پیازکاران کرمانی تلاش زیاد، سود کم

این روزها فصل برداشت انواع محصولات کشاورزی فرا رسیده، اما باوجود خرید توافقی یا تضمینی محصولات کشاورزی، نرخ محصول در مزرعه تا بازار چند برابر تفاوت دارد.
کد خبر: ۷۹۶۶۹۶

داستان کاهش قیمت محصولات کشاورزی در سال‌گذشته در کرمان شاهد تحول بود. قبل از این‌که قیمت محصولات کشاورزی سقوط آزاد کند، استاندار کرمان وارد عمل شد و برخی محصولات را خرید توافقی و برخی را نیز شامل نرخ خرید تضمینی کرد و حتی برای این امر وزیر کشاورزی را به کرمان دعوت کرد و وی را از نزدیک در جریان مشکلات کشاورزان قرار داد.

در حالی نرخ محصول در کرمان سال‌های قبل بشدت سقوط می‌کرد که برای کشاورزان صرف نمی‌کرد محصول را برداشت کنند و در برخی موارد حتی قیمت مجموع محصولی که در یک صندوق قرار می‌گرفت از قیمت صندوق هم کمتر می‌شد، اما امسال جلوی دلالان برای کاهش نرخ محصول گرفته شد. سال‌های گذشته نرخ پیاز یا سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی به زیر 100 تومان می‌رسید، اما اکنون وضع کمی بهتر شده است، مثلا قیمت پیاز در جنوب کرمان به جای این‌که مانند سال‌های قبل دو رقمی شود با نرخ ۲۴۰تومان خرید تضمینی می‌شود. هرچند این اقدام، کشاورزان را از مصیبت‌زدگی نجات داد، اما همچنان کشاورزان نمی‌توانند حداقل سود ناشی از زحمت خود را کسب کنند.

مثلا در حالی پیاز با قیمت 240 تومان از کشاورزان خریداری می‌شود که همین محصول در بازارهای مصرف ازجمله کرمان، تهران و اصفهان با قیمتی به مراتب بیشتر فروش می‌رود و حداقل قیمت محصول در بازارهای مصرف ۱۲۰۰ تومان است. محمد امینی تولیدکننده محصولات کشاورزی در جنوب کرمان در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: طی سال‌های اخیر بسیاری از محصولات تولید داخل با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است، ازجمله نهاده‌های کشاورزی، دستمزد کارگران و حمل و نقل و هزینه بسته‌بندی که بشدت افزایش یافته است.

وی افزود: سال‌های قبل این‌قدر قیمت محصول کم می‌شد که اصلا صرف نمی‌کرد محصول را برداشت کنیم، اکنون حداقل می‌توانیم محصول را برداشت کنیم و سود اندکی هم داشته باشیم یا این‌که حداقل قسط وام‌های کشاورزی را بدهیم و گردش مالی داشته باشیم بخصوص برای خانواده‌هایی که بتوانند بخش‌هایی از کار ازجمله برداشت محصول، بسته‌بندی یا حمل و نقل را خودشان انجام بدهند. مدیرکل تعاون روستایی جنوب کرمان نیز درباره وضع پیازکاران به مهر گفت: امسال با همت استاندار و البته وزارت کشاورزی، مشکلات کشاورزان در جنوب کرمان کمتر شده و افت قیمت روی نداده است و قیمت‌های اعلام شده نگذاشته قیمت نهایی محصول از قیمت مشخص شده کمتر شود.

فرود سالاری افزود: در واقع حمایت دولت از کشاورزان عملا روی داده و خرید تضمینی در حال انجام است و کشاورزان می‌توانند محصول را به دولت بفروشند و از کشاورزان می‌خواهیم از فروش محصول به دلالان بشدت خودداری کنند. وی ادامه داد: 2400 ریال نرخی است که برای خرید تضمینی مشخص شده است و در 5 مرکز در شهرستان‌های جنوبی کرمان محصول پیاز خریداری می‌شود.

مسئولان جهاد کشاورزی جنوب کرمان پیشتر به‌کشاورزان هشدار داده بودند که برای جلوگیری از افت قیمت و افزایش عرضه در مقابل تقاضا، از زیر کشت بردن مزارع خود در وسعت زیاد خودداری و الگوی کشت را رعایت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها