حکایت کسر 5 هزار تومانی از حساب مشتریان

شبکه‌های مجازی شهرهایی بی‌قانون

« اختلاس جدیدی امروز توسط یکی از بانک‌ها به وقوع پیوست ...»،‌عجله نکنید! این شروع پیامکی است که دیروز از طریق نرم افزارهای ارتباطی در فضای مجازی، همچون وایبر و لاین و واتس آپ به دست میلیون ها ایرانی رسید اما پیش از آنکه نتیجه بگیرید یک اختلاس تازه در بانک ملی رخ داده است و باید اقدامی کنید، یادداشت ما را تا انتها بخوانید.
کد خبر: ۸۰۳۲۳۴
شبکه‌های مجازی شهرهایی بی‌قانون

در ادامه این پیامک نوشته شده است که « امروز بانک ملی از تمامی حساب های مشترکین خود بدون اجازه مبلغ 5 هزار تومان بعنوان آبونمان برداشت کرده و بعد با یک پیامک به مشتریک اطلاع رسانی کرده قرار شده تمام کسانی که حساب بانک ملی دارند به نشانه این اعتراض موجودی حساب های خود در بانک ملی را خالی کرده و به حساب بانکی دیگری انتقال داده تا درس عبرت برای این بانک و دیگر بانک ها شود. »

با گذشت یک روز از ارسال این پیامک اما بانک ملی بالاخره به زبان آمد و اعلام کرد که هزینه کسر شده از حساب های مردم بر اساس اطلاع رسانی قبلی به آنها از طریق فرستادن پیامک، سایت بانک و روزنامه های کثیر الانتشار بوده و در ازای سرویس ارسال پیامک برای عملیات بانکی است؛ همان پیامک هایی که در سال 93 این بانک برای ارسال شان 24 میلیارد تومان و در سال 94 ، 50 میلیارد تومان هزینه پرداخت کرد.

سرویس پیامکی بانک ملی بنابر اعلام این بانک در دو سطح عمومی و ویژه دسته بندی شده است که سرویس عمومی فقط شامل برخی پیام های بانکی درباره برداشت مبالغ با اهمیت است و برای مشتری ها هزینه ای ندارد اما سرویس ویژه که همان ارسال پیامک برای تمامی عملیات بانکی مشتری هاست آبونمانی 10 هزار تومانی دارد و بانک ملی آن را در دو نوبت 5 هزار تومانی از مردم دریافت می کند.

با این همه اگرچه روابط عمومی بانک ملی اعلام کرده است که پیش از اقدام به کسر آبونمان به شیوه های مختلف به مشتریانش اطلاع رسانی کرده بود، به نظر می رسد این اطلاع رسانی ناکارآمد و بسیار محدود بوده است و شمار زیادی از مشتریان از این اقدام بانک بی خبر بوده اند و به همین علت تحت تاثیر پیام جعلی قرار گرفتند.

به عبارتی دیگر در این ماجرا اطلاع رسانی غیر رسمی با هدف ساخت شایعه ، از اطلاع رسانی رسمی بانک حرفه ای تر و اثرگذارتر بود. نکته دیگر این است که اگر مسئولان بانک ملی تصمیم داشتند کسر آبونمان را اعلام کنند چرا باید ابتدا آن را عملی می کردند و سپس ، یعنی بعد از انتشار پیامکی که درباره اختلاس بانک هشدار می داد ، به شکل رسمی و گسترده ای از طریق انتشار اطلاعیه در خبرگزاری ها حقیقت موضوع را به گوش مردم می رساندند در حالی که طبیعتا می دانستند چنین رفتاری باعث بدبینی مشتریان شان می شود.

از سوی دیگر باید توجه داشت که پیامک جعلی اختلاس بانک ملی ، هدفمند طراحی شده بود و به همین علت به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و شمار دریافت کنندگانش به شکلی تصاعدی بالا رفت.

کمترین هدف طراح یا طراحان این پیامک می تواند کاهش اعتماد مردم نسبت به بانک ملی به عنوان یکی از بانک های دولتی معتبر و مرجع در کشور باشد ضمن این که ترغیب مردم به خالی کردن حساب های شان در صورت اعتماد به این پیامک ضرر مالی بزرگی به این بانک می زد.

این پیام البته اولین پیام در شبکه های مجازی نیست که مردم را ترغیب به تحرکی عمومی برای بر هم زدن آرامش عمومی می کند و وضعیت نشان می دهد که فعلا شبکه های مجازی شهرهایی بی قانون شده اند که در آنها مراجعی ناشناس در دنیای مجازی مردم را به واکنش های شتابزده در دنیای واقعی ترغیب می کنند و بنابر این باید هرچه زودتر نظارتی جدی درباره این شبکه ها اعمال شود و مرجع انتشار چنین پیام هایی از سوی پلیس فتا پیگیری شود تا اهداف دراز مدت طراحان و انتشار دهندگان شان مورد بررسی قرار گیرد.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۷
كارمند بانك ملی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
۰
۰
خانم مریم یوشی زاده بهتر بود این مطلب را پس از انتشار جوابیه بانك ملی در این سایت منتشر میكردید . شما در واقع به تخریب بانك و تحرك مشتریان در قبال این موضوع دامن زدید . بكار بردن كلمه اختلاس به هیچ عنوان منطقی نیست هزینه ارسال پیامك آنهم واریز به حساب مخابرات چه معنایی دارد ؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
۰
۰
اصلا شما خوب ما دیگه پولمونو توبانك ملی نمیزاریم بای
مردم
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
۰
۰
بانك ملی باید محاكمه شود . خدمات باید رایگان باشد
musaparsi
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
۰
۰
برخورد ضعیف دستگاه قضا با شبكه های اجتماعی مجازی و دروغ پراكنیهای بعضی ها كه مشتاق برهم زدن امنیت جامعه هستند جای تاسف دارد. مجازات سنگین برای نشر اكاذیب در فضای مجازی ضروریست.
شیرعلی پاك نژاد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
۰
۰
با سلام این كار بانك ملی كه بدون اجازه مشتری ازحساب آنها بخاطر خدمات پیامكی و.... پول بردشت كند اختلاس است در شرع مقدس اسلام چنین اجازه ای داده نشده است.
م
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
۰
۰
جناب آقای دولت بی تدبیر، آخر بی تدبیری تا چه اندازه...؟؟؟؟
افسر بازنشسته ژاندارمری سابق
Netherlands
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
از مردم دنیا سوالی پرسیده شد و نتیجه آن جالب بود

سؤال از این قرار بود: نظر خودتان را راجع به راه حل كمبود غذا در سایر كشورها صادقانه بیان كنید؟

و جالب اینكه كسی جوابی نداد


چون در آفریقا كسی نمی دانست 'غذا' یعنی چه؟

در آسیا كسی نمی دانست 'نظر' یعنی چه؟

در اروپای شرقی كسی نمی دانست 'صادقانه' یعنی چه؟

در اروپای غربی كسی نمی دانست 'كمبود' یعنی چه؟

و در آمریكا كسی نمی دانست 'سایر كشورها' یعنی چه؟

...
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
كار از این بدتر دیگه نمیشه....
بدون اجازه از حساب مردم پول بر می دارن بعد میگن هركی اعتراض داره بیاد بگه...
اصلا به چه حقی این پول رو برداشتید؟
kevin
United States
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
دروغ میگن ك اعلام كردن. از حساب من دو روز پیش كسر شد اما پیامك اینكه بخوان به من اطلاع بدن دیشب اومد. .... تو روز روشن كه میگن همینه.
رحمان امیری
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
سلام
حساب بانك ملی من هیچ گونه پیامكی دریافت نمی كند چرا باید بابت پیامكهای ارسال نشده به من هزینه دریافت شود؟
پاسخ اقای تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
آقا ما كه نفهمیدیم شما كجای این مطلب را حمایت از بانك ملی برداشت كردی ! داره با شواهد می گه در واقع بانك ملی فقط بین خودی ها اطلاع رسانی كرده ! من فك كنم شما جزو همونایی هستی كه سرانه مطالعه ات در سال 5 دقیقه اس. نخونده نظر دادی
داوود: در پاسخ به كارمند بانك
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
آقای كارمند بانك
بانك ملی وظیفه داشته كه اطلاع رسانی بكند قبل از این كه پول از حساب مردم بردارد!
اگر موضوع رسانه ای نمی شد و همین رسانه ها به موضوع نمی پرداختند آنوقت بانك ملی باز هم ممكن بود سكوت كند
در واقع این بانك بعد از آن كه مردم واكنش داشتند و موضوع رسانه ای شد به خودش زحمت اطلاع رسانی داد.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
باسلام ...من فكر میكنم بعد اینكه مردم با اعتماد به نظام بانكی واستفاده ار كارتهای شتاب وكمك به راحت ترشدن كار پرسنل زحمتكش بانكها ومتقابلان ارامش وصرفه جویی دروقت مشتریان را همراه داشت و در این راستا بابت هزینه های عملیاتی در این پروسه از مشتریان مبالغی هم كسر میگردید. درضمن انكه گرفتن خدمات خارج ازبانك ای تی ام هم برای مشتریان بیدردسر نبود. بنابراین انتظار میرفت بانك هم جهت احترام به اعتماد مشتران خود این كارمزد جدید راشفاف سازی وچه بسا بامدیریت ودرایت میتوانست این مبلغ رابعداز اعلام به مشتریان به عنوان حسن نیت واحترام ونوعی سرویس تشویقی ازمشتریان دریافت نمیكرد كه خود ان هم تبلیغ خوبی بود . تااینكه با برداشت خودسرانه ازحساب مشتریان باعث بی اعتمادی مردم به بانك شود و در این میانه بعضی سواستفاده گریها وباعث برهم خوردن ارامش مردم نمی نگردید. باتشكر.
یه حقوق بگیر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
...شما غافلید چه تعداد از مردم حقوق خود را از بانك دریافت می كنند و و پول انها به مرور زمان و حسب نیاز برداشت میشود اگر اینطور است بانك به پولها ی كه در بانك موچود است سود بدهد و سپس هزینه های خودرا كم كند و این یك مورد است چه پولهای كه بانك از ان انتزاع می كند اما نم پس نمی دهد ....
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
خب دیگه به سلامتی از فردا بقیه بانكها هم شروع می كنند برداشت كردن
شما حساب كنید مثلا تو 10 تا بانك حساب دارید هر بانكی هم بخواد 10 تومن كم كنه میشه 100 هزار تومن
اینم روش جدید تیغ زدن مردم
حسابی جمع بشه بعد یه نفر اختلاس كنه بره
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
پول زیادی توسط بانك برداشت شده كه قانونی هم نیست .بنابراین بانك متهم كه بی اجازه و بدون اطلاع وهیچ قراردادی دست به این كار زده د..... اگه قرار بود هزینه دریافت شود با ید ابلاغ میشد و تاریخ آن گفته میشد و نظر صاحبان حساب خواسته میشد .
نرم افزار موبایل
-
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
میخوای یه وام 3میلیونی بگیری میگه كاركرد حساب شما كه كمه! یكی نیست بگه اگه من پول داشتم كه پیش توی بانك نمی امدم. بانكید دیگه ربااااااا خوارید

نیازمندی ها