40 درصد از تصادفات نوروز 94 بر اثر واژگونی بود

کاهش 12 درصدی تصادفات نوروزی

امروز همزمان با بازگشت آخرین مسافران نوروزی به شهرهای خود طرح نوروزی پلیس نیز که از بیست و پنجم اسفند کلید خورده، پایان می‌یابد. گزارش‌های پلیس راهور از این حکایت دارد که در این مدت تصادف‌های نوروزی 12 درصد و شمار کشته‌های سر صحنه تصادف نیز 11 درصد کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۷۸۳۸۷۰

به گزارش جام‌جم، براساس آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی می‌توان گفت به طور میانگین در تعطیلات نوروزی شش سال گذشته روزانه 1250 نفر جان خود را از دست داده‌اند. برای محاسبه دقیق آمار تلفات سفرهای نوروزی امسال نیز باید منتظر انتشار گزارش پزشکی قانونی بود، اما با توجه به گزارش پلیس راهور مبنی بر کاهش 12 درصدی تصادفات می‌توان نتیجه گرفت که تلاش‌های پلیس راهور و دیگر ارگان‌ها برای کاهش آمار حوادث ترافیکی نتیجه داده است.

سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر نقش رسانه ملی در کاهش تصادفات نوروزی توضیح داد: با توجه به رشد 3 درصدی سفرها در نوروز 94 خوشبختانه با همکاری رسانه‌ها و بخصوص اطلاع‌رسانی رسانه ملی و رعایت قوانین و مقررات از سوی مردم در نوروز امسال شاهد افزایش ایمنی و نظم و انضباط ترافیکی بهتری بودیم. وی درباره پرترددترین استان‌های کشور نیز یادآور شد: براساس آمارهای اخذ شده استان‌های مازندران، قم، گیلان، اصفهان، فارس و خراسان رضوی پرترددترین استان‌های کشور در نوروز 94 بود.

این در حالی است که با توجه به اطلاعات پلیس راهور باید هشدار داد بیشترین تصادفات در سفرهای نوروزی در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و خوزستان رخ داده، بنابراین مسئولان باید برای کاهش آمار تصادفات در این استان‌ها راهکار مناسبی اتخاذ کنند.افزون بر این، باید یادآور شد استان‌های اصفهان، گلستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و تهران نیز بیشترین کاهش تصادفات را در نوروز امسال نسبت به سال گذشته داشته است.

دلایل اصلی تصادفات نوروزی

براساس گزارش پلیس راهور، بیشترین تصادفات در هفته اول نوروز رخ داده و در هفته دوم تصادفات کاهش داشته است. در واقع پلیس راهور، قبل از اتمام تعطیلات آمار تصادفات را اعلام کرده است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که خوشبختانه در نوروز امسال تصادف دسته‌جمعی نداشتیم، درباره علت عمده حوادث ترافیکی تصریح کرد: 40 درصد تصادفات نوروز بر اثر واژگونی بود و خستگی و خواب آلودگی، توجه نکردن به جلو،سرعت و سبقت غیرمجاز مهم‌ترین علل بروز تصادفات بوده است.

مومنی با بیان این‌که بیشترین تصادفات در نوروز امسال در بازه زمانی ساعت 16 تا 20 رخ داد، عنوان کرد: بالاترین میزان تخلفات رانندگی ثبت شده نیز در استان‌های زنجان و خراسان جنوبی بوده است. در عین حال استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری و اردبیل نیز کم‌حادثه‌ترین استان‌های کشور در سفرهای نوروزی بود.رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این که بیش از 75 درصد مسافران نوروزی تا عصر دیروز از سفر بازگشته‌اند، بیان کرد: حدود 25 درصد مسافران نیز تا پایان امروز به منازلشان بازخواهند گشت.وی با اشاره به این که طرح نوروزی تا پایان امروز ادامه دارد، تاکید کرد:

خوشبختانه مردم زمان بازگشت سفرهای خود را توزیع کردند و مدیریت بازگشت بین روزهای دوازدهم تا چهاردهم فروردین اتفاق افتاده است. مومنی به رانندگان پرخطر اشاره کرد و با بیان این‌که پیش از نوروز گواهینامه بیش از 2000 راننده پرخطر ضبط شد، تاکید کرد: در طول تعطیلات نوروز گواهینامه چند هزار راننده پرخطر ضبط و حدود 4000 خودروی رانندگان متخلف نیز تا 72 ساعت توقیف شد. مومنی با اشاره به بارش نزولات آسمانی در ایام نوروز 94 خاطرنشان کرد: همین امر موجب رانش زمین، جاری شدن سیلاب و انسداد چند مرتبه‌ای محورهای شمالی شد، جا دارد از مسافرانی که در این محورها به زحمت افتادند و تغییر مسیر دادند یا ترافیک جاده‌ها را با صبوری تحمل کردند تشکر و عذرخواهی کنم.

رئیس پلیس راهور ناجا از همراهی مردم با پلیس و همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌ها از جمله راهداری، هلال احمر، اورژانس، امداد خودروها، آتش‌نشانی، ستاد تسهیلات خدمات سفر، سازمان میراث فرهنگی، وزارت کشور، آموزش و پرورش، همیاران پلیس و راهوران محله و تلاش و حضور میدانی همکاران پلیس راه و راهور و همکاری خانواده‌های آنها برای دستیابی به این موفقیت قدردانی کرد.

وی از رانندگان خواست مقررات را در طول سال نیز همانند نوروز رعایت کنند تا تداوم روند کاهش کشته‌های تصادفات همانند سال‌های گذشته ادامه یابد.

هلال احمر و 5400 عملیات نوروزی

ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌ احمر نیز درباره عملکرد این سازمان در تعطیلات نوروزی به فارس گفت: در ایام تعطیلات نوروزی 5400 مورد عملیات و خدمات، 110 هزار نفر امدادرسانی و 475 مورد رهاسازی از تصادفات شدید رانندگی از سوی پایگاه‌های امداد و نجات این سازمان انجام شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌ احمر ادامه داد: از این تعداد 35 هزار نفر به صورت سرپایی درمان و 2800 نفر نیز به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند. برای 75 هزار نفر نیز اسکان در نظر گرفته شده است.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: از ابتدای طرح امداد نوروزی 121 هزار و 204 مورد ماموریت از سوی اورژانس پیش بیمارستانی در کشور انجام شده است. وی یادآور شد: از مجموع ماموریت‌های انجام شده از سوی اورژانس بیمارستانی در طرح امداد نوروزی، 47 هزار و 16 مورد مربوط به شهرها و 19 هزار و 453 مورد نیز مربوط به جاده‌های کشور است.

خالدی افزود: 25 هزار و 108 مورد از ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی مربوط به حوادث ترافیکی و 196 هزار و 196 مورد از ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی نیز مربوط به حوادث غیرترافیکی و بیماری‌هاست.سخنگوی اورژانس کشور از انتقال 21 هزار و 421 نفر از آسیب‌دیدگان حوادث ترافیکی به بیمارستان‌های سراسر کشور خبر داد و بیان کرد: 3447 نفر نیز در محل درمان شده‌اند.

به‌کارگیری 28 هزار پلیس افتخاری در ایام عید

جانشین پلیس پیشگیری ناجا از به‌کارگیری 28 هزار پلیس افتخاری در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار مهدی معصوم‌بیگی اظهار کرد: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده از ابتدای طرح نوروزی با کاهش سرقت در سطح کشور مواجه بودیم.

وی ادامه داد: کاهش سرقت از جمله اهداف اساسی و کلان در طرح نوروزی امسال بوده که خوشبختانه توانسته‌ایم این امر را محقق کنیم.

جانشین پلیس پیشگیری ناجا تصریح کرد: در طرح نوروزی امسال 2000 پلیس در کانکس و ایستگاه‌های پلیس در سراسرکشور به هموطنان خدمات‌رسانی می‌کنند. همچنین وی خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های میدانی که در استان مازندران هم صورت گرفته است، اقدامات ناجا در کاهش سرقت و کشته‌شدگان ناشی از تصادفات رانندگی موفق بود و در این زمینه توانستیم به اهداف طرح نوروزی دست یابیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها