گزارش جام جم آنلاین از تغییر نظر روسیه

اس 300 در مسیر آسمان ایران

لغو محدودیت تحویل سلاح های اس-300 به ایران در حالی صورت می گیرد که روسیه در سال 2007 میلادی قراردادی را در زمینه فروش این سامانه دفاع ضدموشکی به ارزش حدود 800 میلیون دلار با ایران امضا کرده بود،ولی دمیتری مدودیف رییس جمهور وقت روسیه در تابستان 2010 به دنبال قطعنامه ضدایرانی شورای امنیت سازمان ملل با امضای دستوری از تحویل این سامانه به کشورمان جلوگیری کرد.
کد خبر: ۷۸۸۲۲۸
اس 300 در مسیر آسمان ایران

حال سفر وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران به مسکو برای قرارداد تحویل سامانه اس‌ــ۳۰۰ در سال میلادی جاری پس از بد قولی های طرف روسی و شکایت ایران به‌علت تحویل نگرفتن این سامانه ظاهرا پیام خوبی برای پاسخ به بد قولی های گذشته است هرچند تا زمان تحویل این سامانه به ایران نمی‌توان قضاوت کرد.

اظهارات پوتین و به دنبال آن سفر علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه و تاکید بر تحویل اس 300، نشانه مثبتی از سوی روسیه برای گسترش همکاری‌ با ایران، در تحولات منطقه‌ای دارد.

خبر تحویل سامانه موشکی اس 300 حتی منجر به این شد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفتگو با رئیس جمهور روسیه از تصمیم وی برای فروش موشک های اس 300 به ایران ابراز ناراحتی کند و حدود یک ساعت با پوتین تلفنی صحبت کرده و ناراحتی اسرائیل را از تصمیم برای لغو منع فروش سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران ابراز کند.

اما این اظهار تاسف و ناراحتی ظاهرا نتوانسته خللی در تصمیم روسیه ایجاد کند بطوری که دیمیتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین اعلام کرد، در دستور رییس جمهوری روسیه هیچ گونه وقفه زمانی برای تحویل مجموعه های اس-300 به ایران پیش بینی نشده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز به دنبال دستور ولادیمیر پوتین برای لغو تحریم فروش اس-300 به ایران در بیانیه ای اعلام کرد تفاهم سوییس و توافق در مورد برنامه هسته ای ایران امکان لغو تحریم فروش اس-300 به این کشور را فراهم کرده است و قطعنامه 1929 و سایر قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل هیچ گونه محدودیتی برای تحویل تسلیحات دفاعی به ایران به وجود نیاورده است.

مقامات آمریکایی نیز با ابراز نگرانی از این شرایط دوباره بحث امنیت این کشور و متحدانش را مطرح کردند .بر این اساس جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز گفته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، در گفتگو با سرگئی لاوروف همتای روسی خود به ابراز نگرانی از تصمیم مسکو پرداخته است.

ظاهراً مقامات اسرائیل و آمریکا در مذاکره با روسیه نسبت به برداشتن تحریم هاعلیه ایران هشدار داده و آن را «زود» توصیف کردند و تاکید کردند که تا توافق نهایی هسته ای کامل نشده نباید تصمیمات حساس نظامی گرفته شود، البته این اظهار نظرات در شرایطی است که بارها مقامات ایرانی بر جنبه دفاعی سامانه موشکی اس 300 تاکید داشتند.

عوض حیدر پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین ،سامانه موشکی اس 300 را یک سلاح استراتژیک و کاربردی دانست و گفت:آمریکا و هم پیمان این کشور یعنی رژیم صهیونیستی همیشه دنبال تحویل ندادن این سامانه با وجود قرارداد متقن بودند اما حالا بعد از گذشتن از شرایط سخت تحریم ها،روس ها احساس کردند که با توجه به مقررات و فضای منطقه باید به تعهد خود عمل کنند.

نماینده شهرضا با اشاره به فضای منطقه که از سوی آمریکایی‌ها بوجود آمده گفت: تحویل این سامانه می‌تواند توازن نظامی را به منطقه باز گرداند.

حیدرپور افزود: خاورمیانه از سوی دخالت‌های بی‌جای آمریکا و هم‌پیمانان آن به آشوب کشیده شده و اگر روسیه به عنوان یک کشور تاثیرگذار اقدام متقابلی نکند این ناامنی و آشوب‌ها کل خاورمیانه و در نهایت خود روسیه را فرا خواهد گرفت، لذا حرکت استراتژیک آنها برای تحویل سامانه اس 300 به ایران را به جریان انداخته‌اند.

منصور حقیقت پور نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به اینکه ایران برای دفاع از سرزمین و آسمان کشور باید تجهیز شود در مقابل واکنش رژیم صهیونیستی و آمریکا در قبال این تصمیم گفت:ما روی واکنش اسراییل که رژیم غیر قانونی است حساب نمی‌کنیم و آمریکایی ها هم نباید ناراحت از معامله ساده دفاعی باشند که ربطی به آنها پیدا نمی‌کند.

وی افزود:کسانی باید عصبانی باشند که نگران هستند هواپیماهایشان با این موشک ها ساقط می‌شود چرا که ایران مقتدر برای دنیا ایجاد ثبات و پایداری می‌کند.

محمد صالح جوکار دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با تاکید بر اینکه امروز روس‌ها به این نتیجه رسیدند که تحریم ظالمانه ایران که بخشی نیز نصیب آنها شده یک جانبه بوده و جنبه حقوقی ندارد افزود:پس از اینکه روس ها گرفتار تحریم شدند احساس همدردی آنان باعث شده به تعهد خود عمل کنند و از این ابزار برای مقابله با طرف آمریکایی نیز استفاده کنند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که طرف روسی هرچه سریعتر و بدون توجه به هر گونه اعمال فشار به تعهد خود عمل کند.

فاطمه امیری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها