رئیس کل بانک مرکزی خبر داد:

تعطیلی ۲۰۰ واحد مبادله پایاپای چک

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام تعطیلی ۲۰۰ واحد مبادله پایاپای چک بین بانکی کشور گفت: تمام فرایندهای پایاپای چک به صورت تمام الکترونیکی درآمدند.
کد خبر: ۸۰۴۴۹۱
تعطیلی ۲۰۰ واحد مبادله پایاپای چک

ولی الله سیف عصر امروز در مراسم افتتاح طرح ملی چکاوک که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گفت: اهمیت عملیاتی شدن چکاوک به این سبب است که آخرین حلقه از زنجیره پرداخت های غیرنقدی را در منظومه سامانه های الکترونیکی تکمیل می کند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: با راه اندازه چکاوک در استان خراسان رضوی که در پنجم خرداد ماه صورت گرفت، تمام چک های بین بانکی در سراسر کشور در چارچوب طرح نظام جامع پرداخت و به صورت الکترونیکی، مبادله، پایاپای و تسویه می شود.

وی گفت: عدم پردازش الکترونیکی چک ها طی سال های گذشته باعث شده بود تا سطح کیفی خدمات چک با سایر ابزارهای پرداخت کشور فاصله قابل توجهی داشته باشد و کُندی فرایند کارسازی چک ها به ویژه چک های بین استانی از یکسو مانعی مهم در سهولت پذیری پرداخت های تجاری محسوب شده و از سوی دیگر از دلایل اصلی تمرکز فعالیت های اقتصادی در پایتخت به شمار می آمد.

سیف افزود: همچنین نظارت بر جریان مبادلات و پایاپای چک های بین بانکی در فرایند دستی و کاغذی غیرممکن بوده و به برخی از مشکلات نظیر اضافه برداشت بانک ها دامن می زد. از آنجا که به لحاظ رفتاری، حقوقی و فرهنگی چک ابزاری است که با وجود توسعه انتقال وجه الکترونیکی تا مدت ها در نظام تجاری کشور کاربرد خواهد داشت، افزودن پردازش چک در نظام پرداخت الکترونیکی کشور الزامی بود لذا از مدت ها پیش اجرای این مهم در دستور کار بانک مرکزی قرار داشت.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه در گذشته فعالیت هایی درخصوص عدم جابجایی لاشه فیزیکی چک در اتاق های پایاپای فعالیتی مشکل و سخت بود، اظهار کرد: با توجه به معماری و ساختار آن توسعه بیشتر و سریع تر را با موانع جدی روبرو ساخته و نظارت و مبادلات را با دشواری همراه کرده بود.

وی با اشاره به پیشنهاد بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار برای ایجاد سامانه چکاوک و تصویب و ابلاغ آن توسط این شورا، افزود: در طراحی سامانه چکاوک که ظرف ۵ ماه صورت گرفته در مرداد سال ۹۲ مستند رابط کاربری آن برای بانک ها تنظیم و منتشر شد و مطابق با آخرین دستاوردهای فنی در سطح بین المللی تصویربرداری از چک و انتقال داده و تصاویر بین واحدهای بانکی در ساختاری متمرکز و یکپارچه در سراسر کشور با استفاده از زیرساخت قدرتمند شبکه ارتباطی بین بانکی مدنظر قرار گرفت.

سیف گفت: ظرف ۶ ماه ابعاد اجرایی طرح همزمان با توسعه سامانه های نرم افزاری و با ارائه راهکارها و فرآیندهای جدید تدوین شد. همچنین در اردیبهشت ماه سال ۹۳ نسخه اولیه سامانه چکاوک در ۲۲ بانک مورد آزمون قرار گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: با رفع اشکالات و مسائل اجرایی نسخه نهایی در مهرماه ۹۳ در ۴ استان زنجان، قزوین، قم و البرز عملیاتی و اتاق های پایاپای اسناد بانکی در این استان ها تعطیل شدند.

به گفته وی، عملیاتی کردن سامانه بر مبنای دسته بندی استان ها و مطابق با کسب نظرات دقیق کارشناسی و اجرایی بانک ها صورت گرفت که نقطه عطف این فرایند عملیاتی کردن چکاوک در دی ماه سال ۹۳ در استان تهران بود و در نهایت تکمیل پوشش ملی سامانه در پنجم خردادماه سال جاری و با الحاق استان خراسان رضوی به طور کامل صورت پذیرفت.

رئیس شورای ول و اعتبار با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ واحد پایاپای در کشور که چندین دهه امور مربوط به مبادلات چک های بین بانکی را به صورت دستی انجام می دادند طی این مدت تعطیل شده است، افزود: تمام فرایندهای پایاپای چک به صورت تمام الکترونیکی درآمدند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها