پزشکان از کاهش سن ابتلا به زوال عقل خبر‌ می‌دهند

آلزایمر‌ فقط سهم سالمندان‌ نیست

تازه‌های دانش و فناوری

آسیب مغزی در اثر آلودگی هوا

محققان اعلام کرده‌اند قرار گرفتن در آلودگی هوا به مدت طولانی به مغز آسیب رسانده و به تحلیل رفتن قوای شناخت مغزی و ایجاد زمینه برای ابتلا به آلزایمر منجر می‌شود. دانشمندان پس از ارزیابی نتایج آزمایش‌های متعدد دریافته‌اند کسانی که در مناطقی با هوای آلوده زندگی می‌کنند،‌ مغزهای کوچک‌تری خواهند داشت و احتمال بروز سکته‌های مغزی در آنان بیشتر است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، براساس آمارها به‌طور متوسط هر 45 ثانیه یک سکته مغزی اتفاق می‌افتد و هر سه دقیقه یک نفر در اثر سکته مغزی فوت می‌کند.
کد خبر: ۷۹۱۷۴۰

ساخت سوئیچ به اندازه یک مولکول

محققان آلمانی توانستند نخستین سوئیچ الکتریکی جهان را که با نور فعال می‌شود، در ابعاد یک مولکول بسازند. علت استفاده از نور برای راه‌اندازی این موتور ابعاد بسیار کوچک آن است. به گزارش ایسنا، این ابزار می‌تواند فرصت‌هایی را برای ساخت دستگاه‌های الکترونیکی کارآمد بسیار کوچک‌تر فراهم کند.

توهم نامرئی شدن در آزمایشگاه

به گزارش ایسنا، محققان سوئدی با استفاده از هدست واقعیت مجازی و انجام نوعی فریب، توانسته‌اند توهمی از داشتن بدن نامرئی را برای شرکت‌کنندگان در یک آزمایش ایجاد کنند. آنها نشان داده‌اند که احساس نامرئی بودن موجب تغییر واکنش تنش فیزیکی انسان در موقعیت‌های اجتماعی چالش‌برانگیز می‌شود.

در این آزمایش از 125 داوطلب که ایستاده بودند و نمایشگرهایی روی سرشان نصب شده بود، خواسته شد تا به بدنشان نگاه کنند. اما آنها به‌جای بدن واقعی‌شان یک فضای خالی را دیدند. در این حالت ضربان قلب و سطح تنش شرکت‌کنندگان در زمان اجرا، بسیار کمتر از زمانی بود که بدن واقعی را تجربه کردند. هدف محققان از انجام این تحقیق این بوده است که راهی برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی پیدا کنند.

امکان درمان آسم تا 5 سال آینده

سرفه، خس‌خس سینه، تنگی قفسه سینه و تنگی نفس از مهم‌ترین علائم آسم است و بیماران مبتلا به آن از نوعی اسپری برای مدیریت مشکلات تنفسی خود استفاده می‌کنند که البته گاهی هم موثر نیست. به گزارش ایسنا، دانشمندان دانشگاه‌های کاردیف و کینگز کالج لندن توانسته‌اند سلول‌های عامل باریک شدن راه‌های هوایی را در زمان تحریک با محرک‌هایی مانند آلاینده‌ها شناسایی کنند. اکنون داروهایی برای غیرفعال‌سازی این سلول‌ها وجود دارد که برای درمان بیماران مبتلا به پوکی استخوان مورد استفاده است. دانشمندان امیدوارند که در آینده، مبتلایان به آسم به جای استفاده از اسپری تنفسی از این دارو برای جلوگیری از حمله استفاده کنند. اگر دانشمندان بتوانند ثابت کنند که استفاده از این داروها در زمان اعمال مستقیم آنها به ریه خطری ندارد، تا پنج سال آینده می‌توان از این دارو برای پیشگیری و درمان بیماران مبتلا به آسم استفاده کرد.

کل اینترنت در چند صفحه جای می‌گیرد؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که حتما هر کسی دست‌کم یک بار به آن فکر کرده این است که اگر قرار باشد کل داده‌های موجود در شبکه اینترنت روی کاغذ چاپ شود به چند صفحه نیاز خواهد بود؟ به گزارش ایسنا، بتازگی دانشجویان دانشگاه لستر در انگلیس حساب و کتاب‌های مربوط به این موضوع را انجام داده و نشان داده‌اند برای چاپ کل اینترنت روی کاغذ به حدود 136 میلیارد برگه A4 نیاز خواهیم داشت که برای تولید این مقدار کاغذ باید 16 میلیون اصله درخت را برید. در این بین پیاده‌کردن کل دانشنامه چندزبانه اینترنتی ویکی‌پدیا به 70 میلیون و 859 هزار و 865 برگه کاغذ نیاز دارد. البته این محققان به تعیین اندازه، نوع یا فاصله‌گذاری‌های چاپی مورد استفاده در این برگه‌ها اشاره نکرده‌اند و در صورت اعلام این موارد، نتیجه نهایی قابل تغییر خواهد بود.

این عطر، بوی شما را می‌دهد

محققان دانشگاهی در فرانسه پروژه مرموزی را به پیش می‌برند. آنها توانسته اند عطر ویژه هر فردی را تولید کنند که بوییدن آن، فرد را به یاد شخص موردنظر می‌اندازد.

به گزارش مهر، به یاد آوردن افرادی که از دنیا رفته‌اند به هر وسیله صورت می‌گیرد، گردآوری عکس‌ها و وسایل شخصی وی یا پرداخت پول به بنگاه‌های خیریه. اکنون محققان دانشگاه لوهاور فرانسه دست به ابتکار عملی جالب و در عین حال مرموزی زده‌اند و طی آن تنها با استفاده از یک تکه پارچه از لباس فرد، عطر مخصوص وی را تولید می‌کنند.

ایده اولیه این فناوری به زنی پنجاه و دو ساله مربوط می‌شود که برای زنده نگاه داشتن یاد پدرش به فکر تولید عطری افتاد که همواره بوی او را بدهد. وی به‌طور اتفاقی متوجه شد که محققان دانشگاه لوهاور نیز بر روی ایده مشابهی کار می‌کنند.

در حالی که هنوز هیچ‌گونه جزئیاتی درباره این پروژه منتشر نشده است، اما یکی از محققان این دانشگاه گفته است تنها چیزی که برای تولید این عطر نیاز است تنها یک تکه از لباس فرد موردنظر است.

به گفته وی، از این تکه لباس مولکول‌های مشخصی استخراج می‌شود که در خود ویژگی‌های رایحه هر فرد را دارند.در عین حال می‌توان متصور شد که در این فرآیند از روش‌های نوین تولید عطر نیز استفاده می‌شود.

در یکی از این روش‌ها با عبور دادن جریان بسیار داغی از بخار، رایحه ویژه‌ای از شیء موردنظر منتشر می‌شود که از آن برای تولید عطر استفاده می‌شود.

پیشگیری از سرطان دهان و گلو با کلم بروکلی

سرطان دهان و گلو، از جمله سرطان‌هایی است که تلفات زیادی را موجب می‌شود. بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به سرطان‌های دهانی (دهان، زبان، بخش‌هایی از بینی، گلو، لب یا حنجره) کسانی هستند که از تنباکو، سیگار و مشروبات الکلی استفاده می‌کنند.

به گزارش مهر، مطالعات محققان آمریکایی از تاثیر مصرف کلم بروکلی بر درمان تومورهای دهان و گلو خبر می‌دهد. آنها می‌گویند مصرف ترکیباتی از کلم بروکلی با کاهش میزان رشد تومورهای سرطانی در مبتلایان به سرطان‌های دهان و گلو همراه بوده است. در سبزیجاتی مانند بروکلی و کلم‌های سفید موادی وجود دارد که غشای دهانی را از استقرار سلول‌های سرطانی محافظت می‌کند. زخم‌های روی لب، برآمدگی در زبان، گلو، دهان، گلودردهای مداوم، جویدن‌های دردناک و... از جمله علائم سرطان دهان و گلو است که البته قطعیت آن با تشخیص پزشک براساس آزمایشات بالینی مشخص می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها