میرخانجی متقی، جوانی‌اش را وقف امداد رایگان کرده است

تنها امدادگر‌ خارجی جمعیت هلال احمر

امداد

امدادگران بدانند

وقتی در یک سانحه رانندگی یا یک مکان پرتردد و شلوغ به صورت اتفاقی و ناگهانی با فردی که دچار آسیب شده مواجه می‌شویم، دوست داریم به سویش برویم و در حد توان یا بیشتر کمکش کنیم، اما اغلب ما در این لحظات پاهایمان سست و ذهنمان مغشوش می‌شود و در اصل نمی‌دانیم چه باید بکنیم؟ یکی از موضوعاتی که امدادگر باید به خاطر بسپارد این است که ابتدا محیط حادثه را ارزیابی کند که اگر وارد این محدوده شود انفجار، برخورد وسایل نقلیه، سوختگی یا خفگی ناشی از آتش‌سوزی او را تهدید نکند. چراکه اگر قرار باشد امدادگر جان خود را به خطر اندازد، علاوه بر مصدوم، خود نیز دچار آسیب شده و شخص سومی باید وارد میدان شود.
کد خبر: ۸۰۰۸۷۲

اگر صحنه حادثه ایمن بود

اگر امدادگر تشخیص داد صحنه حادثه ایمنی لازم برای نزدیک شدن به مصدوم را دارد، باید هر چه سریع‌تر به او نزدیک شده و بدون آن‌که قصدی در حرکت دادن یا حمل مصدوم داشته باشد بلافاصله نوع آسیب را تشخیص دهد. این‌که می‌گوییم مصدوم را تکان ندهید دلیل دارد؛ متاسفانه اغلب افراد در مواجهه با مصدومان اولین اقدامشان جابه‌جا کردن فرد آسیب‌دیده یا بیرون کشیدن او از درون خودروی تصادفی است.

ستون فقرات از استخوان‌های کوچکی به نام مهره تشکیل شده است. در مرکز این مهره‌ها کانالی وجود دارد که مجموعه‌ای از رشته‌های عصبی به نام طناب نخاعی از میان آن عبور می‌کند. طناب نخاعی مسئول کنترل بسیاری از اعمال بدن است. حرکت دادن نابجای فردی که دچار شکستگی ستون فقرات شده، ممکن است سبب شود قطعات شکسته استخوان‌ها همچون خنجری به داخل طناب یا اعصاب نخاعی نفوذ کرده و موجب اختلالات حسی و حرکتی شود و مصدوم را تا آخر عمر فلج کند.

پس اگر خطر مرگباری مصدوم را تهدید نمی‌کند، تا زمان رسیدن اورژانس به هیچ عنوان او را تکان ندهید.

چگونه بفهمیم مصدوم بیهوش است؟

همیشه افراد ساکت و بی‌صدا در مقایسه با مصدومان پرسر و صدا در اولویت رسیدگی قرار دارند. اگر مصدوم بی‌صدا بود به طرفش بروید و با صدای بلند به او بگویید اگر صدای من را می‌شنوی دستت را تکان بده یا چشمت را باز کن، اگر از مصدوم پاسخی نشنیدید چند ضربه نسبتا محکم به بازوهایش بزنید و دوباره صدایش کنید. اگر پاسخی نداد، بیهوش است. پس بلافاصله با انگشت اشاره و کناری‌اش، نبض گردنی را که درست کنار غده تیروئید است، بررسی کنید. برای گرفتن نبض از انگشت شست استفاده نکنید، چون نبض دارد. هر دو نبض گردنی را با هم و در یک زمان لمس و فشار زیادی روی آن وارد نکنید، چراکه در ریتم ضربان قلب اختلال ایجاد می‌کند. در مرحله بعد دستتان را روی شکم یا قفسه سینه مصدوم بگذارید، اگر حرکتی را احساس نکرده یا گرمی بازدم مصدوم را دریافت نکردید بلافاصله باید ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی را شروع کنید، اما این‌که چگونه باید این دو کار را انجام دهیم در شماره بعد آموزش خواهیم داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها