عراق که در طول یک سال اخیر درگیر مبارزه با تروریسم بوده در طول هفته‌های گذشته با زنجیره‌ای از تحولات همراه شد که اصلی‌ترین آن را در تشدید تحرکات تروریستها در الانبار می‌توان ارزیابی کرد.
کد خبر: ۷۹۹۵۴۴
درسهای الانبار

براساس گزارش‌های منتشره گروه‌های تروریستی بخش‌های قابل توجهی از الانبار و منطقه الرمادی را در اختیار گرفته و همچون گذشته جنایات گسترده‌ای در آنها مرتکب شده‌اند. در همین حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که از دیروز ارتش و نیروهای مردمی عملیات گسترده‌ای را برای پاکسازی این مناطق و بازگرداندن امنیت به آنها آغاز کرده‌اند و دستاوردهایی قابل توجهی نیز داشته‌اند.

در کنار آنچه در درون این مناطق می‌گذرد، تحولات اخیر الانبار چند درس مهم برای عراق و کل منطقه دارد. نخست آنکه تحرکات گروه‌های تروریستی در الانبار زمانی قوت گرفته که از یک سو ائتلاف آمریکایی به اصطلاح مبارزه با داعش تحرکات گسترده‌ای برای حمایت از این گروه‌ها صورت داده چنانکه اسناد نشانگر ارسال تسلیحات آمریکایی برای این گروه‌ها و در عین حال بمباران مواضع نیروهای عراقی توسط نیروهای ائتلاف است.

آمریکایی‌ها حتی از اجرای تعهدات خود برای فروش تسلیحات به عراق خودداری کرده در حالی که با ادعای مبارزه با تروریسم ارسال کمکهای تسلیحاتی به برخی جریان‌های خاص و کردها صورت داده‌اند. با توجه به آنچه در الانبار روی داده به صراحت می‌توان دریافت که آمریکا هرگز شریک مطمئنی برای کشورها نبوده و نخواهد بود چرا که صرفاً منافع خود را در نظر دارد و به جز آن به هیچ اصولی پایبند نیست.

دوم آنکه در عرصه داخلی عراق در هفته‌های اخیر نکات قابل توجهی مشاهده می‌شود. در حوزه سیاسی برخی جریان‌های سیاسی که در گذشته نیز مسیر اختلاف را پیموده بودند بار دیگر در جاده نادرست سهم‌خواهی سیاسی و اقتصادی قرار گرفته و اولویت عراق را از مبارزه با تروریسم به مطالبات فردی تغییر دادند.

خودداری برخی جریان‌های سیاسی از همکاری با دولت به بهانه شیعه بودن آن، اقدامات غیر وحدت‌گرایانه و غیرسازنده برخی سران اقلیم کردستان عراق نظیر بارزانی که ضمن سفر به اروپا و آمریکا تحت تأثیر بودجه نظامی کنگره برای عراق که این کشور را به سه بخش تجزیه می‌کند، از جدایی اقلیم کردستان عراق سخن گفته‌اند، فضاسازی رسانه‌ها علیه نیروهای داوطلب مردمی با محوریت حذف «حشد‌ الشعبی» که کارنامه‌ای موفق در همراهی با ارتش و مبارزه با تروریسم دارد و ... زمینه‌ساز آن شد تا عراق عملاً از مسیر وحدت خارج گردد. مسلماً وقتی کشوری در مسیر وحدت نباشد از یک سو با چالش‌های درونی مواجه می‌شود و از سوی دیگر دشمنانش از شرایط برای ضربه زدن به آن بهره می‌گیرند.

اکنون عراق با همین چالش مواجه شده است که نتیجه آن نیز جمع شدن گروه‌های تروریستی و تحرکات آنان در الانبار و الرمادی است.

براین اساس به صراحت می‌توان گفت که راه نجات عراق بازگشت همگان به اصل وحدت برای مبارزه با تروریسم و حفظ یکپارچگی کشور بدون دل بستن به وعده‌های غرب و بهره‌گیری از کمکهای کشورهایی است که تاکنون با همه وجود در کنار عراق در برابر تروریسم ایستاده‌اند و برادری خود را با دولت و ملت عراق اثبات کرده‌اند. وحدتی که اکنون در عراق ایجاد شده نوید‌ بخش آینده‌ای روشن برای عراق خواهد بود که از نتایج آن آزاد‌سازی الانبار و الرمادی در آینده‌ای نزدیک است.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۰
۰
واقعا الان در سوریه و عراق چی داره میگذره؟؟؟
هر روز خبر میرسه كه دولت عراق و سوریه با همكاری نیروهای مردمی مناطق دیگری رو از تروریستهای داعش پس گرفتند و اگه مناطق پس گرفته شده رو جمع میزدیم بایستی الان كل كشورشون آزاد شده بود. ولی هنوز هم خیلی جاها دست داعشه!!!
تو رو خدا چرا اخبار رو اینطوری به اطلاع مردم می رسونید؟؟؟
هنوزهم با اینكه هر روز از جام جم پیگیر اخبار هستم ولی واقعیتها رو بطور كامل نمی بینم.
عاجزانه خواهشمندم نگذارید بهتون بی اعتماد بشیم.

نیازمندی ها