جام جم گزارش می دهد

ولخرجی 11 هزار میلیارد تومانی در حاشیه خلیج‌ فارس

بررسی‌ها نشان می‌دهد، ایرانیان سالانه میلیاردها دلار پول به جیب حاشیه جنوبی خلیج فارس می‌ریزند؛ پولی که بیشتر صرف گردشگری و خرید در این کشورها شده و اقتصاد آنها را رونق می‌بخشد.
کد خبر: ۷۸۸۵۲۶
ولخرجی 11 هزار میلیارد تومانی در حاشیه خلیج‌ فارس

این پول خرج کردن در حالی است که برخی از این کشورها رویه رفتاری مناسبی با شهروندان ایرانی ندارند و گاهی خبرهای مختلفی از توهین و بدرفتاری با ایرانیان به گوش می‌رسد و احساسات عمومی را جریحه‌دار می‌کند.

حال آن که کشورهای توریست‌پذیر جهان، بخصوص آنان که بیشتر درآمد توریستی‌شان از چند کشور مشخص تامین می‌شود، تسهیلات ویژه‌ای برای شهروندان این کشورها قائل شده و احترام خاصی نیز برایشان قائلند تا آنها همچنان به سفر و پول خرج کردن در آنجا ادامه دهند.

تاکنون ، برخی کشورهای عربی نه فقط چنین تسهیلات ویژه‌ای برای ایرانیان قائل نشده‌اند، بلکه به بهانه‌های مختلف برای آنها ایجاد مزاحمت کرده و می‌کنند.

موضعگیری‌های سیاسی برخی کشورهای عربی نیز در عین این که بخش بزرگی از درآمد توریستی‌شان را ایران تامین می‌کند، موضوع دیگری است.

در همین حال کارشناسان اقتصادی به مردم پیشنهاد می‌کنند بخشی از پولی را که در این کشورها خرج می‌کنند به داخل کشور منتقل کنند تا هم اقتصاد توریسم ایران تقویت شود و هم این کشورها واکنش مناسبی از مردم در برابر برخی رفتارهایشان دریافت کنند؛ واکنشی که دولتی و رسمی نیست بلکه از متن رفتار مردم برخاسته است.

بررسی آمار و ارقام سفر ایرانیان به کشورهای عربی همجوار و حاشیه خلیج فارس، حاکی است که سالانه میلیاردها دلار پول ایران در این کشورها خرج می‌شود.

البته در این آمار و ارقام، سفر حج ـ چه عمره و چه تمتع ـ درج نشده است چرا که جنبه زیارتی بودن سفر حج بر جنبه گردشگری آن می‌‌چربد و نمی‌توان سفر حج را در زمره سفرهای توریستی طبقه‌بندی کرد.

با این حال، بدون در نظر گرفتن سفر حج برآوردها نشان می‌دهد ایرانیان هر سال حدود 3.3 میلیارد دلار پول به جیب کشورهای عربی همجوار و حاشیه خلیج فارس می‌ریزند.

بر اساس آماری که انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری تهران در اختیار جام‌جم قرار داده است...

سالانه حدود دو میلیون و 200 هزار شهروند ایرانی به کشورهای عربی اطراف و خلیج فارس (جز حج تمتع و واجب) سفر می‌کنند که در این میان کشور عراق رتبه اول و امارات عربی متحده (دبی) در رتبه دوم قرار دارد. سفر ایرانیان به کشورهایی چون کویت، بحرین و قطر نیز در یک رده قرار داشته و در رتبه سوم قرار می‌گیرد.

براساس برآورد انجمن صنفی یادشده، اگر متوسط حداقل هزینه اقامت و خرید هر ایرانی در این کشورها را 1500 دلار در نظر بگیریم، سالانه سه میلیارد و 375 میلیون دلار ارز ایران به این‌وسیله خارج می‌شود.

حالا اگر این رقم را در دلار 3200 تومانی ضرب کنیم در خواهیم یافت ایرانیان 10 هزار و 800میلیارد تومان پول (به طور گرد شده 11 هزار میلیارد تومان) در کشورهای عربی اطراف هزینه می‌کنند.

جالب اینجاست که از این رقم حدود 900 میلیون دلار آن فقط متعلق به دبی است که اگر آن را در 3200 تومان ضرب کنیم، ایرانیان سالانه 2880 میلیارد تومان پول در این شهر لوکس خرج می‌کنند.

این در حالی است که در محاسبه انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری تهران، وجه در نظر گرفته شده برای سفر، ارقام حداقلی در نظر گرفته وگرنه ارقام نهایی، ارقام درشت‌تری خواهد بود.

اکبر غمخوار، عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری تهران در این باره به جام‌جم گفت: قطعا سفر یک موضوع شخصی و آزادانه است و نمی‌توان به مردم دستور داد که به کدام کشور سفر کنند یا نکنند.

با این حال می‌توان صرفا به مردم پیشنهاد کرد به جایی سفر کنند که عزت و حرمت آنان بیشتر رعایت شود.

وی افزود: در تمام دنیا گردشگران را بر چشم می‌نهند چرا که معتقدند پول گردشگران برای آنها رونق و اشتغال به دنبال می‌آورد بنابراین در بسیاری کشورها حتی قوانین حمایتی خاصی برای گردشگران وضع شده تا آنان با راحتی و آسایش اقامت خود را بگذرانند و بعد هم به آن کشور بازگردند.

وی تصریح کرد: بنابراین می‌توان به مردم پیشنهاد کرد به نقاطی سفر کنند که با آنها با احترام رفتار شود. البته من نظری به کشوری خاص یا مثلا عربی ندارم زیرا هر کس برای سفر به آن کشور ممکن است علایق یا دلایل خاص خود را داشته باشد، اما در مجموع می‌توان پیشنهاد کرد گردشگران قبل از سفر، عرف رفتاری آن کشورها را بررسی و بعد اقدام به سفر کنند.

مسعود دانشمند، عضو اتاق تهران نیز به جام‌جم گفت: این پدیده خوبی نیست که بسیاری از گردشگران ایرانی در حالی که نقاط کشورمان را ندیده‌اند، به خارج کشور سفر می‌کنند. از جنبه‌ای آنها حق دارند، چون زیرساخت‌های لازم برای گردشگری ایرانی فراهم نیست. همچنین قیمت‌ها نیز بالاست به طوری که گاه سفر به یک نقطه از ایران همتراز و حتی گران‌تر از سفر به حاشیه خلیج‌فارس تمام می‌شود.

وی افزود: اما اگر زیرساخت‌ها برای گردشگری ایرانی فراهم باشد، بسیاری از هموطنان احتمالا ترجیح می‌دهند به‌جای خارج به داخل کشور سفر کنند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر، حتی می‌توان پیشنهاد کرد هموطنان به کشورهایی سفر کنند که استقبال بهتری از آنها به عمل می‌آید. بالاخره فرهنگ‌ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین گردشگران معمولا به مناطقی سفر می‌کنند که در آنجا راحت‌تر باشند و ضمنا به لحاظ فرهنگی نیز تفاوت قابل توجهی با فرهنگ خودمان نداشته باشند.

این کارشناس و فعال اقتصادی ادامه داد: با این حال همچنان اولویت با خرج کردن سرمایه‌ها در گردشگری داخلی است و باید به مردم پیشنهاد کرد وجوه خود را بیشتر در داخل کشور خرج کنند تا رونق و اشتغال بیشتری در کشور ایجاد شود؛ هر چند سفرهای خارجی نیز جذابیت خاص خود را دارد.

گروه اقتصاد - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
پویا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
۰
۰
شما خودت مسافرت داخلی رفتی ؟
یه شمال كه مردم میخوان برن اینقدر برخورد بعضی مامورای نیرو انتظامی و مسئولای بعضی بخشها بده كه مسافرت واست میشه زهر مار
هر دفعه كه ما رفتیم شمال كل وسایل توی ماشینو خالی كردن انگار ریگی گرفتن با رفتار بسیار بد

نیازمندی ها