سبک زندگی طب ایرانی - اسلامی

توصیه‌هایی برای ماه روزه

چند روز بیشتر تا ماه مبارک رمضان باقی نمانده است؛ البته عده‌ای از افراد، روزه‌داری را از روزهای ماه رجب و شعبان آغاز کرده و حسابی آماده شده‌اند. ماه رمضان امسال تقریبا معادل ماه حریزان (از ماه‌های رومی) است. در ماه حریزان، حرارت و خشکی غلبه دارد، ضمن این که روزه‌داری نیز گرمی و خشکی را در بدن افزایش می‌دهد. بر این اساس، اولین نکته‌ای که باید در این ماه مد نظر داشت، کاهش مصرف غذاهای تند، شور، چرب، شیرین و سرخ‌شده است‌؛ چرا که این غذاها بر شدت گرمی و خشکی می‌افزایند و می‌توانند عوارضی همچون عطش طاقت‌فرسا، خشکی مخاط‌ها، بیماری‌های پوستی خارش‌دار و بعضی بیماری‌های گوارشی و انواعی از سردردها را تشدید کنند.
کد خبر: ۸۰۸۰۴۵

• در این ماه جز به ضرورت از خانه و فضاهای خنک خارج نشوید و از خوردن غذاهای سنگین و چرب اجتناب کنید.

• از مصرف میوه‌های آبدار و نوشیدنی‌های خنک غافل نشوید و میوه‌ها را با فاصله‌ای حدود یک تا دو ساعت بعد از یک افطار مختصر مثل سوپ گرم حاوی اندکی غلات، حبوبات و سبزیجات، شورباهای ساده، شله زرد، فرنی و حریره بادام بخورید و نوشیدنی نیز همین‌طور. سعی کنید چای و هندوانه را که باعث افزایش ادرار می‌شوند، در وعده سحری مصرف نکنید تا شما را طی روز دچار عطش نکند.

• از پرخوری، پرنوشی و مصرف خوراکی‌های متنوع در یک وعده بپرهیزید و به جای این که به صورت ناگهانی مقدار زیادی آب بنوشید، بکوشید پس از افطار، جرعه‌جرعه و کم‌کم همان میزان آب را بنوشید تا از سنگینی معده و ریفلاکس در امان بمانید.

• با توجه به این که فاصله افطار تا سحر کم است اگر عادت به خوردن سحری دارید از غذاهای سنگین و دیرهضم در وعده افطار پرهیز کنید و آنها را به وعده سحر موکول کنید تا مجبور نباشید در وعده سحر بدون اشتها غذا بخورید و دچار سنگینی و ترش‌کردن شوید.

پرخوری ممنوع

• بدن شما که توانسته فاصله طولانی سحر تا افطار را تحمل کند می‌تواند فاصله افطار تا سحر را با غذای سبک بسازد و مطمئن باشید پرخوری و درهم‌خوری اگر عوارض روزه‌داری را افزایش ندهد، باعث افزایش توان روزه‌داری نخواهد شد.

• یکی از عوارض شایع، سردرد در زمان روزه‌داری است. به افرادی که در روزه‌داری سردرد می‌گیرند توصیه می‌شود با ترکیب روغن بنفشه و بادام یا روغن گل، داخل بینی و پیشانی را چرب کنند.

• همچنین به روزه‌دارانی که در این ایام دچار درد معده می‌شوند توصیه می‌شود قبل از سحری ترنجبین را همراه خاکشیر و پس از افطار یک لیوان عرق نعناع همراه عسل یا نبات بنوشند.

دکتر محمدعلی زارعیان / پزشک و پژوهشگر طب سنتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها