مواد لازم: ماست: 200 گرم، نشاسته: 200 گرم، روغن جامد: یک قاشق مرباخوری، آرد: حدود 50 گرم، گلاب: 2 قاشق غذاخوری، جوش شیرین: کمی، روغن: به میزان لازم
کد خبر: ۸۱۰۶۲۱

طرز تهیه: نشاسته و ماست را در یک ظرف بریزید و خوب مخلوط کنید تا صاف شود. بعد گلاب را اضافه کنید. آرد و جوش شیرین را هم بعد از الک کردن، کم‌کم به مواد افزوده تا مایع زولبیا‌ آماده شود. روغن را در ظرف مناسب بریزید و بگذارید گرم شود. غلظت مایه زولبیا باید به اندازه مایه بنیه باشد. اگر رقیق بود کمی آرد به آن اضافه کنید. بهترین وسیله برای ریختن زولبیا، جای سس گوجه‌فرنگی است. ظرفی که در آن روغن ریخته‌اید بهتر است ‌ گود باشد تا مواد در روغن شناور سرخ شوند. مواد را به شکل دورانی و منظم داخل روغن داغ بریزید و بعد از سرخ شدن در شهد بیندازید. توجه کنید شهد حتما باید سرد باشد.

مواد لازم برای تهیه شهد:

شکر: 2.5تا 3 پیمانه، آب: یک پیمانه، گلاب: یک پیمانه، زعفران: یک قاشق چایخوری، آبلیمو: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه: شکر و آب را مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا شکر حل شده و غلیظ شود. سپس گلاب و آبلیمو و زعفران را هم اضافه کرده و بگذارید شربت قوام بیاید. بعد بگذارید خنک شود. این شربت‌برای‌ زولبیا، بامیه و گوش فیل مناسب است.

حلوای هویج

مواد لازم: هویج: 800 گرم، شکر: 400 گرم، گلاب: یک فنجان، روغن: 200 گرم، آرد: 2 لیوان، زعفران آب کرده: 2 قاشق غذاخوری، پودر هل: نصف قاشق غذاخوری، خلال بادام: 3 قاشق غذاخوری، پودر گردو و پسته: به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا شکر را با یک لیوان آب و گلاب مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید و بعد از حل شدن شکر، 2 قاشق زعفران آب کرده به آن اضافه کنید. فقط در حدی که جوش آمده و شکر حل شود کنار گذاشته و هویج را رنده کنید و با یک لیوان آب، آن را بپزید. سعی کنید آن را مرتب به هم بزنید که هویج در حین پختن، له شده و آب آن کاملا تبخیر شود. در یک قابلمه مناسب روغن بریزید و آرد را در آن تفت دهید تا کمی رنگ آن تغییر کند و سپس هویج پخته و له شده را به آرد اضافه کنید و کمی با هم تفت دهید و پودر هل را هم بیفزایید. در این مرحله شربت آماده شده را کم‌کم به آن اضافه و خوب مخلوط کنید تا حلوا‌‌ به روغن بیفتد. بعد از خنک شدن به اندازه یک گردو بردارید و در دست آن را به شکل هویج در آورید و با کارد روی آن چند شیار سطحی بزنید و به شکل هویج تزیین کنید. در انتها یک خلال بادام را به عنوان دسته در قسمت بالای هویج فرو کنید و در یک دیس مناسب بچینید و روی آنها کمی پودر پسته یا گردو بپاشید.

بامیه خانگی

مواد لازم: آب: 2 لیوان، روغن: 3 تا 4 قاشق، تخم‌مرغ: 4 عدد، آرد: 3 پیمانه معادل 600 گرم، شربت: 2 تا 3 قاشق، وانیل: نوک قاشق چایخوری

طرز تهیه: ابتدا آب و روغن را مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید. بعد آرد و شربت و وانیل را به آن اضافه کرده و مرتب ‌ هم بزنید تا کاملا بسته شده و خمیر شود. بعد از روی حرارت بردارید و بگذارید کمی خنک شود. در این مرحله تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی در خمیر بشکنید و خوب هم بزنید و با دست ورز دهید تا تخم‌مرغ‌ها به خورد خمیر برود و خمیر نرم‌تر شود و بعد آن را در قیف ریخته با فشار دست از قیف خارج کرده و با یک قیچی ببرید و در روغن داغ انداخته و سرخ کرده و در شربت خنک شده بیندازید و بعد آن در یک ظرف مناسب چیده و میل نمایید. روی زولبیا و بامیه را می‌توانید پودر پسته پاشیده و تزئین کنید

سالاد جوانه

مواد لازم: ذرت کنسرو شده: 200 گرم، نخود فرنگی کنسرو شده: 200 گرم، زیتون خرد شده: 100 گرم، خیارشور: 3 تا 5 عدد، کلم بروکلی یا گل‌کلم: 200 گرم، جوانه ماش: 250 گرم، هویج نگینی و پخته شده:200 گرم، مغز گردوی خرد شده: یک فنجان، فلفل دلمه خرد شده: یک عدد، کاهو و گوجه خرد شده: به میزان لازم، روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری، آبلیمو: 3 قاشق غذاخوری، ماست کم‌چرب: یک فنجان

طرز تهیه: روغن زیتون، آبلیمو و ماست و کمی نمک را با هم مخلوط کرده و در یک ظرف مناسب همه مواد را مخلوط کرده و سس را روی آنها بریزید و 15 دقیقه در یخچال بگذارید. این سالاد ویژه ماه رمضان برای جلوگیری از تشنگی است.

قیمه نسار

مواد لازم: گوشت گوسفندی بدون استخوان: 800 گرم، پیاز رنده شده:2 عدد، خلال بادام: 4 قاشق غذاخوری، خلال پسته و ‌ پوست پرتقال و ‌ بادام: از هر کدام 4 قاشق غذاخوری، زرشک: نصف فنجان، شکر: 2 قاشق، کره: 3 قاشق غذاخوری، پودر هل و ‌ گل محمدی و دارچین: از هر کدام یک قاشق چایخوری، رب گوجه: یک قاشق غذاخوری، نمک و ادویه پلویی: به میزان لازم، برنج: 5 پیمانه

طرز تهیه: برای تهیه این غذا، ابتدا پیاز را رنده کنید و آن را با مقداری روغن تفت دهید و بعد گوشت را به قطعه‌های منظم خرد کرده و به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید. سپس دو لیوان آب روی آن بریزید و با حرارت کم بپزید. خلال‌ها را نیم ساعت در گلاب خیس کنید و بعد از نرم شدن در روغن تفت دهید و در انتهای پخت به گوشت اضافه کنید. پودر هل و دارچین و ‌ گل محمدی و نمک و ادویه را هم اضافه کنید و بگذارید، خورش‌ جا بیفتد. رب را هم سرخ کنید و با زعفران روی مواد بریزید. زرشک را جدا تفت دهید و با شکر و کمی زعفران مخلوط کنید. پلو را آبکش نمایید و بعد از گذاشتن ته‌دیگ، پلو را دم بگذارید. پس از آماده شدن برنج را در دیس بکشید و با قیمه و خلال‌ها و زرشک تزئین و میل کنید.

گوش فیل

مواد لازم: آرد: 500 گرم، شیر یا ماست: یک لیوان، تخم‌مرغ: 3 عدد، روغن: 3 قاشق غذاخوری، نمک: کمی، بکینگ پودر: یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه: ابتدا آرد را الک کنید و بعد تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و با روغن و ماست خوب بزنید. بکینگ پودر و آرد و نمک را کم‌کم به آن اضافه کرده و مخلوط کنید تا خمیری لطیف حاصل شود. 2 ساعت به خمیر استراحت دهید و بعد خمیر را نازک باز کرده و قالب زده و فرم دهید و در روغن داغ و فراوان سرخ کرده و در شربت بیندازید. یادآوری می‌شود که روغن باید حتما داغ باشد که گوش فیل پف کند و شربت هم سرد باشد که خمیر نشود.

ته‌دیگ‌های متفاوت

ته‌دیگ نان تست: نان تست را قالب زده و به شکل دلخواه درآورید. آنها را کف قابلمه چیده و روغن بریزید و بعد برنج را روی آنها ریخته و دم بگذارید.

ته‌دیگ چوب شور: کف قابلمه را روغن ریخته و چوب شورها را به شکل مورد نظر در قابلمه بچینید و برنج را بریزید و دم بگذارید.

ته‌دیگ بال مرغ: در یک قابلمه روغن بریزید. بال‌ها را نیم‌ پز کنید. نمک و زرد‌چوبه بزنید و آنها را کف قابلمه چیده و بعد برنج را روی آنها بریزید و دم کنید.

ته‌دیگ تخمه و کنجد: ته قابلمه را روغن و تخمه بریزید و کمی زرد‌چوبه اضافه کنید و بعد برنج را روی تخمه‌ها بریزید و برنج را دم بگذارید. دقت کنید این ته‌دیگ زود می‌سوزد. حرارت را کم کنید.

ته‌دیگ سیب‌زمینی و زیره: روغن را در قابلمه ریخته و و زیره را همراه با کمی نمک در آن بپاشید و سیب‌زمینی‌ها را بچینید و سپس برنج را بریزید و دم کنید.

ته‌دیگ با خمیر بنیه غلیظ: ابتدا مقداری آرد را با یک عدد تخم‌مرغ و کمی نمک و زرد‌چوبه و 2 قاشق شیر مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را در قیف یا پاکت بریزید و به شکل دلخواه کف قابلمه طراحی کنید. قابلمه را روی حرارت گذاشته تا شکل مورد نظر شما تثبیت شود. سپس آن را از روی حرارت بردارید و روغن بریزید و برنج را روی آن ریخته و دم بگذارید. برای تهیه این ته‌دیگ‌ها باید از قابلمه تفلون نچسب استفاده کنید که بتوانید ته‌دیگ را سالم برگردانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها