حساسیت هفته پایانی، کمیته داوران را به چالش کشیده است

داور دربی 80 کیست؟

دربی پایتخت؛ این‌بار شاید خبری از آن حساسیت‌های همیشگی نباشد، اما برای کمیته داوران انگار شرایط جدول زیاد اهمیت ندارد.
کد خبر: ۷۹۷۵۱۴

لیگ به حساس‌ترین هفته خود رسیده و این‌بار علاوه بر بازی‌های سرنوشت‌سازی که تکلیف قهرمانی، سهمیه لیگ قهرمانان آسیا و سقوط را مشخص می‌کند کمیته داوران باید حساب دربی را هم بکند؛ جدالی که برای اولین‌بار قرار است در هفته پایانی لیگ انجام شود.

همین موضوع کار را برای چینش داوران دشوار کرده است. این هفته تراکتورسازی در شرایطی در فینال سرنوشت‌ساز لیگ برتر به مصاف نفت تهران می‌رود که تیم پیروز این بازی قهرمان خواهد شد؛ دیدار حساسی که به‌واسطه برگزاری‌اش در ورزشگاه یادگار امام (ره) شاید تعداد تماشاگرانش حتی از تماشاگران دربی هم بیشتر باشد.

در انتهای جدول هم استقلال اهواز در فینال ته‌جدولی‌ها به مصاف پیکان می‌رود. حساسیت این بازی چیزی کم از بازی تراکتورسازی و نفت ندارد؛ چون تیم بازنده با لیگ برتر وداع می‌کند. یک اشتباه از داوران در هر یک از این 2 بازی، در سرنوشت قهرمان این فصل لیگ و دومین تیم سقوط‌کننده به لیگ دسته اول تاثیرگذار خواهد بود.

این حساسیت قطعا درباره دربی کمتر است؛ یعنی اگر داور به اشتباه سوت بزند فقط در نتیجه این بازی تاثیرگذار است و در جدول تاثیر ندارد. با این مقدمه هیچ بعید نیست کمیته داوران برای هشتادمین دربی پایتخت از کسی استفاده کند که تا به حال این بازی را قضاوت نکرده است. هوشنگ نصیرزاده، کارشناس داوری کشورمان در این باره به جام‌جم گفت: بازی جمعه استقلال و پرسپولیس یک بازی احساسی است که قطعا بار فنی آن به نسبت بازی‌های قبلی کمتر است. دلیلش هم بی‌تاثیر بودن نتیجه بازی در جدول است. البته درباره این بازی یک موضوع مهم وجود دارد؛ این‌که هر 2 تیم در این فصل ناکام بودند و می‌خواهند با پیروزی در این بازی ناکامی‌های گذشته را نزد هوادارانشان جبران کنند. به عبارتی قبلا هم برد و باخت مهم بود هم شرایط جدول، اما الان فقط برد و باخت مهم است که این می‌تواند کار داور را کمی دشوار کند. البته ترس همیشگی استقلال و پرسپولیس از یکدیگر تا حدودی به داور کمک می‌کند تا در همان 10 دقیقه نخست خودش را با شرایط بازی و جو ورزشگاه وفق دهد.

نصیرزاده با پیش‌بینی این موضوع که داور دربی کسی خواهد بود که تاکنون این بازی را قضاوت نکرده است، ادامه داد: در سایت‌های خبری از علیرضا فغانی و محسن ترکی به عنوان گزینه‌های محتمل قضاوت برای استقلال و پرسپولیس یاد می‌شود، اما من احساس می‌کنم کمیته داوران بازی‌های حساس دیگری چون تراکتورسازی ـ نفت، استقلال اهواز ـ پیکان و سپاهان ـ سایپا را هم در هفته سی‌ام دارد و به احتمال فراوان از ترکی و فغانی برای قضاوت در این بازی‌ها استفاده خواهد کرد. البته این‌که بازی استقلال و پرسپولیس تاثیری در جدول ندارد خودش یک توفیق اجباری است تا از داوری برای این بازی استفاده شود که سابقه قضاوت در دربی را ندارد.

شاید این گزینه تورج حق‌وردی باشد، شاید هم محسن ترکی مطابق پیش‌بینی‌ها برای دربی 80 انتخاب شود. مصاف قبلی استقلال و پرسپولیس را یدالله جهانبازی سوت زد که اتفاقا با وجود نداشتن تجربه قضاوت در دربی بی‌اشتباه بود. دربی 78 را سعید مظفری‌زاده قضاوت کرد. دربی 77 با سوت علیرضا فغانی آغاز شد. برای دربی 76 این فرصت در اختیار محسن قهرمانی قرار گرفت و دربی 75 هم با سوت محسن ترکی برگزار شد.

آنچه محتمل به نظر می‌رسد انتخاب علیرضا فغانی برای دیدار حساس تراکتورسازی و نفت است. جمع‌بندی اعضای کمیته داوران طی این یکی ـ دو روز گذشته به همین سمت بوده است. حال باید دید کمیته داوران از ترکی با تجربه برای این بازی استفاده می‌کند یا با یک تصمیم شجاعانه، یک داور به تعداد داوران ایرانی تاریخچه دربی می‌افزاید.

اصفهانیان: توهین و تحقیر داوران جایز نیست

اما در فاصله 2 روز تا هفته پایانی لیگ چهاردهم، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: شأن و منزلت داوران ورزش فوتبال باید جدی گرفته شود و توهین و تحقیر آنان به هیچ وجه جایز نیست.

فریدون اصفهانیان که با ایرنا صحبت می‌کرد، با تاکید بر این‌که نباید فقط اشتباهات داوری در عرصه قضاوت‌ها را دید، افزود: بعضی مواقع به دلیل برخی سهل‌انگاری‌های عوامل ذی‌ربط در امر تهیه بلیت، داوران بناچار دیرتر به محل مسابقات رسیده و مجبور می‌شوند بدون استراحت کافی بازی‌ها را قضاوت کنند که این نیز بر عملکرد آنان تاثیر منفی می‌گذارد.

وی با بیان این‌که نحوه عملکرد داوران در ارائه بازی خوب توسط بازیکنان بسیار تاثیرگذار است و در حقیقت رکن اصلی در رقابت‌های فوتبال، داوران هستند، اظهار کرد: هرچند تلاش می‌شود اشتباهات داوری در میدان مسابقات به حداقل برسد، اما در برخی مواقع این کار اجتناب‌ناپذیر است، ولی با این حال باید تمام داوران در جای‌گیری مناسب دقت بیشتری کنند تا کمترین اشتباه را داشته باشند.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال کشور با اشاره به این‌که در تمام بازی‌های فوتبال 10 تا 15 درصد احتمال خطای داوری وجود دارد، گفت: داوران فوتبال نیاز به آموزش، مربی، فیزیوتراپ، پزشک، تمرینات بدن‌سازی و آمادگی جسمانی، ارتقای دانش، تغذیه مناسب و رفاه اجتماعی و معیشت دارند تا بستر برای رشد و ارتقای آنان فراهم شود.

اصفهانیان با اشاره به عملکرد داوران در رقابت‌های لیگ گفت: عملکرد داوران فوتبال کشورمان در بازی‌های لیگ در مجموع خوب و مثبت است و تلاش وافری دارند تا حق هیچ تیمی ضایع نشود؛ هرچند ممکن است در این میان اشتباهاتی نیز داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها