یاد گرفته‌ایم به چندین و چند هزار سال تاریخمان افتخار کنیم، اما یاد نگرفته‌ایم یا دست‌کم از یاد برده‌ایم طوری رفتار کنیم که آیندگان نیز بتوانند حداقل از فرهنگ و نحوه برخورد ما با طبیعت و همنوعانمان به نیکی یاد کنند؛ نمونه‌اش بهره‌برداری‌های بی‌حساب و کتاب ما از منابعی مانند آب، سوخت و جنگل یا این‌که هر ایرانی روزانه حدود 750 گرم زباله تولید می‌کند.
کد خبر: ۸۱۱۸۶۲
عذرخواهی، فرهنگ و مهارت فراموش شده

از نحوه برخورد با محیط‌ زیست که بگذریم، رفتارمان با اطرافیان نیز چنگی به دل نمی‌زند؛ چون براساس گزارش پزشکی قانونی روزانه فقط 1600 پرونده نزاع در این سازمان تشکیل می‌شود، این در حالی است که باید هزاران پرونده دیگر مانند خیانت در امانت، سرقت و تجاوز را نیز به این آمار اضافه کرد که تمامشان به‌دلیل زیر پا گذاشتن حقوق انسان توسط همنوعش در دادسراها تشکیل می‌شود.

بیشتر افرادی که یک پای چنین پرونده‌هایی هستند ادعا می‌کنند حقشان پایمال شده، اما واقعیت این است که دلیل بالا رفتن آمار این پرونده‌ها در کشور چیزی نیست جز این که فراموش کرده‌ایم به اندازه حق خود برای دیگران احترام قائل شویم.

باید اعتراف کرد هزار و یک دلیل برای از کوره در رفتن انسان‌ها وجود دارد؛ از نبود شغل، بالابودن هزینه‌ها و ترافیک گرفته تا دیگر مشکلات اجتماعی و اقتصادی که نمی‌توان آنها را انکار کرد.

این در حالی است که شرایط اقلیمی نیز این روزها فشار بیشتری به شهروندان وارد می‌کند، به همین دلیل در روزهای داغ تابستان که گرمای سوزان و آلودگی هوا در قالب گرد و غبار بر زندگی انسان سایه بیشتری می‌اندازد، نزاع‌های بیشتری در کوچه و معابر شهر اتفاق می‌افتد.

درست است که بخش عمده علت پایین آمدن آستانه تحمل، به مسائل اجتماعی و اقتصادی مربوط می‌شود و مسئولان باید برای رفع آنها بیشتر تلاش کنند؛ اما نباید از یاد برد که ارزش‌های انسانی نیز در چند سال اخیر دستخوش تغییر شده است.

برای نمونه دیگر کمتر شخصی را می‌توان پیدا کرد که در عذرخواهی از دیگران پیشقدم شود، باید تاکید کرد یکی از دلایل اصلی بالا رفتن آمار نزاع‌ها کمرنگ شدن فرهنگ عذرخواهی در کشور است؛ زیرا دیگر کمتر والدین، معلم و آموزگاری را می‌توان یافت که برای آموختن این مهارت به کودکان، نوجوانان و جوانان وقت بگذارد.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها