یک محقق ژاپنی با ارائه باتری کاغذی ارزان و قابل تاشدنی که الکتریسیته اندکی تولید می‌کند، مفهومی تازه از قابلیت‌های اوریگامی یا همان هنر تا کردن کاغذ ارائه کرده است.
کد خبر: ۸۰۸۵۴۲

به گزارش مهر، اوریگامی یا هنر تا کردن کاغذ گرچه در ظاهر کاری ساده به نظر می‌رسد اما همواره جذاب و مملو از هیجان بوده تا آنجا که برخی از آن به عنوان الهام‌بخش ارائه ایده‌های جدید یاد می‌کنند.حالا یک محقق دانشگاه بینگمتون باتری جدیدی ساخته که تولید اندک برق در آن به‌واسطه تنفس باکتری‌ها در قطره‌ای از آب آلوده موجود در کاغذ آن صورت می‌گیرد. نکته مهم در این فناوری جدید، ساختار آن است که با الهام گرفتن از اوریگامی ارائه شده است.

در این فرآیند عجیب که در نشریه تخصصی «نانو انرژی» منتشر شده است قطره مایع حاوی باکتری قابلیت به‌کارگیری جهت تأمین برق مورد نیاز حسگر مبتنی بر کاغذ را دارد. این ابتکارعمل جدید در مناطق دورافتاده‌ای که امکان دسترسی به شبکه برق وجود ندارد از اهمیت زیادی برخوردار است. به گفته این محقق، هر نوع از مواد ارگانیک می‌تواند منبعی ارزشمند برای باکتری‌ها باشد تا سوخت و ساز میکروبی در آن صورت گرفته و در نهایت برق تولید کند. این محقق می‌گوید: در این فرآیند به پمپ خارجی یا سرنگ نیازی نیست زیرا کاغذ براساس نیروی مویینی (خاصیت طبیعی جذب مایعات)، مایع مورد استفاده را در خود نگاه می‌دارد.

از میکرووات برقی که به این روش تولید می‌شود برای راه‌اندازی حسگر زیستی استفاده شده و جالب این‌که این فرآیند، بسیار ارزان یعنی کمتر از نیم دلار صورت می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها