رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ خبر داد:

نجات ۲۷ گروگان از یک گاوداری متروکه

«به من گفته شده بود تا بچه را بربایم. من هیچ شناختی از خانواده گروگان نداشتم، اما ظاهرا مشکل اختلاف مالی بر سر مواد مخدر بود.» اینها را یکی از چهار مردی می‌گوید که در ربوده شدن پسر پنجساله نقش داشت. پسری که به مدت هشت ماه در دست اعضای باند قاچاق در افغانستان گروگان بود و با کمک سربازان گمنام امام زمان(عج) از دست گروگانگیران بدون پرداخت هیچ پولی آزاد شد.
کد خبر: ۸۱۱۵۷۶
عملیات 8 ماهه برای آزادی گروگان

اواسط سال گذشته زنگ خانه‌ای در یکی از مناطق مشهد به صدا درآمد. زن جوان که تصور می‌کرد شوهرش که چند دقیقه پیش خانه را برای رفتن به محل کار ترک کرده، وسیله‌ای را در خانه جا گذاشته و برای برداشتن آن برگشته است، خودش را مقابل در رساند. اما به محض این‌که در را باز کرد با چهره سه مرد غریبه مواجه شد، مردان ناشناس با تهدید وارد خانه شدند. زن جوان بشدت ترسیده بود و نمی‌دانست که مردان ناشناس چه می‌خواهند و برای چه به آنجا آمده‌اند.

گزارش یک آدم‌ربایی

اما طولی نکشید که زن جوان به جواب سوالاتی که در ذهنش مطرح شده بود رسید. آنها او را با تهدید در یکی از اتاق‌های خانه حبس کرده و پسر پنجساله‌اش را که تازه از خواب بیدار شده بود ربودند. سه مرد جوان سوار بر خودروی پژو آردی همراه پسر پنجساله که ساسان نام داشت محل را ترک کردند.

زن جوان که بعد از لحظاتی بسختی توانسته بود، از اتاقی که در آن حبس بود خودش را آزاد کند با همسرش تماس گرفت و موضوع ربوده شدن ساسان را اطلاع داد. پدر ساسان خود را هراسان به خانه رساند اما خبری از ساسان نبود و تنها کاری که برای نجات پسرش می‌توانست انجام دهد، اطلاع موضوع به پلیس بود.

با اعلام این خبر، اکیپی از کارآگاهان مبارزه با جرایم جنایی وارد عمل شده و تحقیقات در این رابطه آغاز شد. کارآگاهان در بررسی‌ها دریافتند که پدر ساسان، مرد آرامی است که با کسی اختلاف نداشته و این آدم‌ربایی با انگیزه انتقامگیری نبوده است. در حالی که بررسی‌ها ادامه داشت، کارآگاهان دریافتند که عموی ساسان مدتی قبل به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر اعدام شده و این احتمال مطرح شد که ناپدید شدن ساسان با کارهای عمویش بی ارتباط نباشد که احتمال کارآگاهان با تماس یکی از گروگانگیران به یقین تبدیل شد.

اختلاف مالی

در نخستین تماس، یکی از آدم‌ربایان به پدر ساسان گفت: «مدت‌هاست که با برادرت در کار خرید و فروش مواد مخدر بودیم، از آنجایی که او از ما مواد مخدر می‌گرفت و آن را توزیع می‌کرد، با هم حساب‌کتاب‌هایی داشتیم. اما از چند ماه قبل، به طور مرموز و ناگهانی برادرت ناپدید شد. هر چه با تلفن همراهش تماس گرفتیم، خاموش بود و هیچ کدام از واسطه‌هایمان هم از او خبر نداشتند، این در حالی بود که او باید مبلغی حدود 400 میلیون تومان به ما پرداخت می‌کرد.»

مرد ناشناس ادامه داد: «با کلی تحقیق بالاخره متوجه شدیم که برادر شما توسط پلیس دستگیر شده و به جرم حمل و نگهداری مواد مخدر اعدام شده است. با این‌که برادر شما در قید حیات نیست، اما به هر حال او به ما مقروض است و ما نمی‌توانستیم از این همه پول بگذریم. برای همین پسر شما را در ازای پول مواد مخدر ربودیم و اگر پسرتان را می‌خواهید، باید این مبلغ را تهیه کنید.»

تماس مرد گروگانگیر، پرده از راز این آدم‌ربایی برداشت و انگیزه متهمان از این ماجرا برملا شد. اما هیچ رد و سرنخی از متهمان فراری در دست نبود. از طرفی از آنجا که آنها اعضای باند مواد مخدر بودند، جان پسر پنجساله در معرض خطر بود و هر لحظه امکان داشت برای او حادثه تلخی رخ دهد.

خروج از مرز

در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که آدم‌ربایان، پس از ربودن ساسان او را به خارج از مرز برده و در حال حاضر پسر پنجساله در یکی از شهرهای افغانستان، گروگان گرفته شده است.

باتوجه به حساسیت موضوع و انتقال گروگان پنجساله به خارج از مرز، ماموران اداره اطلاعات وارد عمل شده و با تحقیقات صورت گرفته، آنها موفق شدند پس از هشت ماه، ساسان را در حالی که نزد یکی از گروگانگیران بود آزاد کنند و مرد گروگانگیر را بازداشت کرده و تحت‌الحفظ به ایران انتقال دهند.

اختلاف بر سر مواد

زمانی که متهم جوان در مقابل قاضی شعبه 133 مجتمع قضایی امام خمینی(ره) قرار گرفت به کودک‌ربایی اعتراف کرد و گفت: «یکی از دوستانم که ساکن افغانستان است، مدتی قبل از ربودن ساسان با من تماس گرفت و از من خواست تا او را بربایم. باتوجه به مبلغی که او پیشنهاد کرده بود و رابطه دوستی که باهم داشتیم، قبول کردم که این کار را انجام دهم. دوستم گفت که با عموی ساسان سر خرید و فروش مواد مخدر اختلاف حساب دارد و انگیزه‌اش از آدم‌ربایی رسیدن به پولش است. بعد هم دو نفر دیگر را به من معرفی کرد که آنها را نمی‌شناختم. روز حادثه به مقابل خانه ساسان رفتیم و آنجا منتظر ماندیم. لحظاتی بعد پدر ساسان خانه را ترک کرد و راهی محل کارش شد. می‌دانستیم همسر و پسرش تنها هستند، زنگ خانه را زدیم و با تهدید وارد شدیم و بعد از آن ساسان را ربودیم. بعد از ربودن ساسان او را به افغانستان انتقال دادیم و از آن به بعد از دو همدستم خبری ندارم و از هویت اصلی آنها هم بی‌خبر هستم. در تمام این مدت ساسان با خانواده من زندگی می‌کرد و از آنجایی که مدت زیادی است در افغانستان زندگی می‌کند، با بچه‌های من دوست شده و به زبان بچه‌های من صحبت می‌کند.»

قاضی امام‌وردی در رابطه با این خبر می‌گوید: «از آنجایی که سه متهم این پرونده دستگیر نشده‌اند، بررسی‌ها برای دستگیری آنها ادامه دارد و مرد جوان به اتهام آدم‌ربایی با وسیله نقلیه به حداکثر مجازات، 15 سال حبس محکوم شده است.»

هلیا نصرتی / تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها