عضو ‌ارشد‌ تیم ‌مذاکره‌‌کننده هسته‌ای‌،‌ جزئیات‌ متن توافق احتمالی‌ و ‌ضمائم آن‌ را تشریح کرد

یک متن و 5 ضمیمه

با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل 10 تیر، مذاکرات هسته‌ای به مراحل جزئی‌تر رسیده و گفت‌وگوها برای حل اختلافات و نگارش متن توافق نهایی، در وین ادامه دارد؛ گفت‌وگوهایی که با مراجعت سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه کشورمان، در سطح کارشناسی ادامه دارد.
کد خبر: ۸۰۵۲۸۹

مذاکره کارشناسان روی موارد اختلافی در حالی ادامه دارد که بخش‌هایی از متن توافق جامع در گفت‌وگوهای پیشین به نگارش درآمده و آن‌طور که عراقچی گفته، شکل کلی توافق احتمالی تقریبا مشخص شده است.

وی پیش از ترک وین در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره مشخصات متن و ضمائم آن، گفت: توافق نهایی- اگر به آن برسیم- یک متن اصلی خواهد داشت و فکر می‌کنم تا پنج ضمیمه برای آن پیش‌بینی شده است. یک ضمیمه مربوط به بحث تحریم‌هاست و همه جزئیاتی که مربوط به تحریم‌ها می‌شود، قوانینی که برداشته می‌شود و تاثیر این قوانین در عمل، همه اینها با جزئیات در ضمیمه درج خواهد شد.

وی افزود: یک ضمیمه مربوط به بحث‌های فنی و ابعاد مختلف مربوط به هسته‌ای است و توضیح داده می‌شود راه‌حل‌هایی که در لوزان به دست آمده چگونه در عمل اجرا می‌شود.

این عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: یک ضمیمه دیگر درخصوص همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران خواهد بود، این‌که کشورها در چه حوزه‌هایی می‌توانند با ایران همکاری کنند. حوزه‌های مربوط به رآکتورهای آب سبک قدرتی، نیروگاه‌ها و رآکتورهای تحقیقاتی، آب شیرین کن هسته‌ای، تحقیق و توسعه، گداخت هسته‌ای و همه مسائلی که در حوزه صلح‌آمیز هسته‌ای قرار می‌گیرد، در این ضمیمه شرح داده خواهد شد.

وی گفت: ضمیمه دیگری خواهیم داشت درباره کمیسیون مشترکی که قرار است تشکیل شود، نحوه و قوانین کارکرد آن و این‌که به چه مسائلی وچگونه رسیدگی خواهد شد. و ضمیمه آخر هم مربوط به برنامه اجرایی خواهد بود، این‌که اقداماتی که دو طرف باید انجام بدهند در چه جدول زمانی صورت خواهد گرفت.عراقچی تاکید کرد: آنچه محصول نهایی خواهد بود یک سند بسیار مفصل و ریزی خواهد بود که حدود بیش از 20صفحه متن اصلی و حدود 40 تا 50صفحه مجموعه ضمائم است و کلمه به کلمه این سند جای بحث و بررسی دارد و کلمه به کلمه آن بعضا مورد مشاجره و منازعه و اختلاف نظر است.

وی با بیان این‌که قسمت‌های مختلف این متن و ضمائم آن، هنوز در پرانتز است اظهارکرد: در هرجلسه تلاش ما این است که تعداد پرانتزها را کمتر کنیم؛ بعضی مواقع به اختلافاتی بر می‌خوریم ولی کار پیش می‌رود، اما خیلی کند و آهسته.

عراقچی با بیان این‌که این کار حساسیت‌های بسیار حقوقی، فنی و سیاسی دارد، گفت: در نگارش متن یک موضوعی از لحاظ فنی حل می‌شود، اما از لحاظ سیاسی حل نمی‌شود، یک موضوع از لحاظ سیاسی و فنی حل می‌شود، اما از نظر حقوقی مشکل دارد، در اینجا باید حقوقدانان نظر بدهند.

عراقچی تاکید کرد: ان‌شاءالله اگر بتوانیم جمع‌بندی کنیم هموطنان عزیز خواهند دید که یک مجموعه مفصلی خواهد بود از متن‌های مختلف در ابعاد مختلف که روی کلمه به کلمه‌اش بحث و دقت نظر شده است.

بنای ما در مذاکرات هسته‌ای بر بی‌اعتمادی است

وی با بیان این‌که بنای ما در مذاکرات بر بی‌اعتمادی است و این یک واقعیت است، درباره نحوه برگشت‌پذیری تحریم‌ها و زمانبندی لغو تحریم‌ها گفت: برگشت‌پذیری یک اصل مهمی است که هر دو طرف روی آن نظر دارند، ما به هیچ وجه به طرف مقابل اعتماد نداریم، طرف مقابل هم اعتماد ندارد و لذا همه ترتیبات در توافق به گونه‌ای خواهد بود که هر طرف اگر احساس کند طرف مقابل تعهدات را نقض می‌کند، بتواند برگردد و دوباره آنچه را که قبل از توافق وجود داشته اجرا کند.

وی افزود: ما همه تمهیدهای لازم را پیش‌بینی کردیم که این اتفاق برای ما هم بیفتد. طرف مقابل هم درباره تحریم‌های خودش به طور طبیعی چنین تمهیدهایی را خواهد داشت.

ظریف: زیاده‌خواهی کنند به نتیجه نمی‌رسند

وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی کند به نتیجه نمی‌رسد، گفت: چارچوب‌هایی که در لوزان به عنوان راه‌‌حل به آن دست یافتیم، کاملا مشخص است و به اعتقاد من تلاش برای عدول از آن چارچوب‌ها توسط طرف غربی تلاشی بی‌حاصل است و فقط باعث اتلاف وقت می‌شود.

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که فعلا در مرحله نگارش هستیم، یادآور شد: وقتی به نگارش می‌رسید ممکن است بخواهند بعضی نکاتی که قبلا در مذاکرات محتوایی نتوانسته‌اند به آن دست یابند، از طریق مذاکرات نگارشی به آن دست یابند و این چیز عجیب و غریبی نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: حالا شما اسم زیاده‌خواهی را «دبه» می‌گذارید، من با همان واژه زیاده‌خواهی به آن می‌پردازم. اگر بخواهند زیاده‌خواهی کنند به نتیجه نمی‌رسند، اما اگر بخواهند بر مبنایی که توافق شده کار را به پیش ببرند، احتمال رسیدن به نتیجه زیاد است.

وی درباره شکستن پای وزیر خارجه آمریکا و تحلیل‌های متفاوتی که اخیرا در رسانه‌ها در این باره عنوان می‌شود و عده‌ای این مساله را بر روند مذاکرات تأثیرگذار می‌دانند، گفت: فعلا ضرورتی به حضور من و آقای کری نیست و معاونان کار را دنبال می‌کنند؛ اگر زمانی به این نتیجه رسیدیم که دخالت من و آقای کری ضرورت دارد، آن زمان باید راهکاری پیدا کنیم. امروز تکنولوژی به جایی رسیده که حتما می‌شود راهکارهایی را پیدا کرد.

ظریف درخصوص این‌که اگر متن و ضمائم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تا 10 تیر تدوین نشود و همچنان اختلافات باقی بماند، آیا مذاکرات تمدید خواهد شد؟ عنوان کرد: ما هنوز وارد بحث تمدید نشده‌ایم. ادعا داریم اگر از مباحثی که در لوزان مورد موافقت کلی قرار گرفت و راه‌حل‌هایی که به دست آمد، خارج نشوند؛ امکان رسیدن به توافق وجود دارد.

وزیر خارجه با اشاره به زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل یادآور شد: همانطور که مردم ما خواهان توافق هستند، نشان داده‌اند که حاضر به تسلیم هم نیستند، هیأت مذاکره‌کننده که قسمتی از مردم است اگر احساس کند طرف مقابل می‌خواهد با زیاده‌خواهی، حقوق مردم ایران را نقض کند، در مقابل این زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی می‌کند.

ظریف در خصوص پروتکل الحاقی نیز گفت: در ژنو عنوان شد که پروتکل الحاقی قسمتی از توافق است و چارچوب اجرای آن نیز مشخص می‌باشد و قبلا هم در مقطعی اجرا شد.وی با بیان این‌که امضای پروتکل الحاقی جزو خطوط قرمز ما نبوده، خاطرنشان کرد: الحاق ایران به پروتکل نیازمند تصمیم مجلس است و حتما بدون تصویب مجلس، جمهوری اسلامی ایران رسما به پروتکل ملحق نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها