تحول در‌ گردشگری‌ خارجی

گردشگری در دنیای امروز با آنچه سال‌ها پیش وجود داشت، بسیار فرق کرده است. در آن سال‌ها هرگاه به گردشگری و سفرهای خارجی فکر می‌کردیم، بی‌اختیار به یاد افراد پولدار و مرفه می‌افتادیم که مرتب ‌ سفر می‌رفتند یا زوج‌های رومانتیکی که اولین هفته‌های زندگی مشترک‌شان را در جایی خارج از کشور می‌گذراندند یا خانواده‌هایی که سال‌ها‌ از هم دور بودند و پس از کلی برنامه‌ریزی بالاخره می‌توانستند همدیگر را ببینند.
کد خبر: ۷۹۹۶۰۰
تحول در‌ گردشگری‌ خارجی

بیشتر مردم با جاذبه‌های گردشگری از طریق کارت پستال‌های زیبا یا مجلات تحت عنوان مکان‌هایی که باید دید، آشنا می‌شدند.

اما این روزها صنعت گردشگری بسیار فرق کرده و به یک فرصت عظیم اقتصادی تبدیل شده است و روی جهان به طور مستقیم و غیرمستقیم اثر می‌گذارد. بنابر گزارش انجمن بین‌المللی گردشگری، این صنعت ‌ سال 2012 در کسب درآمد معادل 1.2 تریلیون دلار، ایجاد 260 میلیون شغل، 70 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و 1.2 میلیارد دلار صادرات نقش داشته است. در حقیقت صنعت گردشگری حدود 9 درصد روی اقتصاد جهان و 5درصد سرمایه اقتصادی و 5 درصد در بخش صادرات تاثیرگذار بوده است.

البته این ارقام گویای کل داستان نیست چرا ‌که این صنعت در سال‌های اخیر چنان رشد داشته است که دنیا را از نظر اقتصادی و فرهنگی به سمت اوضاع خوبی پیش برده و در گردشگری تغییرات عمده‌ای ایجاد کرده است.

یکی از این تغییرات، حضور طبقه متوسط در این صنعت به‌طور وسیع است. امروزه دیگر مانند سابق فقط افراد مرفه به سفرهای خارجی ‌ نمی‌روند، بلکه افراد‌ طبقه متوسط هم امکان سفر به کشورهای خارجی را نیز پیدا کرده‌اند. بویژه در کشورهایی مانند چین، روسیه، هند و برزیل که تقاضای مردم برای دیدن دنیای آن سوی مرزهایشان و شناختن فرهنگ کشورهای دیگر بسیار فراوان شده است. شرکت خدماتی مالی و بانکداری آمریکایی و چندملیتی گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند تا 15 سال آینده، 2 میلیارد نفر دیگر از افراد طبقه متوسط کشورهای مختلف به جمع مسافران خارجی افزوده شوند. تغییر دیگری که در سفر بویژه سفرهای خارجی می‌بینیم محو شدن مرز بین سفرهای تجاری و تفریحی است. در این سال‌ها نوعی گرایش به سمت سفرهای کاری و تفریحی دیده می‌شود، طوری که حدود دو سوم سفرهای کاری با تفریحی عجین شده است. در حقیقت این افراد تعطیلات شخصی و تفریحات‌شان را ضمیمه سفرهای کاری می‌کنند. حتی گاهی با خانواده یا دوستان‌شان به سفر می‌روند و در خلال کارهایشان از مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های توریستی منطقه‌ دیدن می‌کنند.

بنابر نظرسنجی اخیر شرکت تحقیقات جهانی بازار ایپسوس در پاریس از 2200 مسافر بین‌المللی معلوم شد:

* 43 درصد مسافران بین‌المللی از ابزارهای کاری همراهشان در تعطیلات و سفرهای آخر هفته استفاده می‌کنند و 73 درصد افرادی که به سفر تجاری می‌روند از فرصت پیش آمده، برای تفریح هم استفاده می‌کنند.

* چینی‌ها و برزیلی‌ها در خصوص محو‌کردن مرز بین سفر کاری و تفریح سرآمد دیگران هستند و به ترتیب 79 و 71 درصد گردشگران شان کار و تفریح را با هم ترکیب کرده‌اند. این نوع سفرها در کشورهای دیگر 60 درصد تخمین زده شده است.

بنابر نظر کارشناسان، این نسل از گردشگران سعی دارند از سفر استفاده کرده و در کنار تفریح و آشنایی با دیگران، کار خود را گسترش و رونق دهند.

سفرهای تجاری ـ تفریحی برای صاحبان حرف و مشاغل از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا آنها هنگام برنامه‌های تفریحی می‌توانند مشتری‌های بیشتری جذب کنند. از طرفی این نوع سفرها برای کارمندان یک شرکت هم بسیار عالی است. زیرا اولا اجرایی‌شدن آنها برای شرکت‌ها چندان پرهزینه نیست و با فرستادن کارمندان به این نوع سفرها نه تنها موجب رضایت شغلی در کارکنان خود می‌شوند، بلکه آنها در کار و حرفه خود به شکوفایی رسیده و می‌توانند برای شرکت‌شان بسیار مفید باشند.

البته تاکنون افرادی که سفرهای کاری‌شان را با تفریح ترکیب می‌کردند بیشتر در رده سنی 45 تا 54 بودند، اما این رده سنی به 20 تا30 سال کاهش یافته است، زیرا این گروه سنی با سبک زندگی امروزی بسیار سر و کار دارند و وجود رسانه‌های دیجیتال به آنها کمک می‌کند سفرهای کاری و تفریحی‌شان را با هم ادغام کنند.

مسئولان گردشگری باید برای این افراد تسهیلاتی در نظر بگیرند تا با کمترین زمان به بیشترین امکانات تفریحی و رفاهی دسترسی داشته باشند. به این ترتیب می‌توانند علاوه بر رونق صنعت گردشگری، فرهنگ و جاذبه‌های کشورشان را به مسافران تجاری ـ تفریحی معرفی کنند.

forbes / مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها