشت بمالید. پیراشکی‌ها را به مدت بیست دقیقه در فر یا ماکروفر قرار دهید تا روی آن‌ها کاملا طلایی شود.

این خوراک خوشمزه را می‌توانید با سس کچاب یا سس فلفل تند سرو کنید. سس کچاب را نیز می‌توانید در منزل تهیه کنید. به سس‌های آماده موجود در بازار، مواد نگهدارنده اضافه می‌کنند. این مواد از کپک زدن سس در دمای معمولی جلوگیری می‌کند. اما مصرف مداوم و همیشگی این مواد برای سلامتی مضر است.

طرز تهیه پیراشکی گوشت

 

خواص پیراشکی گوشت


این غذای خوشمزه و لذیذ بی‌شک مورد پسند اکثر اعضای خانواده است. تهیه پیراشکی برای کودکانی که بدغذا، یا دچارکمبود وزن هستند، مناسب است. پیراشکی گوشت با تزیین سس قرمز روی آن، می‌تواند برای کودکان هوس‌انگیز باشد و آن‌ها را به خوردن غذا تشویق کند.  همچنین وجود پروتئین، سبزیجات و غلات در تهیه آن، نیاز روزانه بدن شما و اعضای خانواده را تامین می‌کند.

کلام آخر

تهیه غذا و پیچیدن عطر خوش دست‌پخت مادر خانواده در منزل، باعث ایجاد گرمی و رونق در فضای خانه می‌شود. علاوه براین، اطمینان از سلامت مواد غذایی به‌کاررفته، سبب ایجاد آرامش و سلامتی می‌گردد. می‌توانید این غذای خوشمزه را از فست‌فود‌ها، تهیه کنید. اما توصیه ما، تهیه آن در منزل است. زیرا ممکن است پیراشکی را در روغن غیرسرخ کردنی، یا در روغنی که چندین بار از آن استفاده شده است سرخ کنند. کاری که باعث به خطر انداختن سلامت افراد خانواده می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به گروه آشپزی جام جم آنلاین از این دستور آشپزی و موارد متنوع دیگر بهره‌مند شوید. این گروه شما را با دستور تهیه و طبخ انواع غذاهای خوشمزه  آشنا می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیراشکی بازاری کرم دار یا شکلاتی بدون فر در 7 گام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها