رازهای 100 سالگی (62)

راز رنگین‌کمان غذایی

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانگین طول عمر در جهان رو به افزایش است، به‌گونه‌ای که افراد با رعایت صد توصیه جادویی می‌توانند به صد سالگی برسند. ما هر هفته یکی از این رازها را برای شما فاش می‌کنیم.
کد خبر: ۷۸۸۷۷۹

*‌ *‌ *‌

دهکده هامیا در ایالت اوریسا از جمله مناطق دورافتاده در هندوستان است که تنها 3500 نفر جمعیت دارد، اما نکته جالب اینجاست که بیش از 65درصد اهالی این منطقه حدود 101 سال عمر می‌کنند. البته نوع تغذیه مردم هامیا تاثیر بسزایی در افزایش طول عمرشان دارد که به رنگین کمان غذایی معروف است و نه‌تنها مانع از اضافه وزن می‌شود، بلکه جلوی بروز بسیاری از مشکلات قلبی و البته افزایش فشار خون را می‌گیرد. آنها هفت روز هفته را به پنج ماده غذایی خاص اختصاص می‌دهند و این موضوع از دوران کودکی تا کهنسالی آنها تکرار می‌شود.

سبزیجات

همیشه متخصصان تغذیه روی مصرف سبزیجات تاکید دارند. برای اهالی هامیا هم سبزیجات یکی از رنگ‌های رنگین‌کمان تغذیه به حساب می‌آید و برنامه غذایی یک روز آنها شامل مارچوبه، برگ‌های دارای رنگ سبز تیره مثل اسفناج، کلم‌بروکلی و کلم‌پیچ است. همچنین فلفل قرمز تند، چغندر، کدو تنبل، سیب‌زمینی هندی، گل کلم، تربچه، بادمجان، قارچ، لوبیا و ذرت از دیگر خوراکی‌هایی است که در کنار سبزیجات گفته شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میوه‌های تازه

شاید این روزها مصرف چیپس و پفک و انواع تنقلات پرکالری و مضر در بسیاری از کشورها میان‌وعده محسوب می‌شود، اما مردم دهکده هامیا نه‌تنها میانه خوبی با این خوراکی‌ها ندارند، بلکه میوه مهم‌ترین میان وعده آنهاست به طوری که حتی یک روز در هفته فقط میوه تازه می‌خورند که شامل لیمو شیرین، انبه، نارنگی، توت، انجیر، انگور، خربزه، زردآلو، گیلاس، خیار، توت فرنگی، گلابی، موز، کیوی و آناناس است.

مغزها

بسیاری از بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف مغزها تاثیر زیادی روی سلامت قلب و عروق دارد. مردم هامیا هم بر این باورند مصرف دو مشت آجیل شامل فندق، تخم کدو، پسته، انواع بادام و گردو در هفته، هفت سال به طول عمر افراد اضافه می‌کند. به همین دلیل هم یک وعده شام هفتگی را به مصرف این مغزها اختصاص می‌دهند.

غلات و حبوبات

هامیایی‌ها می‌گویند اگر می‌خواهید رکورد صد سالگی را بشکنید، غلات و حبوبات را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید که عدس، لوبیا، گندم، جوی دوسر، سویا، نخود و ماش را شامل می‌شود. کافی است دو روز در هفته انواع حبوبات را با هم مخلوط کنید و بپزید و همراه لیموترش و نان جو بخورید.

غذای دریایی

اسیدهای چرب امگا3 موجود در غذاهای دریایی بویژه انواع ماهی‌های پرچرب می‌تواند طول عمر افراد را تضمین کند. این نتایج تحقیقاتی است که از سوی محققان دانشکده‌‌ پزشکی دانشگاه هاروارد به سرپرستی دکتر داریوش مظفریان صورت گرفته است. بر این اساس، افرادی که غذاهای دریایی را در برنامه‌‌ غذایی خود گنجانده‌اند تا دو سال بیش از دیگران عمر خواهند کرد؛ نکته‌ای که اهالی هامیا هم به آن توجه دارند و دو روز در هفته حتما ماهی یا میگوی کبابی می‌خورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها