غواصی در امواج رسانه‌‌های مجازی

پیامی آورده‌اند...

فضای مجازی، این هفته هم آبستن اخبار و حوادث گوناگونی بود. چمدان طبق روال هر هفته گزارشی را برای مرور اجمالی اتفاقات فضای رسانه‌ای کشور با تمرکز ویژه به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آماده کرده است.
کد خبر: ۸۱۱۵۰۹

کمپین پیام غواصان دست‌بسته، ناگفته‌های انتخاباتی در اینستاگرام مهندس ضرغامی، کشف یک خانواده خیلی خوشبخت، ترویج تولید ملی با استفاده رنگ، تب خرید هواپیمای شخصی و چند نکته دیگر، همه چیزهایی است که در تور رصدگرهای چمدان گیر افتاده‌اند.

طنین پیام غواصان در شبکه‌های اجتماعی

از زمان اعلام خبر کشف پیکر 175 غواص شهید توسط سردار باقرزاده در اردیبهشت ماه، تاکنون چند موج فراگیر با محوریت این شهدا در میان کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی مجازی ایجاد شده است. آخرین موج فراگیر، کمپین «پیامی آورده‌اند» بود که در روزهای منتهی به تشییع پیکرهای این شهیدان گرانقدر، در فضای مجازی حسابی داغ شد و علاوه بر مردم، چهره‌های نام‌آشنای متعددی را به خود جذب کرد؛ شهاب حسینی، احسان علیخانی، ابوالفضل پورعرب، محمود کریمی، سیدمجید بنی‌فاطمه، مهران رجبی، مهدی پاکدل، بهنوش بختیاری، مرضیه برومند، حسین محب‌اهری، کیومرث پوراحمد، جواد شمقدری، کیانوش گرامی، رضا ایرانمنش، خشایار راد، سردار باقرزاده و ده‌ها چهره مشهور فرهنگی هنری دیگر از جمله کسانی بودند که به این پویش مجازی پیوستند. پیکر 270 شهید دفاع مقدس روز سه‌شنبه هفته گذشته، با حضور حماسی مردم در تهران تشییع شد و بازتاب‌های این مراسم باشکوه نیز تا چند روز نقل محافل رسانه‌ای داخلی و خارجی در فضای مجازی و مکتوب بود.

خانواده خوشبخت

طی یکی دو هفته گذشته بحث واردات خودرو هم در رسانه‌های مجازی و هم در رسانه‌های مکتوب داغ بود؛ هم بحث سود 500 درصدی بعضی واردکنندگان مطرح و هم خبر واردات خودروی لوکس توسط بعضی نهادها پیگیری شد. آنچه بیش از همه مورد توجه قرار گرفت، اظهارنظر مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بود که گفته بود: 60 درصد واردات خودرو در کشور، از سه برند است. دو برند کره‌ای و یک چینی. واردات این سه برند هم در دست یک خانواده است. یعنی این که 60 درصد بازار خودروهای وارداتی در کشور، در انحصار یک خانواده است. به قول معروف، خدا بدهد برکت!

هواپیمای شخصی به جای پورشه و مازراتی

در پی تبدیل بعضی خیابان‌ها به جولانگاه ماشین‌های لوکس میلیاردی، خبر رسیده که لوکس‌سواران، بعد از خیابان، حالا در پی تصرف آسمان هم برآمده‌اند. طبق مطالب منتشر شده در شبکه‌های مجازی، چندی است که تب خرید هواپیمای شخصی به جان بعضی پولدارها افتاده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که قیمت بعضی از این هواپیماهای شخصی از این ماشین‌های لوکس میلیاردی، ارزان‌تر هم درمی‌آید. قیمت 600 میلیون تومان به عنوان کف قیمت این هواپیماها اعلام شده است. اینجا هم باید گفت که به قول معروف، خدا قسمت ما هم بکند!

تولید ملی با چند کیلو رنگ

هم به مناسبت نامگذاری سال گذشته و هم به دلیل اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان، بحث توجه به تولید ملی خصوصا در یکی دو سال اخیر، خیلی مورد تاکید قرار گرفته است. با وجود توجه و تاکید مسئولان، این وسط انگار عده‌ای از این توجه ویژه دارند سوءاستفاده می‌کنند و کلک‌هایی به کار می‌بندند. هفته گذشته نماینده ولی فقیه در هرمزگان، در حاشیه یک مراسم،از کلک بعضی صنعتگران پرده برداشت و گفت: با توجه به پیشرفت کشتی‌سازی در کشور، عده‌ای از آقایان مسئول، کشتی را در خارج از کشور خریداری می‌کنند و با رنگ زدن کشتی، آن را تولید داخل معرفی می‌کنند. او البته به انگیزه این کلک‌بازها هم پنهانی اشاره کرد و گفت: شاید با این کار سبیل عده‌ای چرب می‌شود. این نقل قول نیز در برخی رسانه‌های مجازی مورد توجه قرار گرفت.

احمدی‌نژاد رای نمی‌دهد

از مختصات وب فارسی این است که گاهی اتفاقات خیلی عادی نیز سوژه سایت‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌شود. نمونه‌اش همین عکس عادی یک رای‌گیری روتین در مجمع تشخیص مصلحت است که هفته گذشته در فضای مجازی داغ شد. عکسی که در آن همه افراد برای شرکت در رای‌گیری دستشان را بلند کرده‌اند، الا محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین که یکی از همان لبخندهای معروف خودش را بر لب دارد. این عکس را اینستاگرام منتسب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اولین بار منتشر کرد و در پی آن سایت‌های خبری مختلف به بازنشر آن پرداختند. تیترهای غلط‌انداز از قبیل احمدی‌نژاد رای نمی‌دهد و احمدی‌نژاد در رای‌گیری شرکت نمی‌کند و... هم از شیطنت‌های بعضی رسانه‌ها برای بیشتر کلیک خوردن این عکس بود.

پلاکارد پرماجرا

این تصویر نیز طی هفته‌های گذشته حسابی در شبکه‌های اجتماعی مجازی سروصدا کرد. تصویر یک پلاکارد که از قول مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو به نماینده این شهرستان‌ها برای سفر به کره جنوبی تبریک گفته بود. در پلاکارد مورد نظر نوشته شده بود که سفر نماینده مورد نظر در هیأت دوستی پارلمانی ایران و کره جنوبی نشان از لیاقت نامبرده دارد و به همین مناسبت به او تبریک گفته شده بود. سایت‌های خبری متعددی این تصویر را منتشر کردند و کاربران بسیاری نیز آن را در صفحات شخصی خود در فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام به اشتراک گذاشتند.

اینها یارانه هم می‌گیرند؟

آمار میلیاردرهای کشور هم در آمد. طبق آمارهای رسمی سازمان توسعه تجارت، از 1388 تا 1393 تعداد خودروهای بالای 2500 سی‌سی وارد شده به این شرح است: 74 دستگاه مازراتی و 1835 دستگاه پورشه.

ناگفته‌های مناظره‌های 92 در اینستاگرام ضرغامی

عزت‌الله ضرغامی هم که پس از خداحافظی از ریاست رسانه ملی، مجال بیشتری برای فعالیت در فضای مجازی پیدا کرده و کارهایش گاهی خبرساز می‌شود، هفته گذشته باز هم یک سوژه جذاب برای اهالی فضای مجازی رو کرد؛ رئیس پیشین صداوسیما، با درج عکسی از مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، نکات جالب و ناگفته‌ای را در این خصوص بازگو کرده است. از آن جمله این که؛ برای جلوگیری از افت فشار نامزدها در طول مناظره به طور نامحسوس بین آنها چای و شیرینی توزیع می‌شده و حتی برای دیده‌بوسی مسئولان سازمان با نامزدهای انتخاباتی در هنگام استقبال هم برنامه‌ریزی صورت گرفته است. برگزاری موفقیت‌آمیز مناظره‌های هشت نفره انتخاباتی، شبیه یک رکوردزنی بود که توسط رسانه ملی در سال 92 انجام شد.

عرفان پارسایی‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها