بهار فصل زنده شدن طبیعت است، اما نبود نظارت دقیق بر عرصه‌های منابع طبیعی کشور سبب شده این فصل حکم خزان برخی گونه‌های گیاهی را پیدا کند،زیرا همزمان با رویش گیاهانی مانند موسیر افراد فرصت‌طلب نیز دست به کار می‌شوند،تا با برداشت بی‌رویه از گیاهان مرتعی و تخریب آنها درآمدزایی کنند.
کد خبر: ۸۰۰۶۳۳
بهار فصل تاراج گیاهان نیست

در تازه‌ترین مورد دیروز دید بان محیط زیست و حیات وحش ایران، خبر از دستگیری متخلفی داد که قصد داشت بیش از هزار کیلوگرم گیاه موسیر را قاچاق کند.

این درحالی است که براساس قانون بهره‌برداری و حمل‌و‌نقل موسیر برابر ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع ممنوع است و جریمه برداشت غیرمجاز هر کیلوگرم موسیر تر 5000 تومان و جریمه کشف هر کیلوگرم موسیر خشک 10 هزار تومان تعیین شده است.

با توجه به جرایم در نظر گرفته شده باید تاکید کرد تناسب نداشتن تخلف با جریمه یکی از عواملی است که سبب شده افراد سودجو ترسی از قانون‌شکنی نداشته باشند.

به همین دلیل باید از مسئولان خواست علاوه بر افزایش نیروهای حفاظت برای به‌روزرسانی قانون و بازدارنده کردن قوانین قدم بردارند.

باید یادآور شد بیکاری و نبود درآمد نیز از عوامل دیگر تخریب منابع طبیعی کشور است، زیرا افراد محلی با برداشت بی رویه گیاهان و قاچاق آنها به استان‌های همسایه و حتی خارج از کشور برای خود تجارت غیرقانونی اما پرسودی را رقم می‌زنند.

متاسفانه این روند به قدری غیراصولی و بدون برنامه انجام می‌شود که زمینه را برای انقراض گونه‌های گیاهی فراهم کرده است زیرا اشخاص سودجو به این مساله که با برداشت پیاز گیاه موسیر سبب از بین رفتن این گونه می‌شوند توجه نکرده و پیش ازاین‌که گیاه بتواند با بذردهی بقای خود را تضمین کند مرگ آن را رقم می‌زنند.

افزون براین نبود برنامه‌ای مشخص برای مقابله با این تخریب سبب شده اغلب رویشگاه‌های این گونه گیاهی دستخوش آسب شود تا آنجا که می‌توان هشدار داد چنانچه راهکار مناسبی برای کنترل این مشکل ارائه نشود، گونه موسیر منقرض خواهد شد.

این درحالی است که دست‌کم با آموزش و پرداخت یارانه به افرادی که دست به قاچاق این گونه می‌زنند می‌توان آنها را مجاب کرد که با کشت این گیاه درآمدزایی کنند نه قاچاق و تخریب منابع طبیعی.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها