اختلال در عملکرد غدد چربی‌ساز لبه پلک چشم از عوامل مهم ایجاد گل‌مژه چشم است.
کد خبر: ۸۰۰۰۹۹

در واقع، چربی تولید شده از غدد لبه پلک موجب تسهیل در پلک زدن و انجام حرکات چشم می‌شود.

دکتر جلیل امیدیان، متخصص چشم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در برخی افراد فعالیت این غدد دچار اختلال شده و چربی به خوبی از آنها ترشح نمی‌شود و همین امر موجب تجمع چربی بر لبه پلک چشم شده که احتمال عفونت در لبه چشم را افزایش می‌دهد. به این عفونت حاد غدد چربی لبه پلک، گل‌مژه گفته می‌شود که موجب التهاب و قرمزی چشم شده و با درد همراه است.

وی افزود: گل‌مژه معمولا به‌صورت موضعی پلک را درگیر کرده، اما مواردی هم هست که این عارضه در سطح پلک گسترش می‌یابد و پلک زدن را دشوار می‌کند.

بهترین راهکار درمانی خانگی گل‌مژه، قراردادن کمپرس گرم روی پلک است. همچنین با مراجعه به چشم پزشک قطره‌های آنتی‌بیوتیک مانند قطره برای کنترل عفونت و بهبود عملکرد غدد چربی‌ساز پلک تجویز می‌شود.

خواب راحت با خوردن سیب و کاهو

مصرف کاهو و سیب برای داشتن خواب راحت توصیه می‌شود. خوردن آب گشنیز تازه و نان و ماست نیز قبل از خواب موثر است.

علی حسینی، متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با فارس گفت: از نظر طب سنتی برای داشتن خوابی راحت و آسوده بهتر است فاصله بین شام خوردن و خوابیدن حدود دو ساعت باشد و فضایی که برای خوابیدن انتخاب می‌شود مثلا اتاق خواب آرام و بی‌سروصدا باشد. همچنین خوردن شام سبک که کم‌چرب باشد بسیار موثر است.

وی تاکید کرد: دور کردن استرس و اضطراب و ورزش کردن در طول روز نیز باعث می‌شود تا اختلالات ناشی از خواب رفع شود.

رفلاکس، عامل سرطان نیست

بیماری رفلاکس معده خطرناک نیست و باعث سرطان نمی‌شود و بهترین روش پیشگیری از رفلاکس، اجرای توصیه‌های غذایی اسلام است.

به گزارش تسنیم، دکتر همایون واحدی، متخصص بیماری‌های گوارشی اظهار کرد: برای درمان رفلاکس باید فاکتورهای تشدیدکننده این بیماری را از بین برد. برای مثال افراد چاق وزن خود را کم کنند، از پرخوری بپرهیزند یا افراد سیگاری و قلیونی از مصرف این مواد دودزا پرهیز کنند. همچنین مبتلایان به این بیماری باید فاصله مصرف مایعات با غذا را زیاد کرده و از یک ساعت قبل از غذا خوردن تا دو ساعت بعد از صرف غذا مایعات ننوشند.

وی توصیه کرد: مبتلایان به رفلاکس به جای مصرف سه وعده غذایی شش وعده غذایی کم‌حجم در طول روز مصرف کنند. همچنین از مصرف غذاهای خیلی شیرین یا خیلی ترش، فست‌فود و نوشابه نیز پرهیز کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها