«نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» و چند نکته + عکس

تهران چند روزی است که تبدیل به یک نگارخانه بزرگ شده و تصویر آثار فاخر هنرمندان نقاش و خطاط و معماران داخلی و خارجی به جای تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر نشسته است تا حظ بصری را نصیب شهروندانش کند.
کد خبر: ۷۹۵۶۱۲
«نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» و چند نکته + عکس

در این اقدام ارزشمند در مجموع بیش از ۷۰۰ اثر هنری روی سازه های تبلیغاتی چون بیلبوردها، عرشه پل ها و پرتابل های تجاری به نمایش درآمده است و بیش از هزار و ۶۰۰ سازه تبلیغاتی به کار گرفته شده است تا شهروندان تهرانی به مدت 10 روز در این عصر ماشینی که فرصت بازدید و آشنا شدن با بسیاری از آثار هنری در موزه ها و گالری ها و کتابخانه ها فراهم نیست، بتوانند حداقل در مسیر عبوری روزمره خود به محل کار و خانه نیم نگاهی به آثار هنری بیندازند.

شاید این اقدام حرکتی باشد برای آشتی دادن مردم با هنر که با وجود داشتن تاریخ و پیشینه غنی فرهنگی کشور، متأسفانه پیوندی اندک بین آنها برقرار بوده است، چرا که در سیستم آموزشی و دیگر بسترهای فرهنگ ساز به مقوله معرفی و آشنا ساختن مردم با آثار ارزشمند هنرمندان چه وطنی و چه غیر وطنی هیچگاه به دید یک ضرورت نگاه نشده است.

نمایش آثار فاخر در سطح شهر و نمایشگاه ها می تواند تلنگری به افکار عمومی باشد تا بتوانند به بخشی از وجود خود که خداوند به ودیعه گذاشته حساس شوند چرا که هنر وجهی است که انسان در آن ناگفته های باطنی حیات را به تصویر می کشد بنابراین به معرض دید عموم گذاشتن آثار فاخر می تواند علاوه بر ارتقاء دید بصری باعث فرهنگ سازی و توجه دادن به مقوله هنر باشد اما شروع هر حرکتی مطمئنا با کاستی‌هایی نیز روبروست و اجرای پروژه «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» نیز از این امر مستثنی نیست.

یکی از این نکات کیفیت چاپ شده آثار است که متأسفانه برخی از تصاویر از وضوح و کیفیت لازم برخوردار نیست.

دوم آنکه اندازه نمایش داده شده برخی از تصاویر مناسب نبوده و گاهی دیده می شود در عرشه پل‌ها 3 تصویر نقاشی کنار هم انتخاب شده است که بیننده قادر به دیدن تصویر از فاصله دورتر نیست.

نکته سوم جانمایی تصاویر است متاسفانه نصب این تصاویر روی پل های بزرگراه‌ها که رانندگان با سرعت گذر می کنند فرصت دیدن با توجه را فراهم نمی‌کند و سرنشینان در لحظه عبور قادر به خواندن نام اثر و پدید آورنده اثر که با فونتی نامناسب نوشته شده است نیستند بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بروز تصادف به جانمایی آثار در سطح شهر و اندازه تصویر توجه لازم صورت گیرد.

مهمتر آنکه تداوم داشتن چنین برنامه هایی برای آشتی مردم با هنر بسیار مهم است و امید می رود مسئولان شهری علاوه بر تکرار آن از روش های مختلف خلاقانه نیز برای رسیدن به این هدف کمک گیرند.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها