مردم «بافق» می‌گویند؛ دلشان می‌خواهد نسل فردا را چگونه تربیت کنند

تلنگری به بچه‌های فردا

مزاحم تلفنی نگران شده است. نگران نسلی که قرار است زاده این همه سردرگمی و کم‌توجهی ما به آموزش شود. مزاحم تلفنی می‌خواهد بداند مردم چه چیزی را در نسل آینده کم می‌بینند و معتقدند نسل آینده برای بهتر بودن باید آن را بیاموزد.
کد خبر: ۸۰۲۷۶۹

نسل آینده، نسل عجیب و غریبی خواهد شد. شاید این جمله نظر شخصی یک مزاحم تلفنی سختکوش باشد، اما چندان هم بیراه نیست. نسلی که حسرت و سردرگمی را از گذشتگان خود به ارث خواهد برد؛ نسلی که میان جنگ و خونریزی در همسایگانش و جنگ نرم کشورهای دورتر قرار گرفته است. نسلی که شاید بدرستی تشخیص ندهد به چه کسی باید اعتماد کند و زندگی بر پایه‌ عشق درست است یا منطق؟ اصلا صادق بودن، بی‌ریا بودن، فداکار بودن بهتر است یا برعکس این صفت‌ها به انسان ضربه می‌زند و باعث نابودی خواهد شد. جوان‌های امروزی هم اگر پای حرف بزرگ‌ترها بنشینند، متوجه نمی‌شوند واقعا چه چیزی را باید ترجیح دهند؛ چطور می‌شود بهتر و خوب‌تر بود و چطور می‌شود از زندگی ضربه نخورد. حالا این نسل آینده باید بیاید و کنار همین جوان‌های امروزی بنشیند و از آنها چیزهای تازه بیاموزد. هرچند ماجرا به آموزش نسل در نسل ختم نخواهد شد و وسایل ارتباطی جدید هم وارد این عرصه خواهد شد و این نسل آینده را با هزاران نکته‌ جدید و هزاران پرسش بدون پاسخ روبه‌رو خواهد کرد؛ وسایلی که گاه بازیچه‌ جنگ نرم می‌شود و گاه آزادیبخش و راهنمایی کنندگان اصلی این نسل خواهد بود. حالا خودتان قضاوت کنید چه برسر این نسل خواهد آمد؟

اما گاهی همه چیز خلاف تصورات ما شکل خواهد گرفت. شاید این نسل هنر استفاده‌ مناسب از این فرصت‌ها را بیاموزد، شاید از این جنگ‌های نرم فکری و الگویی سربلند بیرون بیاید و ترویج دهنده‌ هنر و فرهنگ ایرانی شود و برخلاف تصورات مزاحم تلفنی نسلی پربار و شگفت انگیز شود. همه‌ اینها امکان‌پذیر خواهد بود تنها درصورتی که ما، به عنوان نسل پیشین و به‌عنوان ساده‌ترین الگوها و آموزگاران این نسل، به این فکر بیفتیم که بهترین‌های اندیشه و فرهنگمان را به آنها انتقال دهیم. به همین جهت بود که مزاحم تلفنی این هفته تصمیم گرفت از مردم این سوال مهم را بپرسد: «مهم‌ترین چیزی که باید به نسل آینده آموزش داد، چیست؟» سوالی که برای پیشرفت نسل آینده بسیار مهم بود اما بیشتر مخاطبان مزاحم تلفنی تاکنون به آن فکر نکرده بودند. ما از آنها خواستیم این آموزه‌ها را با نسل‌های پیش و پس از خود مقایسه کنند: «مهم‌ترین چیزی که به فرزندتان یاد خواهید داد چیست و مهم‌ترین چیزی که از والدین خود آموخته‌اید چه بوده است.»

امروز سراغ مردم بافق رفتیم. یکی از شهرستان‌های استان زیبای یزد و محل تولد شاعر بزرگ وحشی بافقی.

324---12

«علم»؛ آقایی دانشجو اولین تماسم را پاسخ می‌دهد: «باید دانش بشر بیشتر شود تا باعث پیشرفت و موفقیت نسل آینده شده و بتوانند باعث سربلندی این جامعه شوند.» به فرزندش چیزهای زیادی باید بیاموزد: «خوب بودن، این‌که روی پای خودشان بایستند و بتوانند پیشرفت کنند. چیزی که ما خودمان از پدر و مادرهایمان آموختیم.» می‌پرسم آیا والدینش در آموزش این چیزها موفق بوده‌اند: «بله خدا را شکر. من روی پاهای خودم بوده‌ام و همیشه رو به جلو حرکت کرده‌ام.»

 324---21

خانم جوانی تلفن را برمی‌دارد اما همین‌که سوال را بیان می‌کنم از پاسخ به آن منصرف می‌شود و تلفن را به خانم دیگری می‌دهد: «احترام گذاشتن به بزرگ‌ترها. چون در نسل جدید بسیار کم و کمرنگ شده است و من فکر می‌کنم نسل آینده آن را به کل فراموش خواهد کرد. الان در بچه‌های امروز می‌بینیم که در دبستان احترام به معلم خیلی بالاست اما همین‌که فرد بزرگ‌تر می‌شود این میزان احترام کاهش پیدا می‌کند و در دبیرستان دیگر این احترام وجود ندارد یا کمرنگ شده است.» می‌خواهم بدانم از نظر او این احترام چه سودی برای نسل آینده دارد: «راستش نمی‌دانم. الان بهترین چیزی که به ذهنم رسید همین بود. شاید اگر بیشتر فکر کنم مسائل بهتری هم به ذهنم برسد.» وقتی می‌پرسم چه چیزی را قرار است به فرزند آینده‌اش بیاموزد، می‌خندد: «اول این‌که سعی می‌کنم بچه‌دار نشوم و اگر بچه‌دار شدم به فرزندم یاد می‌دهم بچه‌دار نشود!» از او می‌پرسم فکر می‌کند نسل آینده تا این حد به ما اجازه دخالت می‌دهد؟ خودش حرفش را عوض می‌کند: «احترام گذاشتن به بزرگ‌ترها چون برایم خیلی مهم است.» از پدر و مادرش هم مهم‌ترین چیزی که به ارث برده است: «اخلاق خوب» که خوشبختانه در آموزش آن موفق بوده‌اند.

 324---54

«استفاده‌ مناسب از برنامه‌های تلفن همراه.» این یعنی فکر می‌کند استفاده‌های امروزی از تلفن همراه نامناسب است؟ «صد در صد نادرست است. مهم‌ترین چیز آموزش استفاده بهینه از این شبکه‌هاست.» اما برای فرزند خودش برنامه‌ مهم‌تری دارد: «دروغ نگفتن. روی دروغ گفتن بچه‌ها خیلی حساسم و تاکید اصلی‌ام در تربیت فرزندانم روی این نکته است.» مهم‌ترین آموزش‌های پدر و مادرش هم برخورد مناسب بوده است: «با هرکس همان‌طوری که با تو برخورد می‌کند برخورد کن.» اما منظورشان این شعر حافظ نیست: با بدان بد باش و با نیکان نکو «منظورم صاف و یکرنگ بودن است. این‌که با همه روراست باشیم. شاید این جمله پاسخ هر سه سوال هم بشود.»

 324---11

علم، اما منظورش از علم با دانش تفاوت دارد: «تحصیلات و استفاده‌درست از این علم بسیار مهم است.» می‌گویم در شرایط امروز ایران که توجه کمتری به علم و فن می‌شود و مدرک‌گرایی ارزشش بیشتر شده است باز هم همین‌طور فکر می‌کند: «صد درصد. من به فرزندان خودم هم تاکید می‌کنم که علم خیلی مهم است و وقتی انسان تحصیلات داشته باشد همه چیز دارد.» می‌خواهم بدانم چه چیزی را از پدر و مادرش آموخته است؟ می‌گوید: «معرفت» پس چرا معرفت را به فرزندانش نمی‌آموزد: «وقتی در چنین خانواده‌ای بزرگ شود خود به خود معرفت را می‌آموزد.»

 324---35

او هم احترام به بزرگ‌ترها را مهم‌ترین آموزش برای نسل آینده می‌داند. از او می‌پرسم که سودش را در چه می‌بیند: «چون این احترام در نسل امروز کاهش یافته است و بین نسلی که احترام می‌گذارد و نسل بی‌توجه خیلی تفاوت وجود دارد. همین احترام خیلی در روحیه‌ مادر تاثیر می‌گذارد و روابط را بهتر می‌کند.» به فرزندان خودش در درجه‌اول نماز خواندن را آموخته است و بعد از آن احترام را. از پدر و مادر خودش هم ایمان و احترام را آموخته است.

 324---51

«جنگ نرم؛ همین استفاده از برنامه‌های تلفن همراه. استفاده‌ بهینه از ماهواره و هر چیزی که نماینده‌ تغییر فکر فرزندانمان شده است. این‌که استفاده از این برنامه‌ها باعث شود تقوا و ایمانشان بیشتر شود تا برای دنیا و آخرتشان مفید باشد.» به فرزندش هم باید همین چیزها را یاد بدهد. وقتی درمورد والدینش سوال می‌کنم به گذشته بازمی‌گردد: «زمان ما از این چیزها نبود. نه کامپیوتر، نه ماهواره و نه اینترنت. آنها برایشان مهم بود که ما تقوا و ایمان درست و حسابی داشته باشیم و با آدم‌های خوبی دوست شویم.»

 324---22

«صداقت از همه چیز مهم‌تر است.» این را یک خانم بافقی می‌گوید: «الان در جامعه صداقت کمتر شده و همه دورو شده‌اند. متاسفانه همه به دنبال منافع خودشان هستند. اگر به فرزندانمان این را یاد بدهیم جامعه و فرهنگ درست می‌شود. الان مردم فقط به فکر گذران زندگی خود هستند. اعتماد کاملا از بین رفته است و کسی نمی‌تواند با دیگری ارتباط کامل برقرار کند. امیدوارم نسل آینده بتواند این جامعه را درست کند. من هم به فرزندم صداقت یاد می‌دهم، هم صداقت هم احترام. هرچند خودم از آن زیاد ضربه خورده‌ام.» کمی فکر می‌کند: «شاید هم یاد بدهم پررو باشد. آخر ما دهه شصتی‌ها آرام و کمرو بار آمده‌ایم اما من فکر می‌کنم بچه‌های امروزی واقعا عالی هستند. آنها موفق خواهند شد چون باید در جامعه امروز ایران پررو باشی و خودت از حقت دفاع کنی. ما دهه شصتی‌ها مرتب کوتاه آمدیم و بیشترین ضربه را خورده‌ایم. من به فرزندم پررو بودن را یاد خواهم داد. این‌که در هر شرایطی حرفش را بزند.» خودش هم از خانواده‌اش صداقت و احترام به بزرگ‌ترها را یاد گرفته است.

 324---14

«ایمانشان اگر قوی باشد دیگر همه‌ شاخصه‌های اصلی و مهم را دارند: ادب، احترام، صداقت و... الان ایمان مردم جامعه کم شده است و مردم از این موضوع خیلی ضربه خورده‌اند. متاسفانه وقتی این نسل ایمانشان کم باشد به نسل آینده هم نمی‌تواند ایمان قوی را منتقل کند.» تاکیدش برای تربیت فرزندش هم روی همین مولفه‌هاست: «احترام، ادب، ایمان. در این حالت آینده بهتری خواهند داشت و فرزندان خوبی برای این سرزمین خواهند بود.» خودش احترام و ادب را مهم‌ترین چیزی می‌داند که از خانواده‌اش یاد گرفته است.

 324---11

مادر خانواده تلفن را برداشته است: «نسل آینده خیلی چیزها کم دارد. الگوی خوبی ندارند و الگوهایشان را به اشتباه انتخاب کرده‌اند. حالا با این برنامه‌های موبایل و ماهواره هم نمی‌شود انتظار دیگری داشت. در جامعه‌ خودمان هم الگوی خوبی وجود ندارد. باید با خیلی چیزها در این جامعه برخورد شود. باید احترام خون شهدا را حفظ کنیم. باید به این بچه‌ها الگوهای خوب بدهیم. متاسفانه الان بچه‌ها در ناز و نعمت هستند و قدر خودشان را نمی‌دانند.» به فرزندانش قرآن خواندن را آموخته است: «همه مسائل در قرآن وجود دارد. من قرآن را با معنی آن می‌خوانم و هر کلمه را که می‌خوانم احساس می‌کنم همین الان و باشرایط امروز نوشته شده است.» از والدینش هم نکته‌ ارزشمندی را یاد گرفته است: «لقمه حلال. پدر من در این مورد نمونه است. 11 فرزند دارد یکی از دیگری بهتر، همه مومن و معتقد اما ما فقط 3 بچه داریم و برایمان بزرگ کردنشان سخت است. البته برنامه‌های تلویزیون هم خیلی ایراد دارد و همه ترویج‌دهنده‌ تجملات است.»

آزاده هاشمی‌منفرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها