این روزها و همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب تهران نخستین دانشنامه فرهنگ‌نگاری دو زبانه به کوشش استاد بهاء‌الدین خرمشاهی منتشر شده است. آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی این اثر به روایت خود خرمشاهی است که در اختیار جام‌جم قرار داده‌اند.
کد خبر: ۷۹۷۱۰۹

یکم: سپاس خداوند را‌ که پس از سال‌ها سختکوشی، «فرهنگ ـ دانشنامه کارا» در 5 جلد در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد؛ اثری که توسط اینجانب به عنوان مولف و سرپرست و با همکاری دکتر سعید حسامی، عاطفه قنبری و تینا حمیدی و ویراستاری علی مهرامی و مهران بذرایی و گروهی از پژوهشگران و نمونه‌خوانان و همکاران دیگر با تلاشی 12 ساله به پایان رسیده است.

دوم: این اثر برای نخستین بار در حوزه فرهنگ‌نگاری به طور همزمان در دو زبان انگلیسی و فارسی‌ چاپ شده است و مواد دانشنامه‌ای آن‌ بر مبنای خلاصه بریتانیکا و دانشنامه‌های معتبر دیگر فراهم آمده و بیش از 15 هزار مدخل دارد. مدخل‌های اصلی انگلیسی کارا بیش از 150 هزار و مدخل‌های فرعی یا زیر مدخل‌های آن بیش از 50 هزار و معادل‌های فارسی آن بیش از 250 هزار کلمه (بدون احتساب کلمات عادی) است.

سوم: کارا مفصل‌ترین فرهنگ ـ دانشنامه در طول تاریخ 200 ساله فرهنگ‌نگاری است که بالغ بر 4000 صفحه 2 ستونی‌ با حروف نسبتا ریز وی‍ژه فرهنگ در 5 جلد در قطع وزیری تدوین و منتشر شده است. اگرچه فرهنگ 6 جلدی نیز داریم، ولی حجم حروف‌نگاری و فشردگی استاندارد کارا بیشتر است. واژه‌پژوهان و مترجمان و زبان‌آموزان، قطعا خود قضاوت خواهند کرد.

چهارم: اهمیت دادن به زبان فارسی و زحماتی که عزیزان فرهنگستان زبان و ادب فارسی در جایگزین کردن واژه‌های بیگانه متحمل می‌شوند باید در تمام زمینه‌ها مورد توجه مولفان قرار گیرد، در همین رابطه برای نخستین بار کل این فرهنگ با 10 دفتر از واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی سنجیده شده و در نهایت کارا حدود 10 هزار واژه مصوب فرهنگستان را در بردارد‌ که با حرف «ف» جلوی این‌گونه واژه‌ها متمایز شده است و این اتفاق یکی از افتخارات ماست.

پنجم: کار گروهی نیاز به مشورت دارد، مشورت با اهل هر علم و فن، جلد پنجم کارا (حدود هزار صفحه دو ستونی) دربردارنده واژگان تخصصی 60 رشته علمی، فنی، فناورانه، مهندسی‌، فلسفی، دینی، هنری و مفصل‌تر از همه اصطلاحات فرهنگ و معارف اسلامی است‌ و واژگان هر رشته را بزرگ‌ترین متخصصان آن رشته انتخاب کرده‌اند.

ششم: کارا دارای 6 پیوست است، از این قرار: الف) فرهنگواره اسلام‌شناسان و ایران‌شناسان جهان ب) فرهنگواره برندگان جایزه نوبل از آغاز تا امروز (1901 – 2014م) ج) فرهنگواره کل کشورهای جهان د) افعال بی‌قاعده و صورت‌های گوناگون have, be, do هـ) اعداد و خواندن و نوشتن آنها و اوزان و مقادیر و) کلمات و تعبیرات خارجی رایج در زبان انگلیسی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها