بیانیه ستاد کمپین گل:

از گرفتن هدیه گل خودداری کنید

بخشدار بوشکان اظهارکرد: تداوم خشکسالی‌ها، برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و اجرا نشدن طرح‌های کنترل روان آب‌ها، سازه‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری، تثبیت خاک و توسعه نیافتن پوشش گیاهی وضعیت دشت‌های این منطقه را بحرانی کرده است.
کد خبر: ۸۰۷۵۵۹
خشکسالی باعث نشست زمین در دشت‌های بوشکان و فاریاب بوشهر شد

سیدکاظم موسوی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بخش بوشکان با 15 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی سالانه انواع تولیدات کشاورزی را وارد بازار عرضه می‌کرد که امروز شاهد کاهش شدید تولید صیفی‌جات، از بین رفتن مزارع کلزا و ذرت و رها شدن کشت کنجد هستیم.

موسوی با اشاره به این که در این بخش هیچ سدی وجود ندارد و تنها در چند نقطه سیل بند احداث شده گفت: احداث سازه‌های آبخیزداری و احداث سد در دشت چنیر و تنگ خرسو بالای روستای درنگ و آبپای ارغون برای نجات این دشت‌ها که برداشت آب از سوی وزارت نیرو در آنها ممنوعه شده، ضروری است.

بخشدار بوشکان با اشاره به وجود 350 حلقه چاه غیرمجاز در منطقه ادامه داد: برخورد با این گونه استحصال غیرمجاز آب و آسیب رساندن به سفره‌های زیرزمینی که سرمایه همه مردم است، باید به طور جدی صورت گیرد.

موسوی اضافه کرد: علاوه بر اقداماتی نظیر احداث سد و سازه، توسعه جنگل‌کاری، تشویق و حمایت کشاورزان در زمینه اجرای آبیاری نوین، کشت مکانیزه، پیگیری جدی نصب کنتورهای هوشمند و نظارت بیشتر بر آنها می‌تواند راه علاج این معضل باشد.

وی گفت: یکی از مشکلات کشاورزان، نبود دوره‌های آموزشی ترویجی در زمینه پیروی از الگوی کشت مناسب با منطقه و بازار عرضه است.

رئیس منابع آب دشتستان گفت: محدوده اراضی دشت طلحه و فاریاب به علت برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی دچار افت سطح آب زیرزمینی و به دنبال آن نشست سطح زمین در بخشی از این اراضی شده است.

حسین تقی‌زاده افزود: نشست زمین در50 هکتار این محدوده مشهود است که به طور کلی بین نیم متر یا یک متر زمین فرونشسته است.

وی یادآور شد: در محدوده بخش بوشکان 1150 چاه مجاز و غیرمجاز وجود دارد که در دشت طلحه و فاریاب 630 چاه آبیاری اراضی کشاورزی به صورت مجاز و غیرمجاز وجود دارد و فعال است.

رئیس منابع آب دشتستان با اشاره به این‌که در این شهرستان 3000 چاه مجاز و 3025 چاه غیرمجاز وجود دارد، افزود: وجود چاه‌های غیرمجاز و دارای اضافه برداشت از عوامل مهم نشست زمین در این منطقه است.

تقی‌زاده اضافه کرد: در دشت بوشکان نیز که روزی در بخش کشاورزی و پرآبی مثال‌زدنی بود وضعیت منابع آبی و اراضی آن به‌شدت بحرانی است که اگر به همین منوال ادامه یابد و استحصال آب از منابع به همین میزان باشد تا هفت سال آینده هیچ‌گونه کشاورزی در دشت بوشکان امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی گفت: برخورد قانونی با برداشت‌کنندگان غیرمجاز آب هم از لحاظ میزان آب از سوی بهره‌برداران مجاز و هم چاه‌های غیرمجاز اولین راه مقابله با این بحران جدی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر نیز در ارتباط با دشت‌های استان بوشهر اظهار کرد: همه دشت‌های این استان با بیلان منفی آبدهی روبه‌رو هستند و سالانه حدود 30 میلیون مترمکعب کمبود مخزن دارند.

شاپور رجایی افزود: دشت بوشکان به عنوان یکی از غنی‌ترین دشت‌های استان بوشهر از لحاظ آب ذخیره زیرزمینی بود که اکنون 20 متر افت سطح ایستایی داشته است.

وی یادآور شد: شهرستان‌های دشتستان، بوشهر، تنگستان، عسلویه و جم بجد با مشکل کمبود آب روبه‌رو هستند و سایر شهرستان‌های این استان نیز با تنش آبی همراه شده‌اند ولی مشکلات آنها به اندازه پنج شهرستان یادشده نیست.

رجایی افزود: از 30 دشت آبی استان بوشهر 14 دشت ممنوعه و بحرانی، ده دشت در حال افت مستمر و شش دشت نیز ساحلی شور و لب شور هستند که جزو آب‌های متعارف محسوب نمی‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
غضنفر مودت باغدار روستای لاور شرقی بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
۰
۰
باسلام تنها راه نجات دشتهای كشاورزی در استان بوشهر و سرتا سر ایران عمل به قانون از طرف سازمان آب اول بستن چاه های غیرمجاز و سپس خریداری مجوز تعدادی از چاه ها توسط سازمان آب وپلمپ كردن این چاهها تازمانی كه سطح ایستایی آب ثابت شود این مطلب اززمان تشكیل وزارت نیرو درقانون پیش بینی شده است البته استفاده ازسیتم آبیاری تحت فشار باحفظ سطح زیر كشت ورعایت الگوی كشت نیز تاحدودی موثر است

نیازمندی ها