با احسان ایروانی، معمار و مدیرعامل سابق صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی

چرایی از بین رفتن معماری سنتی

معاون وزیر راه و شهرسازی:

معماری سنتی و اسلامی ایران را با سلیقه بی‌قواره از بین برده‌اند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: متاسفانه در روزگار خوشی به‌سر نمی‌بریم و کسانی که حداقلِ صلاحیت برای تصمیم‌گیری ندارند به خود اجازه می‌دهند بسیاری از بناهای با‌ارزش را از بین ببرند یا به سلیقه بی‌قواره خود با آنها برخورد کنند.
کد خبر: ۸۱۱۴۰۱

به گزارش تسنیم، پیروز حناچی افزود: تلاش برای حفظ و احیای معماری سنتی ایرانی و اسلامی بسیار مهم تر و کم‌هزینه‎تر از ایجاد فرهنگ جدید معماری و مقدم بر آن است.

وی اظهار کرد: وقتی صحبت از معماری ایرانی‌-‌اسلامی می‌کنیم یعنی از فرهنگ و هویت خود سخن به میان آورده‌ایم و مهم‌ترین مصادیق آنها بناهایی است که داریم و در صورت تخریب آنها بخشی از تاریخ و عبارت‌های کتاب تاریخ ایران را از بین برده و مخدوش کرده‌ایم.

حناچی افزود: معاونت معماری و شهرسازی دو وظیفه عمده را در حوزه اقدامات جاری و اقدامات ترویجی انجام می‌دهد. در اقدامات جاری، این معاونت، برای نقاط مختلف کشور طرح‌هایی را تهیه و بازبینی می‌کند سپس به تصویب می‌رساند و برای اجرا به شورای شهر و استانداران ابلاغ می‌کند که مبنای اجرا و پیگیری حقوقی در همه شهرهاست. برای نمونه، در صورت بروز مشکلات بین شهرداری و مالکان که منجر به ورود قوه قضاییه می‌شود مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی ملاک دستگاه قضا خواهد بود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به اقدامات ترویجی این معاونت در ارزیابی کیفیت امور شهرها در درازمدت اشاره و اظهار کرد: اقدامات ترویجی و تصمیم‌های معاونت معماری و شهرسازی تاثیر بلندمدتی بر کیفیت امور شهرها می‌گذارد. این اقدامات گرچه به ظاهر در کوتاه‌مدت تغییری ایجاد نمی‌کند اما در بلندمدت، کیفیت امور شهری را بهبود می‌بخشد. در واقع نظم و انضباط شهری و معماری همسو با فرهنگ ایرانی‌-اسلامی و منطبق با دانش بین‌المللی از دستاوردهای اقدامات ترویجی این معاونت است.

وی به گسترش سریع شهرها در نیم قرن اخیر اشاره کرد و با بیان تفاوت دیدگاه‌ در حفظ داشته‌های میراثی بین ایران با دیگر نقاط جهان گفت: در سایر کشورها، تلاش بر این است که میراث معاصر حفظ شود، حتی اگر این میراث، کارخانه‌ای قدیمی در دل شهرها باشد. زیرا آن مکان در وهله نخست، بخشی از تاریخچه و پیشینه‌شهر است و در مرحله بعدی به عنوان عقبه‌ای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و میراثی برای آیندگان محسوب می‌شود که نشانی از گذر تاریخ بر بخش‌های مختلف و حتی بخش‌های صنعتی دارد، در حالی که در کشور ما وضع حفظ داشته‌های تاریخی دستخوش نوسان فراوانی است.

حناچی درباره ضرورت توجه به معماری ایرانی‌-اسلامی در شهرهای جدید تصریح کرد: معماری ایرانی‌‌-اسلامی ویژگی تازه‌ای نیست که بتوانیم آن را در شهرهای جدید «خلق» کنیم بلکه این معماری در دل شهرهای ایران نهفته‌است. تنوع معماری عقلانی و منطبق با طبیعت در معماری ایرانی ویژگی منحصر به‌فردی است و وقتی در همایش‌های جهانی صحبت از معماری ایران می‌شود، همه سر ستایش فرومی‌آورند و از آن به عنوان یک ارزش بی‌بدیل نام می‌برند اما متاسفانه برخوردها به گونه‌ای است که در داخل کشور گروه‌های زیادی برای این ویژگی‌ها، ارزش قائل نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها