رئیس دپارتمان داوری استعفا کرد، با فغانی برخورد می‌شود

ورود دولت به ماجرای تبریز

هواداران تراکتورسازی که معتقدند حق تیمشان پایمال شده است، هنگام استقبال از رئیس‌جمهور و در مسیر منتهی به ورزشگاه پیر تبریز (باغشمال) فریاد «تیراختور تیراختور» سر دادند، فریادی که حسن روحانی در سخنرانی خود این گونه به آن پاسخ داد: دولت با مقصران حادثه ورزشگاه تبریز بشدت برخورد می‌کند.
کد خبر: ۸۰۰۱۵۰

هواداران پرشور تراکتورسازی تبریز که بعضا اشتباه‌های داوری را در قهرمان نشدن تیمشان در لیگ برتر موثر می‌دانند و این سناریو را از پیش تعیین‌شده برای تراکتور می‌دانند، همچنان امیدوارند مسئولان طرحی دراندازند تا به‌زعم آنها احقاق‌حق شود. در این ارتباط و با آن که رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت بر ضرورت رسیدگی به ماجرای ورزشگاه یادگار امام تبریز تاکید کرد، اما سفر هیات دولت فرصت مغتنمی بود برای اهالی شهری که از جان و دل تراکتورسازی را قبول دارند تا فریاد خود را مستقیما به گوش شخص اول اجرایی کشور برسانند به این امید که زمان به عقب برگردد و تراکتور فرصتی دوباره پیدا کند. در این باره رئیس‌جمهور دیروز پس از آن که فریاد هواداران تراکتورسازی را شنید، در ورزشگاه باغشمال(تختی) تبریز در جمع پرشور مردم این دیار، بعد از سلام و قبل از هر کلامی به تراکتورسازی پرداخت و تصریح کرد: تراکتورسازی متعلق به مردم آذربایجان نیست، بلکه به ایران تعلق دارد و تیمی است که آرزوی قهرمانی آن را در آسیا خواهیم داشت.

او گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند با احساسات مردم بزرگ ایران و آن هم آذربایجان و مردم قهرمان تبریز بازی کند و اگر در حوادث تبریز مقصری باشد، شک نکنید دولت برای تنبیه او درنگ نمی‌کند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت با قدرت تمام با مقصران حادثه ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز که با احساسات پاک مردم قهرمان آذربایجان بازی کردند، بشدت برخورد می‌کند. دقایقی بعد، صحبت‌های رئیس‌جمهور به خبر نخست سایت باشگاه تراکتورسازی تبدیل شد.

محرز شدن اشتباهات داوری

رئیس‌جمهور در حالی این صحبت‌ها را بیان کرد که شب قبل از آن محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان همراه علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال نشستی 150 دقیقه‌ای با مسئولان سیاسی، امنیتی و ورزشی استان آذربایجان شرقی در تبریز داشت؛ نشستی که بر اساس گفته‌های گودرزی، خروجی آن مقصر شناختن فغانی داور مسابقه تراکتورسازی و نفت است. گودرزی در این باره گفت: با بازبینی چند باره فیلم بازی دو تیم تراکتور و نفت مشخص شد تیم تبریزی از ناحیه قضاوت داوران خواه عمد یا سهو متضرر شده که به اتفاقات نامطلوب جمعه شب در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز منجر شد. بر این اساس برای تنبیه تیم داوری دستورات لازم به فدراسیون فوتبال داده شد تا قاطعانه با آنها برخورد انضباطی شود. علاوه بر تنبیه داوران از سوی فدراسیون فوتبال، جرایم سنگینی نیز برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

او با بیان این که جمع‌بندی این جلسه به هیات دولت و رئیس‌جمهور ارائه می‌شود، درباره سیستم ارتباطی ورزشگاه یادگار امام (ره) نیز افزود: براساس استعلام از وزیر ارتباطات آنچه در این زمینه مسلم است نبود قطعی سیستم‌های ارتباطی اعم از مخابرات و برق است و در روز بازی از ساعت 13 تا 24 هیچ‌گونه قطع ارتباط سیستم‌های مخابراتی در ورزشگاه وجود نداشته و اختلالات در این رابطه به دلیل حجم انبوه جمعیت بوده است.

گودرزی تصریح کرد: ربط دادن این قضیه به مسائل سیاسی و امنیتی به هیچ وجه درست نیست و نباید در این زمینه برخی افراد موج‌سواری کنند. سیاسیون باید در این باره مقداری مردمی‌تر به موضوع نگاه کنند و برخی حرف‌ها که بار حقوقی دارد بر زبان نرانند؛ زیرا باید همه دست در دست هم داده و تلاش کنیم فضا آرام‌تر شده و قضیه با شفاف‌سازی حل شود.

گودرزی ادامه داد: این که عنوان شود قضایای ورزشگاه یادگار امام (ره) سناریوی از قبل طراحی شده بود، بیشتر به توهم می‌ماند و انتظار داریم دوستان نگاه ملی‌تر به موضوع داشته باشند.

استعفای عسگری، ارجاع فغانی

نخستین پس‌لرزه نشست طولانی وزیر ورزش با مسئولان آذربایجان‌شرقی عصر دیروز نمایان شد؛ جایی که حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال از سمت خود کناره‌گیری کرد. در این میان ادبیات خبر کنار رفتن عسگری از دپارتمان داوری که روی خروجی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت، در نوع خود جالب توجه است. سایت فدراسیون در این باره نوشت: «با توجه به مشکلاتی که در فصل پیشین مسابقات لیگ برتر در فصل 94-93 و در بحث داوری رخ داد و فضای انتقادی که نسبت به داوری این مسابقات به وجود آمد و همچنین با توجه به اشتباه‌های سهوی انجام شده در دیدار نهایی مسابقات لیگ برتر که بین تیم‌های تراکتورسازی تبریز و نفت تهران به وقوع پیوست، داور این دیدار به منظور رسیدگی به اشتباه‌های سهوی رخ داده به کمیته داوران معرفی شد تا این کمیته در این باره تصمیمات خود را اخذ کند. ضمنا با توجه به نا هماهنگی به وجود آمده در یک سال گذشته بین کمیته و دپارتمان داوری که موجب اشتباه‌ها در داوری مسابقات شده است، حسین عسگری از سمت خود استعفا کرد و رئیس فدراسیون فوتبال ضمن تشکر و قدردانی از زحمات انجام شده از سوی وی در مدت زمان حضورش در دپارتمان داوری، با استعفای حسین عسگری موافقت کرد.»

این خبر در حالی رسانه‌ای شد که ساعاتی پیش از آن هدایت ممبینی یکی از اعضای کمیته داوران بشدت دپارتمان داوری را به باد انتقاد گرفت و تصمیمات آن را فردمحور دانست و گفت: اعضای این کمیته هیچ نقشی در چینش داوری‌ها نداشتند و حتی خود ما از منتقدان چینش داوری در فوتبال ایران بودیم. متاسفانه وقتی می‌گفتیم باید داور بی‌طرف این مسابقه را قضاوت کند، مقابل این خواست منطقی ما مقاومت می‌کردند.

طبق عرف فیفا باید داوران بی‌طرف مسابقات تیم‌ها را قضاوت کنند، یعنی وقتی تراکتورسازی و نفت تهران بازی دارند نباید یک داور تهرانی این مسابقه را قضاوت کند یا وقتی سپاهان با استقلال یا پرسپولیس با فولاد بازی دارد نباید داور تهرانی باشد. اینها در عرف بین‌المللی وجود دارد، ولی ما متاسفانه به این عرف استاندارد بین‌المللی توجهی نداشتیم. بارها در جلسات این مسأله را تذکر دادیم، اما گوش شنوایی نبود.

عضو کمیته داوری فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: نتیجه این بی‌توجهی همین شرایطی است که اکنون مشاهده می‌کنیم. چند جلسه با کفاشیان داشتیم. در یکی دو سال اخیر بارها با رئیس فدراسیون صحبت کرده‌ایم.

با توجه به صحبت‌های وزیر ورزش و مسئولان فدراسیون فوتبال، به نظر می‌رسد فغانی داور مسابقه مقصر شماره نخست ماجرای تبریز معرفی و با محرومیت مواجه شود؛ امری که از هم اکنون مسئولان باشگاه تراکتوسازی آن را بی‌فایده می‌دانند و معتقدند دردی از دردهای آنها را درمان نمی‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها