سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه اعلام کرد: در جریان مذاکرات هسته ای اقدامات و گام های لازم برای لغو تحریم های ایران در حال بررسی است.
کد خبر: ۸۱۰۰۲۳
ریابکوف: لغو تحریم های ایران در حال بررسی است

رسانه های روسی از جمله خبرگزاری 'روسیا سگودنیا'، ریابکوف روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: مساله مهم مذاکرات هسته ای، تجزیه و تحلیل و بررسی پیامدهای احتمالی توافق جامع در مورد برنامه هسته ای برای تمام طرف ها است.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه با بیان این که زنجیره اقدامات برای لغو تحریم های ایران در دست بررسی است، ادامه داد: اقدامات عملی که در سایت های هسته ای ایران (برای محدود کردن ابعاد برنامه هسته ای)پیش بینی شده است از هم اکنون باید به اجرا درآید.

ریابکوف خاطرنشان کرد: سرعت حل مسایل مورد اختلاف در پیش نویس متن توافق جامع در مورد برنامه هسته ای ایران افزایش می یابد.

وی در عین حال گفت: پنج تا هفت مساله مورد اختلاف باقی مانده که برای حل آنها به تصمیم سیاسی در سطح وزیران نیاز است.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه خاطرنشان کرد که یک هفته پیش کاهش سرعت حل مسایل باقی مانده نگران کننده شده بود اما اکنون سرعت حل مسایل در مورد برنامه هسته ای ایران در مذاکرات ایران و گروه 1+5 افزایش یافته است.

وی افزود: مسایلی در متن توافق جامع وجود دارد که قبل از ارائه به وزیران امور خارجه برای تصمیم گیری باید مورد بررسی بیشتر و دقیق تر کارشناسان قرار گیرد.

ریابکوف همچنین تلاش های طرف روسی برای کسب تفاهم سایر اعضای گروه 1+5 در مورد لغو تحریم تسلیحاتی ایران را یادآور شد و گفت: متاسفانه این مساله از پیچیده ترین موضوعات در مذاکرات داخلی 1+5 است و نتوانستیم در این باره به توافق دست بیابیم.

این مقام روس ادامه داد: با توجه به این که می دانیم این مساله در کدام بخش توافق جامع قرار گرفته است، وضعیت کمی آسانتر می شود. این مساله (لغو تحریم تسلیحاتی ایران) از نظر فنی دشوار و پیچیده نیست فقط حل آن به تصمیم سیاسی نیاز دارد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه به تازگی مواضع کشورش در مساله تحریم ایران را اعلام و خاطرنشان کرد: مسکو اجازه نخواهد داد ترتیبی داده شود که تحریم ها در مورد ایران بطور خودکار و بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل اعمال شود.

ریابکوف سه شنبه گذشته نیز در گفتگو با خبرگزاری روسیاسگودنیا اعلام کرد: اعمال خودکار تحریم ها در مورد ایران را غیرقابل قبول می دانیم و شرکا در مذاکرات هسته ای این موضع ما را پذیرفته اند.

وی افزود: گروه 1+5 در مذاکرات درمورد برنامه هسته ای ایران رویکرد مورد قبول تمام طرف ها برای حل مساله تحریم ها را تنظیم می کند که در آن نگرانی های آمریکا و روسیه مورد توجه قرار می گیرد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه ادامه داد: طرح مشخصی وجود دارد که امکان تطابق سیاست های اصولی ما (مواضع روسیه و غرب در مورد برنامه هسته ای ایران) و تامین شرایط لازم را برای نقش آفرینی شورای امنیت که مرجع تصمیم گیرنده در این مورد است، فراهم می کند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها